Google Chrome se chystá provést zásadní změny v tom, jak fungují rozšíření. Stávají Manifest V2 nahradí nový Manifest V3. Důvodem, alespoň to tvrdí Google, je zlepšení bezpečnosti, soukromí a výkonu.

Manifest V3 je ale prostředí, které rozšířením neumožňuje to co doposud a zásadně se to dotkne rozšíření jako je uBlock Origin, těch co potřebují “low level” přístup. Což u blokátorů reklamy je dost třeba. Nutno dodat, že právě blokátory reklamy jsou pro Google něco nechtěného a usilovně proti nim bojuje.

Pro uBlock Origin to znamená, že v roce 2025 přestane pro Chrome existovat, pro ostatní prohlížeče ale bude existovat nadále. Nic tedy nebrání smělému kroku Chrome opustit a přejít například na Firefox. Ten se Manifest V2 nechystá opustit.
Řešení ale také je přejít n uBLock Origin Lite, novou verzi uBlocku, která funguje v novém Manifest V3 prostředí a umí “skoro” totéž co předchůdce. Musíte tedy odstranit původní uBlock a nainstalovat toto nové rozšíření. Pro většinu uživatelů bude fungovat stejně a dostatečně, pouze pokročilejší přijdou vlastní filtry a některé další vychytávky.
TIP: Užitečné srování v Manifest V2 vs. Manifest V3 in Browser Extensions
Na jaké prohlížeče přejít?
Prohlížeče blokující reklamy (nebo neomezující blokátory) jsou vhodným řešením a opustit Chrome nemusí být vůbec špatný nápad. Nakonec je Chrome jedním ze zásadních šmírovacích nástrojů Google.
Mozilla Firefox je velmi dobrá volba. Podporuje Manifest V2 i V3, chrání soukromí, je open source, multiplatformní, umí synchronizovat hesla, záložky přes cloudové účty, umí i profily.

Brave je často uváděné jako prohlížeč vhodný pro ty co se chtějí vyhnout reklamám, má totiž vestavěný blokátor reklam. Chrání i soukromí uživatele, měl by bych rychlejší než Chrome a umí i další obvyklé věci, včetně profilů. Osobně mi na brave vadí komplikované a přeplácené rozhraní spoléhající se na to, že uživatel zná miniaturní ikonky. A vadit může i zabudovaný Brave rewards reklamní model, kde paradoxně prohlížeč s důrazem na ochranu soukromí a blokování reklamy obsahuje vlastní reklamní systém.
Z dalších bývají uváděny Vivaldi a Opera, byť u posledního zmíněného bych jen upozornil, že od roku 2016 má čínské vlastníky. A osobně bych se mu tedy vyhnul.
Microsoft Edge je založené na Chromium, takže má velmi blízko k původnímu Chrome, ale jde o další šmírovací nástroj úzce integrovaná se vším od Microsoftu. A také o soutěžícího v pomyslné soutěži o nejvíce přeplácaný prohlížeč. Microsoft se ale také chystá přejít na Manifest V3, byť nejspíš později, než Google.
Safari je vhodnou volbou pokud jste výhradně jableční, jinak je to komplikované a prohlížeč samotný stále zaostává za ostatními prohlížeči a je lepší se mu vyhnout. Má omezený výběr rozšíření, potýká se stále s kompatibilitou s weby a co se soukromí týče, stanete se částí dalšího ekosystému, který o vás může vědět prakticky vše. Není multiplatformní, je čistě jablečné, a pro Windows už můžete Safari mít jenom v podobě staré verze.
TIP: Jak zjistíte, které z rozšíření v Chrome máte V2? Otevřete si chrome://extensions-internals/ a hledejte „manifest_version“: 2. V mém případě, v hlavním profilu, najdete dvanáct kousků. Ale moc se nelejekte, je tam řada rozšíření, které vlastně vůbec nemáte (ale měli v minulosti). Google sám varuje v chrome://extensions/ s přehledem těch co budou zakázána
Google chce reklamu za každou cenu
Nový Manifest V3 také uBlock znemožní blokovat obsah před načtením, což je docela zajímavá změna – váš Chrome tak bude stahovat reklamy (se stávajícím uBlock Origin je ani nenačte), jen se nebudou zobrazovat.
Google živí reklama napříč nejen jeho službami, ale i na milionech webů po celém světě, takže je zde evidentní zájem, aby lidé reklamu neblokovali.
Jedním z hlavních problémů s Manifestem V3, jak už bylo zmíněno výše, je omezení API, které blokátory reklam využívají k blokování síťových požadavků předtím, než jsou načteny do prohlížeče. Tato API byla v Manifestu V3 nahrazena méně flexibilními alternativami, což znamená, že blokování reklamy může být méně efektivní nebo dokonce nemožné.


Blokátory reklamy v novem Manifest V3 navíc budou fungovat pomaleji a snížení výkonu blokátorů by mohlo potenciálně vést k většímu zobrazování reklam a tím i k vyšším příjmům pro Google. Uživatelé mohou blokátory chtít opustit poté, co jim nebude vyhovovat rychlost a schopnosti.
Google tak jde klasicky proti uživatelům, protože blokování reklamy je věc každého jednotlivce, zda chce něco vidět či nikoliv. Nehledě na to, že v současné situace jde o zásadní bezpečností opatření.
TIP: Google’s Manifest V3 Still Hurts Privacy, Security, and Innovation
Takže, ve finále, i když Google oficiálně uvádí bezpečnostní a výkonnostní důvody jako hlavní motivaci pro změny v Manifestu V3, nelze ignorovat fakt, že tyto změny budou mít za následek omezení blokátorů reklam, což je pro společnost finančně výhodné.
Tipy týkající se Bezpečného Internetu
-
TIP#2895: 8 důvodů proč byste měli používat VPN. Ve Windows, Macu, na Linuxu, atd.
VPN, virtuální privátní síť, má mnoho způsobu využití (viz Co je to VPN, k čemu je to dobré a co byste měli všechno vědět kde se to řeší poněkud zeširoka, včetně nevýhod…
-
TIP#2836: VPN pro (nejen) Android/iOS zdarma i placené. Co pořídit a pár praktických postřehů
Je taková doba, kdy je vhodní mít pro ruce VPN. Zejména pro nápady EU, které vedou k nedostupnosti některých věcí z USA (jako třeba Advanced Voice Mode od ChatGPT donedávna). Nebo pro…
-
TIP#2819: Máte podezření, že váš iPhone byl hacknut? Dá se to nějak poznat? A hlavně, co se dá dělat?
Hacknutý iPhone (či iPad) je poměrně méně obvyklá situace, ale i přes veškerá tvrzení to možné je. Různé bezpečnostní chyby, ale i nepozornost uživatelů, může vést k tomu, že se útočníkům podaří…
-
TIP#2784: Co je to shovelware?
Člověk se stále učí nová zajímavá slovíčka a také nové podivuhodné taktiky. V tomto případě, jak -ware napovídá, týkající se software. Související příspěvky TIP#2845: Jak ve WhatsApp automaticky blokovat spam TIP#2841: Jak…
-
TIP#2640: Co se stane s mým dvoufaktorovým ověřením, když přijdu o telefon?
Nějak tak není měsíc, aby se někdo neozval s tím, že přišel o telefon (krádež, ztráta, prostě odešel, skončil v práci a přišel o firemní) a teď se nemůže přihlásit tam, kam…
-
TIP#2516: Nakupovat na “marketplace” jako tom od Kauflandu, Allegro či AliExpress? Co vám hrozí
Marketplace je chytré zaklínadlo pro online tržiště (obchod), které zprostředkovává prodej mezi kupujícím a prodávajícím – tím není samotné tržiště, takže i když zdánlivě kupujete něco od (například) Kauflandu či Allegro, tak…
-
TIP#2513: Od kolika let by mělo (mohlo) mít dítě mobilní telefon? A jaký?
Někdy před pár lety, když vznikla knížka Dítě v sítí, se to tu určitě někde objevilo, ale ne jako samostatný tip. Přitom jde o poměrně časté dilema, které mají rodiče. Dilema, na…
-
TIP#2486: Jak rizikové je někomu sdělovat sériové číslo, IMEI a IMEI2 mého telefonu?
Sdělení sériového čísla, IMEI a IMEI2 vašeho iPhone někomu může představovat riziko, zejména pokud nemáte důvěru v danou osobu nebo organizaci, které tyto informace poskytujete. Zde jsou hlavní obavy: Související příspěvky TIP#2513:…