Na @365tipů je běžné, že starší tipy jsou doplněny nebo aktualizovány. Může se objevit něco co se vyplatí přidat, něco může přestat existovat a je dobré to odstranit, nebo ještě lépe, tam o změně informovat. Objevují se i nové tipy, které odkazují na ty starší, související (na což se nelze spoléhat v automatizované podobě, tohle je poctivá ruční práce), ale také to znamená, že třeba některý starší tip je vhodné doplnit odkaz na novější.
Výhoda @365tipů je, že hodně tipů je nadčasových, platí poměrně dlouho, hodí se ještě měsíce po napsání. Odpovídá tomu i to, že opakování příspěvků na sociálních sítích je nejenom nutnost, ale tady také velmi praktická věc. Opakování, které se řídí nějakými pravidly (první opakování je večer den po prvním vydání tipu například) navíc hodně pomáhá v tom, že se před novým zveřejněním na sociální sítě tip možná dočká nějakého toho doplnění.
Nakonec i psaní nových tipů přispívá k aktualizaci starších, nedojde jenom k prolinkování, ale třeba se zjistí, že ve starším tipu něco chybí nebo přebývá. Tohle celé znamená, že @365tipů má snadnou výchozí pozici – hodně univerzálních textů, ale také hodně návštěv z vyhledávačů – což také znamená, že přicházejí na starší tipy. Třeba i proto je vhodné vše udržovat v aktuálním stavu.
Jak udržet povědomí o to co bylo vydáno
Pokud budete přemýšlet nad tím, jak je možné si pamatovat co je potřeba opravit/doplnit, či co je vhodné zalinkovat? Je to v zásadě jednoduché, ačkoliv je tu už více než 300 tipů (290 těch číslovaných, velké množství nečíslovaných, věnovaných Windows 10), tak to není až tak těžké si pamatovat, co bylo napsáno. Popravdě, osobně si pamatuji i to, co jsem psal staré několik let (na dalších webech či blozích).
Jeden problém tu ale samozřejmě je, je potřeba to najít, protože zpravidla je potřeba získat odkaz. Tam velmi dobře slouží Google a jeho vyhledávání, buď se site: operátorem, nebo tak, že v Chrome stačí už začít psát 365 a zmáčknout TAB – přepne se to přímo do hledání zde na @365tipů (vám nejspíš ne, ale protože já ten web intenzivně používám, hledám na něm, tak mě ano).
V obou případech pak je potřeba projít nalezené výsledky a najít ten potřebný článek. Ale protože „vím o čem jsem psal“, tak není těžké hledat těmi správnými slovy. Případně hledat i na jiných webech, protože @365tipů běžně odkazuje i na věci jinde (a opačně, z mých článků jinde čas od času odkazuji sem).
Proč tedy vlastně prolinkovávat články
Linky mezi články mají několik podstatných důvod existence. Slouží pro vyhledávače (SEO), ale tady se přiznám, že jsem nikdy (na žádném z mých webů) na tohle nijak extra důraz nekladl (věřím v to, že pokud máte dostatek dobře napsaného obsahu, tak to funguje „samo“).
Slouží pro čtenáře, což je asi to nejpodstatnější. Jako autor máte možnost jim nabídnout další čtení, což ve výsledku prospěje vašemu webu – čtou více stránek, jsou na webu déle. Čtenáře navíc musíte chápat jako minimálně dvě rozdílné „persóny“ – příchozí čtenáře z vyhledávače, které jste snad uspokojili poté co klikli na nalezený výsledek. A příchozí čtenáře přímo, zde většinou ze sociálních sítí, nebo jiného zdroje. Ti první přicházejí prakticky na jakkoliv staré věci, ti druzí naopak většinou na ty aktuální (nebo opakované, zde).
Pro prolinkování ještě slouží i zdejší „speciály“, tedy takové ty souhrnné články, ty co na ně je odkaz v levém sloupci. Nenechte se mýlit, nejsou jinak extra čtené, ale je to další doplňkový mechanismus pro SEO (vyhledávače) a také se občas vyplatí, protože na ně můžete odkazovat abyste umožnili ještě více souvisejících článků. Podobným způsobem slouží zdejší rubriky i štítky – ty jsou ale tak nějak živelně vznikající (a trochu zanedbávám jejich údržbu), zatímco souhrnné články (speciály) jsou udržované ručně.
Proč aktualizovat? A jak je důležité datum vydání
Proč aktualizovat? Protože když nejste zpravodajství, tak je dobré, když to co poskytujete zůstává aktuální. Má to trochu meze, protože to vyžaduje čas, disciplínu a další věci. Ale také je to dáno tím, že i kdyby bylo někde jasně vidět datum vydání, tak my co dlouho píšeme na Internet víme, že lidé něco takového neřeší. Prostě je někam přivede vyhledávač a to co čtou považují za aktuální. Viz Datum vydání je důležité, ale nespoléhejte se na to, že čtenář právě tohle datum objeví
Přiznám se, že aktualizaci, prolinkování a věcnou správnost a prospěšnost zdejších tipů považuji za o dost důležitější věc, než to jestli se někde objeví překlepy a jiné nešvary. Byť bych se jim moc chtěl vyhnout, je to bez šance – vlastní chyby nevidím a i když se použije „spellchecker“ a jednou si to člověk projde, stejně tam zůstávají věci. A protože na tohle všechno tady bývá někdy hodně málo času, tak raději přednost prospěšnosti, správnosti a aktuálnosti.
A tím to, při sobotě, snad můžeme uzavřít. Chcete-li studovat něco dalšího důležitého, tak Jak pracovat se štítky u článků? Kompletní návod jak na štítky u obsahového webu (1)
PS: Jen pro ilustraci, tohle dopisuji v pátek v sedm večer. Protože je pátek a tenhle týden byl hodně narvaný, tak jsem hodně utahaný (a možná to bude vidět i na napsaném text). Ale psát v sobotu ráno to už nepůjde, ani vydat, protože se chystám na ShopCamp. A ne, nemám na neděli a ani na další dny prozatím žádné tipy, ale budu nějaké muset napsat, v týdnu opět bude málo času.
PS: Související tip: Mohu na sociálních sítích opakovat příspěvky tím, že dřívější zveřejnění smažu?