Sledovat? Navazovat? Je jedno lepší než druhé a čím se liší? Jaké jsou výhody a nevýhody a omezení.
Sledování (follow)
Je skvělé v tom, že můžete sledovat kohokoliv. Dnes už asi opravdu, protože Linkedin postupně nasazuje to, že sledovat půjde snad všechny – doposud to bylo omezeno tím, že to uživatel musel aktivovat a ještě navíc vybrat co chce víc, jestli navázání spojení nebo sledování. Jen pamatujte, že občas se to skrývá v menu a není to na první dobrou vidět.

Háček je v tom, že prakticky nikdy to není reciproční – lidé prostě ignorují to, že je někdo začal sledovat. Takže tím nezískáte nové sledující (natož kontakty).

Firemní profily je možné pouze sledovat,
Sledování vám také neumožní si s onou osobou psát, respektive “volně” psát, v přímých zprávách.
Sledování každopádně bude nakonec jedinou možnosti u velkých účtů osobností. Ti vám totiž spojení zcela jistě neschválí. Sledování vám ale umožní (částečně) odebírat to co zveřejňují. Částečně proto, že Linkedin vám stejně ukáže jen zlomek příspěvků.
Čistě teoreticky by neměl existovat žádný limit co se sledování týče. Ani navázaných denně, ani celkově.
Navázání spojení
Je komplikované schvalováním a neochotou Linkedin nechat vás to dělat. Po určitém počtu vás prostě zařízne a máte smůlu. Výhoda je, že tím vznikne spojení, kde vy uvidíte příspěvky od protistrany a ona ty vaše.
Což je také častý důvod proč z toho sejde, pokud protistrana na vašem profilu zjistí obsah co nechce, nemá důvod spojení schválit (a nutno dodat, že Linkedin je uživatelsky extrémně nepřívětivý co se obsahu na profilu týče). Stejně tak velmi často narazíte na prastaré zvyky, že spojení se “navazují pouze mezi lidmi co se opravdu znají”. Jeden z původních nesmyslných nápadů z počátků LinkedIn.
Další důvod pro odmítání přímých spojení bývá častá zkušenost se spamem. Hodně uživatelů po navázání spojení okamžitě začne obtěžovat a spamovat. Lidé se proto navázání spojení trochu obávají.

Navazování spojení je navíc doprovázeno psaním “motivačních textů” ve kterých se lidé snaží vysvětlit proč vlastně o spojení žádají. Další z tak trochu pozůstatků minulosti. Dnes většinou spíše ukázka otravných sdělení, které nemá smysl číst. A co navíc, málokdo je opravdu čte.
Navázané spojení umožňuje si volně psát v přímých zprávách. Byť na Linkedin “volně” je velmi často jen další teorie. Ani tady totiž není jisté, že vaše zpráva dorazí a nebude vyhodnocena jako spam.
Pozor na denní limit žádostí o spojení – není jasné kolik přesně, navíc se to může lišit podle typu účtu´(neplacení vs. placené). Předpokládá se, že omezení je na 100 žádostí denně.
Omezen je i celkový počet spojení, které jste vyvolali – teoreticky 30 tisíc. Po dosažení už nebudete moci navazovat další spojení, ale budete moci přijímat žádosti od jiných.
Kombinace a boj s algoritmy
Dobrý nástroj bývá nejprve využít sledování. Budete tak mocí lépe poznat co daná osoba zveřejňuje a můžete s ní i “komunikovat” pod příspěvky – dávat líbí, komentovat, sdílet. Až zjistíte že dává smysl požádat o spojení, můžete to udělat.
Výhodou bude to, že žádaný vás už možná zná, možná si vás všiml pod příspěvky. Tedy pochopitelně za předpokladu že se účtu věnuje a není to jen výsledek práce nějaké agentury.
Komplikuje to ale stejně to, že Linkedin vám nebude ty co sledujete ukazovat. Algoritmický newsfeed je peklo (Jak funguje algoritmus na Linkedin? Proč nejsou mé příspěvky vidět?) a nebudete ostatně vidět ani ty, se kterými jste ve spojení.
Na počítači v prohlížeči trochu pomáhá přepnout z Nejrelevantnější na Nejdříve nejnovější. Ale paradoxně ani to není zárukou, že uvidíte to co chcete. Paradoxně i Nejnovější je algoritmicky filtrované a některé účty prostě neuvidíte dokud na ně nepůjdete přímo. A to je další věc, kde Linkedin dělá maximum pro to, abyste se na příspěvky snadno nedostali.