Tenhle tip se týká sice hlavně Facebooku, ale může se týkat jakékoliv jiné online služby. Stavu kdy něco co doposud fungovalo je náhle nefunkční a vy potřebujete zjistit jestli je to rozbité u oné služby (Facebooku) nebo jestli je něco rozbité u vás. Je na to vhodné zvolit určitý postup, který vám umožní postupně ověřit podstatné věci a nedělat zbytečné kroky.
(1) Především si ověřte, jestli a jak vám funguje připojení na Internet (nemusí jít ani tak o plnou nefunkčnost, ale třeba jste si zacpali linku něčím co někde stahujete). Pokud připojení správně běží, tak si ještě ověřte že funguje ona služba, o čemž je řeč v tipu Jak zjistím, jestli má Facebook výpadek? A nejenom Facebook, jakýkoli web.
(2) Zkuste zda ona nefunkční věc nefunguje i z jiného počítače. Dnes je navíc snadné to ověřit z mobilu nebo tabletu, pokud nemáte doma nebo v práci možnost to ověřit na jiném kusu železa (ale neověřujte funkčnosti aplikace, ověřte v prohlížeči). Pokud zjistíte, že vše funguje, můžete v poklidu pokračovat dál, protože problém asi bude někde ve vašem počítači. Pokud to nefunguje i na jiném počítači, tak je velmi pravděpodobné, že je to prostě rozbité a vy s tím nic dál dělat nemůže.
Je ale možné, že je problém v připojení k Internetu takže ještě lepší je to zkusit ověřit někde jinde – někým jiným. Ale tady pamatujte, že Facebook je znám tím, že věci zde selektivně nefungují jenom pro někoho a jenom pro některé Stránky (firemní profily). Takže pokud bude někdo ověřovat něco co VÁM nefunguje na VAŠÍ Stránce, tak jemu to na jeho Stránce fungovat může.
Vždy zkuste jiný prohlížeč
(3) Vraťte se zpět k počítači kde to nefunguje a použijte jiný prohlížeč a ověřte, zda to funguje či nefunguje v něm. Pokud vám něco například nefunguje v Chrome a při ověření ve Firefoxu ano, tak můžete pokračovat hledáním problému v Chrome. Toto je jeden z těch nejpodstatnějších kroků, ušetří vám totiž případně mnoho trápení – nefunguje-li to i v jiném prohlížeči, tak můžete hledat už jenom problém přímo v počítači (připojení jste vyloučili v předchozím kroku).
(4) Pokud něco nefunguje jenom v konkrétním prohlížeči, tak je dobré zkusit se odhlásit a přihlásit zpět k dané službě. Jakkoliv to zní podivně, čas od času to může pomoci.
(5) Nepomohlo-li, zkuste smazat cookies. Budete se muset poté znovu přihlásit, ale stává se, že v cookies se uloží věci, které něco znepřístupní
(6) Ani to nepomohlo? Tak další krok je smazat cache (mezipaměti), tedy to co si prohlížeč pamatuje aby mohl rychleji natahovat weby.
(7) Všechno předchozí čas od času pomůže, ale pravdou je, že většina problémů se objevuje v souvislosti s rozšířeními (add-ony) v prohlížeči. Lidé co si pořídili Adblock se například velmi často diví, že jim něco nefunguje. Zkuste vypnout všechna rozšíření, případně (například u Chrome to můžete udělat s jistotou) si spusťte ono tzv. „anonymní okno“ – to se totiž zpravidla spouští bez rozšíření.
(8) Pokud to bez rozšíření/add-onu fungovalo, tak musíte nají to, které dělá problém. Případně zkusit rozšíření aktualizovat (což připomíná i to, že je vhodné také se ujistit, že máte opravdu aktuální prohlížeč).
(9) Podstatně méně příznivá situace mže být, že jste si do prohlížeče pořídili nějaké to adware, malware, crapware. A nejenom do prohlížeče, může být v počítači. K tomu je vhodné si přečíst Jak odstranit z Windows malware, adware či bloatware a ověřit si stav počítače.
Vystoupit a nastoupit
(10) Co ještě můžete zkusit? Čas od času se stane, že pomůže restart počítače, tedy opravdu ho vypnout a poté znovu zapnout (takže buď jako Shutdown a zapnutí, nebo Restartovat). A když už jsme u restartů, tak občas bývá zakopán pes v routeru co vás připojuje k Internetu. Ale i ten je zpravidla možné zkusit restartovat.
(11) Nefunkčnost internetových služeb může ovlivnit i nějaké další software spuštěné v počítači. Může to být například antivirus blokující připojení nebo zasahující do https komunikace. Je to ale jeden z těch méně pravděpodobných důvodů, ale pokud selhalo vše předchozí, je čas prověřit i tuto variantu. Ideálně tak, že zavřete všechny programy a necháte spuštěný jenom prohlížeč. Antivirový program můžete dočasně také zastavit, případně alespoň vypnout to, že se míchá do internetové komunikace.
(12) Vrátím se ještě zpět k prohlížeči, protože pokud po tomhle všem to stále nefunguje v onom jednom konkrétním (a v jiném ano), tak je prostě problém s prohlížečem. S Chrome se dost často vyplatí zapínat/vypínat hardwarovou akceleraci přes grafickou kartu. Ale může jít prostě o nějakou chybu, která bude opravená v příští novější verzi. Pro tenhle případ je vždy dobré mít více prohlížečů.
Čistě teoreticky je výše uvedené vyčerpávající co se odhalování příčiny nefunkční online služby (Facebook) týče.
Osobní letitá zkušenost říká, že nejčastěji jde o (1) Facebook to má rozbité, (2) Blokuje to nějaké rozšíření a (3) Chrome to má rozbité (používám dev-m verzi, tedy něco jako betu, takže něco takového musím očekávat,ale i u ostré verze se to může stát).