Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
📩 Přihlaste si newsletter, jenom tak je možné mít všechno. Na sociální sítě jde tak polovina zajímavého obsahu, e-mail 2x týdně doručí vše v praktickém souhrnu. Ne webu vyjde 5 tipů týdně, jen v newsletteru jsou desítky dalších věcí. Platící mají tipy/články extra!
NOVINKA: Chcete dostat produkt či službu do newsletteru? Je to snadné, moc to nestojí. Jak na to zjistíte zde.
22. 12. 2022 podle 365tipů
Internet, Mobilní aplikace, Online služby, Sociální sítě, Software

TIP#2319: Super aplikace? Everything App? Co to je a proč by to teď kdekdo chtěl mít?

Elon Musk je poslední z velkých #bigtech, kdo chce proměnit Twitter v super aplikaci (super-app). Když se o tom mluví, tak jako o Twitter 2.0, nebo také “The everything app” či dokonce “X”. Jak to chce udělat jasné není, proč to chce udělat už vůbec. Ale koncept super aplikace existuje a někde je i funkční.

To někde je Asie, tam super aplikace fungují. V západním světě, ať už v Evropě nebo USA panují pochybnosti, že to fungovat bude. Ale začněme od toho co to vlastně je na přikladu WeChatu.

WeChat se z původně “chatovací” aplikace proměnil v monstrum s více než miliardou (převážně čínských, samozřejmě, uživatelů).

Od roku 2011 se z chatovátka proměnil v platební nástroj, aplikační prostředí, e-shop a herní prostředí. V roce 2017 doplnili “mini programy”, které s využitím dostupné API (hlavně platebního, identita, informace o uživatelích, atd) mohou dělat to, co do té doby dělaly jednotlivé weby.  Vše ale v jednom prostředí. 

Ona maličkost v podobě aplikačního prostředí a ekosystému je zásadní a nelze říct, že by se o něco takového nepokoušel Facebook. Jenže to tam nefunguje. E-commerce stagnuje nebo nefunguje, hry fungovaly skvěle na počátku, ale pak Facebooku ujel vlak. Objednávání přes Facebook (taxi, jídlo, atd) je taky v problémech. Nedaří se mu (Meta) ani na Instagramu a pokusy v Messengeru také spíše nevycházejí. Nevyšel ani pokus nahradit e-mail, a jakkoliv je WhatsApp asi nejrozšířenějším chatovátkem, žádné “super-app” věci tam nejsou.

Čtvrtek, čas na #podcast! Takže tento tip má, výjimečně, i podobu k poslouchání. Najdete v Co je to super aplikace. A jsou tam i nějaké další zajímavé odkazy.

https://rychlofky.substack.com/

Koncept super aplikace

Koncept je tedy vlastně jednoduchý : Musí vzniknout dostatečně rozšířený ekosystém (platforma) s zásadní funkčností, která tam přivádí a udržuje dostatek uživatelů (Messenger, WhatsApp, Instagram tomu snadno vyhovují, Twitter či Linkedin už málo, uživatelů nemají dost).

Platforma pak musí nabídnout možnost tvorby aplikací pro třetí strany, které napojí na dostatečně bohaté API – platební, identifikační, komunikační. 

TIP: Termín “Super App” pochází od Marka Lazardise, zakladatele a výzkumníka v RIM (Research in Motion, což spíše znáte jako BlackBerry). Jeho What is a Super App? ale dnes najdete už jenom v Internet Archive.

Uživatel pak vedle základní funkčnosti (například Messenger) využívá miniaplikace pro činnosti, které potřebuje. Nepotřebuje k tomu stahovat další aplikace z App Store/Google Play).

Těží z jednoho prostředí a také jednotného UI/UX a také možnosti různorodých funkčností, které oddělené aplikace či weby neumí – v aplikace má přátele/kontakty, je zpravidla chatovací nebo umí posílat a přijímat zprávy. 

Vedle užitečných věcí (nakupování, objednávání, rezervace, peněženky, mikro platby) je prostředí super-apps dobré i pro hry a v Asii tohle také ve velkém funguje, jen tedy, opět, v Evropě a v USA se tomu nedaří. Nejen Facebooku, ale ono ani u Apple se nijak tamní koncept integrace her moc nedaří rozvíjet. Přitom je to právě Apple (ale nakonec i Google) kde by celou svoji platformu mohli proměnit v super aplikaci. 

Vhodné dodat je, že super-app mohou existovat i v nějaké uzavřenější “komunitě”, může je využít například nějaká hodně velká firma s pomocí výše popsaného konceptu mít “firemní” mobilní aplikaci. 

TIP: Super aplikací už existuje více, vedle již zmíněného WeChatu například ještě Alipay, Grab, Paytm či  Gojek. 

Co by super aplikace měla/mohla umět? 

Dá se nějak shrnout co by super aplikace měla mít, aby to fungovalo? Hodně bylo zmíněno v textu výše, ale asi je dobré to shrnout v bodech

  • musí jít o sociální platformu (síť, médium)
  • e-komerce, tedy platby, peněženka, nakupování
  • finanční služby, převody peněz, placení
  • jídlo, ať už z restaurací nebo z obchodů
  • taxi, mikromobilita, letenky, jízdenky 
  • hry, zábava, filmy/seriály 
  • placení “složenek”
  • tele-zdravotnictví a se zdravím související služby
  • a je dost jisté, že se najde i řada dalších věcí

Proč Facebook stále není super aplikací? 

Jeden z hlavních důvodů, který lze vysledovat z historický snah (nejen) Facebooku, je ten, že západní svět je velmi roztříštěný co se platebních možností a regulace týče – Čína a jihovýchodní Asie tímto omezené nejsou a právě to umožnilo aby se Wechat stal velmi rychle široce rozšířeným platebním nástrojem (včetně QR plateb, plateb dotykem, obličejem, atd). 

Bez široce a univerzálně rozšířené možnosti platit nikdy super-aplikace fungovat nebude. 

Druhým důvodem, kde je také vidět zásadní rozdíl mezi západním světem a Čínou/Asii je přístup k soukromí. Západní svět soukromí uživatelů chrání, čím dál tím více nutno dodat. Čína soukromí uživatelů ignoruje. Super aplikace jsou přitom zásadně založené na shromažďování dat o uživatelích (chování, profil) a neomezeném poskytování těchto dat dál.

Třetí zásadní důvod je neochota Facebooku (ale i dalších) být dostatečně otevření třetím stranám. Model walled-garden vytvoření super aplikace efektivně znemožňuje.

Související příspěvky

TIP#831: Jak na Instagram dostat klikací odkazy? Jak na Instagramu přidat odkaz?
TIP#338: Jak fotit Instagramem aby vám zůstala použitelná fotka?
TIP#2980: Triky (zejména) sociálních sítí pro navýšení “čísel”. “Dark Patterns” na socnetech

Internet Mobilní aplikace Online služby Sociální sítě Software

Předchozí článekTIP#2318: Jak zjistit co se nepodařilo synchronizovat v Hybrid Backup Sync na QNAPu?Další článek TIP#2320: Proč se mi při sdílení některých novinových článků na Facebooku objevuje jenom odkaz?

Nejnovější příspěvky

TIP#3131: Chromebook: SD/microSD karta a USB disk – jak na to

TIP#3130: Jak to jde s levnými Picun F8S sluchátky z Číny? Půl roku po pořízení

TIP#3129: Jak zjistit model Chromebooku a sériové číslo (SN)

TIP#3128: Je pro hraní her lepší mít myš/klávesnici/ovladač drátové nebo bezdrátové?

TIP#3127: Co je nového v GPT-Image 1.5? Tedy v nové verzi generování fotek a obrázků v ChatGPT

TIP#3126: Aplikace pro Chromebook? To nejlepší ze tří světů. Vlastní, pro Android a pro Linux

TIP#3125: Je pro hraní her lepší mít Wi-Fi nebo Ethernet?

TIP#3124: Když pracuju na notebooku (tabletu), mám ho napájet ze zásuvky nebo jet “na baterku”?

TIP#3123: Jak na používání Chromebooku a iPhone? Platí i na používání čehokoliv, co není od Apple a k tomu iPhone

TIP#3122: Dá se nějak odstranit na Macbooku Notch, tady ta díra nahoře na displeji?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA