Zjistit počet uživatelů Facebooku v Česku je poměrně snadné. Spustíte si nástroj na vytváření inzerce od Facebooku a prostě se podíváte. Bohužel se dozvíte jenom o počtu lidí ve věku 13 let a výše, ale můžete se podívat na libovolné věkové skupiny. Což vám umožní objevit spoustu velmi zajímavých věci.
Počet obyvatel ČR k prosinci 2015 | 10 553 843 |
Počet obyvatel ČR k prosinci 2017 | 10 610 055 |
Počet obyvatel ČR k prosinci 2018 | 10 649 800 |
Počet uživatelů Facebooku v ČR k červnu 2016 (13+) | 4 800 000 |
Počet uživatelů Facebooku v ČR k listopadu 2016 (13+) | 4 716 000 (45 % celku, 68 % internetové populace) |
Počet uživatelů Facebooku v ČR k červenci 2018 (13+) | 5 100 000 |
Počet uživatelů Facebooku v ČR k červnu 2019 (13+) | 5 300 000 |
Počet obyvatel ČR k prosinci 2015, 13+ | 9 115 621 |
Internetová populace ČR k září 2016 (10+) | 6 892 412 |
Internetová populace ČR k březnu 2018 (10+) | 7 770 000 |
Internetová populace ČR k květnu 2019 (10+) | 7 884 046 |
K výše uvedenému je nutné dodat, že nevíme jak to Facebook měří a klidně je možné, že prostě od určité doby jenom navyšuje čísla. Nevíme jak je uživatel určen, tedy jestli stačí aby jednou měsíčně navštívil Facebook. Nevíme ani jak je určeno, že je z ČR – zda je to podle vyplněného bydliště (kde lidé mají všechno možné) nebo podle geolokačních informací. Facebook na žádosti o metodiku nikdy neodpověděl.
Důležité je, že v zásadě každý druhý obyvatel ČR Facebook nepoužívá. Z internetové populace ho pak nepoužívá prakticky jedna třetina. Což je potřeba zohlednit, pokud budete chtít Facebook používat pro reklamu. A tak je to jeden z důvodů Proč nemůžete sociální sítě použít jako prostředek krizové komunikace
TIP: Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku je pravidelně (v mezích možností) udržovaný přehled desítek sociálních sítí a medií a počtu jejich uživatelů. V Kolik uživatelů má český Instagram a jak je to s věkovým složením uživatelů? zjistíte jak je to s věkem uživatelů českého Instagramu.
Zásadní nesrovnalosti ve věkovém složení
Zásadní problém nastane, pokud vezmeme údaje o věkovém složení z ČSÚ (bohužel poslední jsou z prosince 2015, ale pro srovnání křivky složení to stačí). Tam totiž zjistíte dvě zásadní věci.
- První je ta, že od věku 16 let do věku 26 let vykazuje Facebook výrazně více uživatelů, než jich vůbec může mít. Víc než jich vůbec v ČR žije. Velmi výrazně víc.
- Další zásadní poznatek je, že křivka složení věku uživatelů neodpovídá křivce věkového složení obyvatel.
- Třetí podstatný poznatek je, že od 35 let věku penetrace Facebooku v populaci velmi výrazně klesá.
Pokud to nějak chcete podle dlouhou dobu platných hranic věku, tak stále zhruba platí 25 – 35 – 45 – 55. Opět zásadní a podstatné pro případné oslovování těchto věkových skupin reklamou na Facebooku. Tady samozřejmě nezapomeňte, že internetová populace má se stoupajícím věkem také klesající penetraci (ale pozor, Netmonitor používá 10+)
- Do 25 let věku je penetrace Facebooku prakticky 100% (internetová populace 15-24 zde až 97% penetrace)
- Do 35 let věku je penetrace okolo 80 % (25-34 v internetové populaci představuje ale 92% podíl)
- Do 45 let věku je penetrace okolo 50 % (35-44 v internetové populaci představuje ale 91% podíl)
- Do 55 let věku je penetrace okolo 30 % (45-54 v internetové populaci představuje ale 82% podíl)
- U 65+ je penetrace už pouze 10 % (v internetové populaci je 55+ charakteristické 42% podílem)
Tady si všimněte toho, že penetrace populace Facebookem klesá podstatně rychleji, než penetrace populace Internetem. Logické, ale často se stává, že si to lidé neuvědomují.
TIP: ‣ Jak používat Facebook pro marketing poradí ve všech zapeklitostech marketingu na Facebooku. Můžete se i vydat na školení, Dobrý Web aktuálně nabízí dvě na sebe navazující celodenní školení – na Jak na firemní Facebook prakticky (termíny vypsané zde) navazuje podrobnější Správa Stránek na Facebooku (zejména) pro firmy (termíny zde).
Proč se u 16-26 let věku objevuje ona podivná anomálie?
- Především proto, že na Facebooku jsou dnes děti běžně od devíti let. Musí při založení profilu vyplnit falešné datum narození, většina z nich vyplňovala a vyplňuje 16 nebo 18 let. Na tohle pamatujte, pokud budete cílit na 16-20 let věku, zasáhnete děti ve věku 9-12 let.
- Šestá třída, tedy věk ještě pod minimálním věkem pro užívání Facebooku, je plná dětí s Facebookem. Z jedné třídy je pouze pár dětí, které ho nemají
- V těchto věkových kategoriích je běžné, že mají více účtů a byť to asi nebude zásadní, stále pár desítek procent z nich bude mít dva i tři účty. Ať už pro hraní her, dělání neplechy, nebo prostě proto, že si chtěli založit nový. Či prostě u starého zapomněli heslo či o něj přišli jinak (hack a podobně)
Pokud by se měla tato anomálie brát nějak v úvahu, tak je velmi pravděpodobné, že celkový počet uživatelů „českého“ Facebooku bude o nějakých 30 až 40 procent nadsazený. Což by ostatně odpovídalo některým méně střízlivým odhadům o počtu falešných účtů (sám Facebook tvrdí, že jich je jenom někde okolo šesti procent).
Proč je zrovna u 26 let věku špička? Těžko říci, v populaci nic takového není a špička je to v zásadě 25+26. Můžete to být způsobené zásadním počtem lidí, kteří v minulosti vyplnili špatně věk a roky se to táhne (ale to je hodně divoké vysvětlení). Může to být i pozůstatek hromadného zakládání účtu pro hraní her („Zlatá éra Zyngy“), nebo prostě nějaká špička nástupu na Facebook pod vlivem masáže médií.
Máte-li nějaké nápady, dejte vědět. A možná vás bude zajímat, že tam ta špička byla už před šesti lety, viz Věkové složení českého Facebooku v roce 2016 vs 2010
Co s těmi vyššími věky?
- Facebook byl dost zásadní doménu mladších lidí, od 45 let věku se dostává pouze na padesátiprocentní penetraci v populaci a důchodový věk s Facebookem moc nejde dohromady. Logické, protože pokud lidé nemají Internet (nebo mají, ale nemají motivaci/důvod ho používat), tak nebudou mít ani Facebook
Budete-li v reklamě chtít cílit s lidmi vyššího věku, tak je hodně důležité nechat reklamu běžet dostatečně dlouho. Pro vyšší věkové kategorie je charakteristické i to, že jejich frekvence užívání Facebooku je výrazně nižší, než u mladších. Od velmi silného denního užívání to postupně klesá i k pouhým několika dnům měsíčně.
V roce 2018 ale děti a mládež z Facebook odcházejí a nové si už účty nezakládají. Na přiloženém grafu je vidět, že na počátku roku 2019 Facebook v Česku ještě rostl, ale byla to věc přírůstku starších lidí. V prosinci 2019 Facebook výrazně poklesl, od června 2019 prakticky o 300 tisíc uživatelů. Detaily viz Český Facebook stárne. Exodus dětí a mládeže je patrný v poklesu o stovky tisíc uživatelů.
TIP: Vhodné připomenout je i to, že kolem 2,4 milionu Čechů nepoužívá internet a zdaleka to nejsou jenom děti a důchodový věk, téměř polovina Čechů „bez připojení“ tvoří lidé v ekonomicky aktivním věku. Ti nemají a ani nemohou mít Facebook či Instagram (měli by totiž Internet).