TIP#1256: Telefonovat v tramvaji, autobuse, metru či vlaku?

Bude to takový trochu zvláštní tip, o tom žádná. Ale patří k mobilním telefonům a komunikacím, takže je tu dobrý důvod se tomuto tématu věnovat.

Chcete-li to krátce: Telefonování v MHD je neslušné vůči všem okolo vás a také může být nebezpečné pro vás samotné s ohledem na věci, které sdělujete na veřejnosti.

Pokud vám snad to krátké stanovisko nestačí, tak možná trochu pomůže, když se to trochu rozebere.

Začít můžeme od toho, že v MHD je v přepravním řádu zpravidla uvedeno, že je potřeba se chovat s ohledem na ostatní cestující a také se vyvarovat hlučení a jiných nevhodných věcí. Jsou i města, kde je telefonování v dopravních prostředcích výslovně zapovězeno. Telefonování je prakticky vždy zásadně obtěžující – lidé do telefonů křičí, neuvědomují si vůbec, že tím obtěžují ostatní.

TIP: Pražský dopravní podnik toto řeší na Slušné chování v dopravních prostředcích a na stránce věnující se telefonování  zmiňuji přesně onu zásadní věci. Že pokud někdo telefonuje, vyvolává větší pozornost, než když spolu dva (a více) lidé mluví

Jeden z častých argumentů proč telefonování je normální je ten, že lidé se přece v dopravních prostředcích spolu baví. Má to ale jeden háček, baví se většinou podstatně tišeji (a pokud ne, tak to také vadí) a co hlavně, jde o rozhovor. Pokud budete v dopravním prostředku telefonovat, tak je to přerušovaný hovor. Chvíli mluvíte, pak nemluvíte.

TIP: Etiketa je jasná, telefonování v dopravních prostředcích přijatelné není. Tolerovatelné je jen ve výjimečných případech. Viz Minietiketa: Telefonování v MHD

Zmíněné bezpečnostní hledisko je také docela podstatné. Lidé si neuvědomují co všechno do telefonu na veřejnosti říkají – zdravotní stav, bankovní informace, pracovní záležitosti, osobní informace o dalších lidech. Nikdy nevíte kdo vlastně váš hovor poslouchá.

Je jasné, že pokud opravdu nutně musíte něco vyřídit (životně nutně), tak je to tolerovatelné. Omezíte-li to na minimální dobu, budete-li se snažit nebýt hluční. Celé to ale stále souvisí s jednou zásadní věcí – kdybyste ten telefon u sebe neměli, nemohli by se vám lidé stejně dovolat.

Můžete i klasicky na volání reagovat tím, že zpět odešlete omluvnou SMS („jsem v tramvaji, zavolám zpět“). Stejně tak si ale můžete v MHD prostě vypnout zvonění a nechat to být. Opravdu nemusíte být otrokem vašeho telefonu 24/7 (a velmi pravděpodobně nejste, bude záplava jiných situací kdy prostě netelefonujete).

POZNÁMKA: Ono to vlastně není ani jen o dopravních prostředcích. Telefonovat přeci jen nebudete v čekárně u lékaře, nebo v restauraci u oběda. Tam lidé zpravidla odcházejí telefonát vyřídit někam kde nikoho neobtěžují. V dopravních prostředcích platí totéž.