O retargetingu už párkrát na @365tipu byla řeč, třeba v Co je to Výkonnostní marketing? Aneb proč (ne)vyhazovat peníze z okna. Nebo v Co je to incognito, inprivate, anonymní režim prohlížeče? Chrání či nechrání?, kde se na to můžete podívat z té méně příznivé stránky. Je čas si tohle slovo lépe vysvětlit.
Retargeting (někdy též jako remarketing) je využití nástrojů (internetové) reklamy k tomu, abyste mohli cíleně oslovit vaše zákazníky, fanoušky či návštěvníky webu pokud možno jinde, než tam kde nakupující či jsou fanoušky/návštěvníky.
Představte si to jako například to, že si na koupíte mobilní telefon na nějakém e-shopu a ten se vás po koupi mobilního telefonu pokusí přesvědčit, že si k němu máte koupit (například) ochranné sklo. Může to zkusit tím, že vám pošle e-mail (má ho, koupili jste si telefon). Může to ale také zkusit tak, že vám bude zobrazovat reklamu na Internetu či na sociálních sítích – využijete toho, že jako uživatel Internetu je vás možné identifikovat i jinde, než přímo na onom e-shopu.
Nemusíte si ale nic ještě koupit, stačí se podívat na produktovou stránku a projevit tak zájem – internetový obchod vám pak může zobrazovat reklamu právě na onu věc, kterou jste si teoreticky chtěli koupit. Vychází přitom z předpokladu zájmu a nechce přijít o potenciálního zákazníka.
Retargeting/remarketing umožňuje Facebook například tím, že můžete cílit na návštěvníky vašeho webu (přes umístěný měřící bod, který si je značkuje). Nebo můžete Facebooku nahrát e-maily vašich zákazníků a poté na ně cílit reklamou.
Klady a zápory retargetingu
S retargetingem je bohužel spojeno to, že řada firem ho neumí používat – jsou příliš agresivní, lidem co si už určitou věc koupili zobrazují stále reklamu na to co už si koupili. Případně, opačný extrém, vůbec retargeting/remarketing nepoužívají nebo ho používají na lidi, kteří byli zákazníky před příliš dlouhou dobou.
Další nepříjemnosti s retargetingem spojené jsou ty, že je trochu zásahem do soukromí a lidem se nemusí líbit, že je nějaké inzeráty „pronásledují“ po dalších webech. Může to být i problémem v tom, že takovéto inzeráty mohou vidět jejich partneři nebo se mohou objevovat v nevhodných situacích.
Jak se bránit retargetingu
Z předchozího plyne, že případná obrana proti retargetingu je v zásadě poměrně jednoduché – spočívá v případném důsledném používání blokátorů inzerce pro zamezení zobrazování reklamy, ale také pro likvidaci všech těch různých měřicích a značkovacích bodů. Pomáhá i využití pomůcek na ochranu soukromí.
Jedno z užitečných opatření vhodných pro zkoumání zboží na e-shopech je to, že si aktivujete anonymní brouzdání v prohlížeči a nebudete tedy e-shopem označeni pro další cílení reklamy. Můžete využívat i více oddělených prohlížečů, kdy ten s vaší identitou prostě na podobné věci nepoužijete.
Retargetingu poměrně dobře zabrání i promazání cookies, ale stoprocentní spolehnutí na to není – řada reklamních systémů používá i poněkud pokročilejší (a vlezlejší) způsoby identifikace lidí. Ohrožují vás navíc i přihlášení do Facebooku, Google, Microsoftu a dalších systémů – ty vám totiž snadno vrátí vaši původní cookie co vás identifikuje i pro další systémy
TIP: Jak zjistit, kdo na Facebook nahrává mé kontaktní údaje pro inzertní účely? ukazuje jeden druh retargetingu, proti kterému se nemůžete bránit