Nechtít Google Analytics na webu je dost rozumné pokud nepotřebujete žádné extra vychytávky, analýzy a propojení se vším možným od Google, Dost rozumné i s ohledem na soukromí (a GDPR a sušenkové popupy). A neméně dost rozumné s ohledem na konec klasického GA a nástup polovičatého a zmateného Google Analytics 4.
Na webu toho v základní podobě nepotřebujete moc – čtenost článků (stránek), odkud lidé přicházejí (stejně tam už skoro nic není vidět), vývoj návštěvnosti v čase (zhlédnutí/page views, návštěvy, pokud to jde tak návštěvníky) po dnech, týdnech a měsících, vyhledávané výrazy (Google Search Console to ale řeší dost dobře) a příchody z vyhledávačů vůbec, geografii (odkud jsou návštěvníci).
TIP: Poslechněte si Proč opouštím Google Analytics a jak se vůbec měří návštěvnost
V pokročilejší podobě jak se daří přivádět lidi ze socnetů, ale protože se dnes už prakticky nedaří, tak to také není “must have”. U WordPressu se mohou hodit nějaké ty pokročilejší statistiky – štítků, rubrik, médií, autorů, ale ani to nepatří mezi “must have”. Stejně tak jako údaje o prohlížečích a platformách. A určitě se hodí vědět jak se vám vracejí uživatelé a jak dlouho zůstávají na stránkách, kolik si toho vlastně přečtou – ale to už jsou pokročilejší věci (a navíc vyžadující cookies).
Aktuálně nejzásadnější je otázka soukromí ve spojení s GDPR/cookies – ideálně aby řešení nic o uživatelích neukládalo, nepoužívalo cookies (což je velmi obtížné, bez toho nejde identifikovat vracející se uživatele). Je ve finále na vás, jestli opravdu potřebujete monstrum jako je Google Analytics a s ním spojené problém s cookies/soukromím nebo zda vám opravdu stačí jen základní (nejpodstatnější) informace.
POZNÁMKA: Něco jiného bude e-shop kde potřebujete podstatně lépe vědět co návštěvníci dělají, tam se bez něčeho na úrovni GA (schopnostmi) obejdete jen obtížně.
Pokud budete uvažovat o zrušení GA a přechodu a trápit se tím, že přijdete o souvislá data o návštěvnosti tak mám dobrou zprávu,. Přechodem (vynuceným) na GA4 o ně přijdete také.
Alternativy ke Google Analytics
Matomo (dříve Piwik) je pouze placené nebo si ho můžete hostovat sami a nic neplatit. Většinou je uváděno jako jedna z nejlepších alternativ, zejména pokud si můžete provozovat sami.
StatCounter coby jedna z mála možností použitelných zdarma, byť jenom základní podoba.
Kissmetrics bez placení nelze.
Clicky také musíte platit.
Smartlook má zdarma použitelnou podobu, ale stačit nejspíš nebude.
Piwik PRO se dá zdarma použít pro slušně navštěvovaný web
Woopra podobně jako předchozí lze využít zdarma pokud se vejde do 500 tisíc aktivit
Mixpanel zdarma do 100 tisíc “uživatelů”, tedy asi návštěv?
Heap má zmatený web, kde nenajdete nic o cenách
Fathom je plně placené
Plausible je plně placené nebo self-hosted přes Docker
FoxMetrics můžeme nejspíš škrtnout, změnili se na systém pro restaurace
GoSquared a produkt Web Analytics, pouze placený
Adobe Analytics pouze placené a tradičně nezjistíte ani cenu
Unami si musíte hostovat na vlastním serveru, ale je to open source a nic to nestojí.
MicroAnalytics dostupné zdarma ale jen do 5 000 pageview měsíčně, řeší soukromi/GDPR
GoatCounter je open source, lze hostovat jako vlastní řešení nebo využít službu, zdarma pro nekomerční použití
TIP:
WordPress a přímé měření návštěvnosti
Pokud máte web poháněný WordPressem a nechcete nic z předchozího (či následujícího), můžete se vydat cestou pluginů co měří návštěvnost přímo. V WordPress pluginy pro přímé sledování návštěvnosti. Bez Google Analytics najdete dva co osobně používám (po delším zkoušení a zkoumání) a pár dalších, které jsou méně schopné.
Varianta využívající log soubory http serveru
AWStats musíte hostovat na svém serveru a jde o analyzátor logů, což znamená různorodá omezení. Ale pro základní přehled je fajn. Hodilo by se mít lepší možnosti výstupů, tedy jak provedením, tak filtrací. Chybět nejspíš bude i dlouhodobý vývoj, ale to u analýzy logů stejně moc nejde (neumí rozeznávat návštěvníky). Je dost dobře možné, že váš hosting to umí (protože provozovatel).
Webalizer je další analyzátor logů
PS: Jako u všech podobných tipů: Pokud víte o něčem co v tipu chybí, dejte vědět.
Další tipy týkající se WordPressu
-
TIP#2871: WordPress a jak docílit toho, aby obrázky v příspěvcích měly stín?
Chcete trochu vylepšit příliš plochý design článků a svého webu na WordPressu? Můžete to udělat tak, že obrázky opatříte stínem. Budou vystupovat z jinak plochého článku a vylepší jeho čitelnost.
-
TIP#2807: Bit.ly zavádí reklamu a splash screen? Co s tím? Jak na vlastní zkracovač?
Bit.ly, jeden z mála původních a široce rozšířených zkracovačů adres (URI) za pár měsíců zavede zobrazování reklamy pro ty, kdo kliknou na bit-ly odkaz. Doposud to fungovalo aniž by kliknutí bylo jakkoliv…
-
TIP#2799: Sdílíte nějaký odkaz? Měli byste ho vyčistit od věcí, které tam nemají zůstat
Zapeklitá záležitost, něco jste si otevřeli na Internetu nebo v aplikaci a chcete to nasdílet pomocí odkazu (link). V mnoha případech se k odkazu samotnému přidá řada dalších zbytečných věcí. Někde, třeba…
-
TIP#2791: Mám na webu WordPress v “anglické” verzi, je bezpečné přeinstalovat (změnit) na cs_CZ (či opačně)?
Může se vám to stát velmi lehce a možná si toho ani nevšimnete. Máte českou verzi WordPressu a při některé z aktualizaci si nevšimnete, že vám vlastně nenabízí českou, ale anglickou. To…
-
TIP#2753: Proč mi aktualizace WordPressu cs_CZ (českého) nabízí aktualizace na en_US?
Právě teď je to aktuální. Objevil se WordPress 6.6 a pro všechny weby s cs_CZ to nabízí (a vlastně i dost vnucuje) aktualizaci na tuto verzi, jenže en_US.
-
TIP#2733: Vývojová prostředí pro lokální vývoj pro WordPress (a webdesign vůbec)
Lokální vývojové prostředí vám umožní na vašem lokálním stroji mít vše co potřebujete pro provozování webu (s WordPressem, ale může to být i cokoliv jiného) – tedy web server (Apache, například), SQL…
-
TIP#2592: Ještě stále máte na webu Google AMP? Je to zlo, rychle s tím pryč
Je to vlastně už docela dlouho, co jsem na všech mých webech zrušil podporu Google AMP. Pak jsem delší dobu chtěl napsat tip tomu věnovaný, ale nějak to zapadlo v záplavě jiných…
-
TIP#2554: Potřebujete vyměnit obrázek v médiích na vašem WordPressu? Je nutné mít plugin
Jedna z věcí, kterou (neznámo proč) WordPress neumí přímo. Můžete nahrát média (obrázek, fotku, atd) ale když chcete nahrát upravenou verzi, tak to není možné. Přitom je to dost zásadní věc, kterou…
-
TIP#2548: Jak synchronizovat (zálohovat) web přístupný přes FTP na disk ve Windows?
Taková ta úplně klasická věc. Máte někde webový server (třeba právě jako 365tipu.cz) a je dostupný jen přes FTP (SFTP). Chcete si ho zálohovat na disk ve Windows (ať už lokální nebo…
-
TIP#2533: Jak získat štítky z WordPressu pomocí vlastního PHP
Když už byla řeč o tom jak analyzovat duplicitní štítky, tak je vhodné ještě přidat možnost jak exportovat štítky z WordPressu pomocí PHP. Předpokládá to, že máte přístup k vašemu hostingu a…
-
TIP#2514: Jak ve WordPressu deaktivovat plugin bez přístupu k WP-Admin
Tohle je snadné, ale musíte mít přístup k vašemu hostingu, tedy většinou FTP/SFTP přístup, ale může to být SSH. Prostě tak, abyste se dostali k souborům.
-
TIP#2505: Uklízíte v databázi ve vašem WordPressu? Co dělat s oEmbed Cache In Post Meta
Jedna maličkost, kterou nejspíš neznáte – kdykoliv do příspěvků umístíte nějaký ten “embedovaný” obsah, tedy například video na YouTube, tak editor stáhne potřebný kód pro embed a uloží do “oEmbed Cache” pro…
-
TIP#2500: Otevírat odkazy v novém okně (záložce) či neotevírat?
Otevření odkazu v novém okně či záložce je běžná praxe na mnoha webových stránkách. Ale je to vždy správný krok? Jaká jsou rizika a výhody obou přístupů?