Mastodon je v určitých ohledech podobný Twitteru, ale pokud ho chcete využít pro zviditelnění (sebe nebo svého projektu), tak je tam pár rozdílů.
Vkládejte příspěvky je vcelku jasná věc, bez toho to fungovat nebude. Dávejte do nich hashtagy, zvyšuje se tím šance, že je někdy někdo najde. Zmiňujte v nich účty/lidi, kteří jsou relevantní (upozorníte tím na sebe, to je primární důvod). Nepřehánějte to se zmínkami, měly by opravdu mít smysl.
Komunikujte s dalšími lidmi, odpovídejte jim, když je k tomu důvod. Opět je to přínosné v tom, že na sebe upozorníte.
Rozšiřujte okruh těch co sledujete. Jednak pro zajímavý obsah, ale také pro to, že je šance, že ten koho zaledujete udělá totéž a zasleduje vás. A když už nic jiného, upozorníte na sebe.
Sdílejte (zde se tomu říká boostnout) protože jen tak se bude zajímavý obsah šířit – sdílením ho “pošlete” k svým sledujícím. A samozřejmě na sebe upozorníte, sdílený se to dozví. Co nemůžete je sdílet s komentářem (quote tweet na Twitteri), osobně si myslí, že je to velká škoda.
Můžete hvězdičkovat (oblíbit), ale oproti ostatním sociálním sítím nemá žádný dopad na viditelnost – vaši sledující se to nedozví, Mastodon nemá žádné ty šílené mechanismy (jako Facebook či Twitter) že by vám vnucovala kdo na co dal Líbí. Co jste si oblíbili je ale vidět u příspěvků, takže malý “objevovací” mechanismus ti být může. Na vašem profilu ale není dostupný seznam toho co jste si oblíbili pro další uživatele.
Přidávat do záložek je čistě vaše soukromá záležitost, žádný dopad a viditelnost to nemá.
V feedech si vybírejte nové účty ke sledování i reagování, nic rozdílné proti tomu, co byste dělali na jiných sítích.
V upozornění/Oznámeních si všímejte kdo nový vás zasledovat a ideálně je sledujte zpět. Po určité době je můžete vyhodit, pokud nezveřejňují nic co by bylo přínosné. Stejně tak si všímejte kdo vás boostnul (sdílel) a oblíbil (hvězdička) – ne nutně to musí být člověk, který vás sleduje.
Mastodon feedy jsou čistě chronologické – existují tři, základní je “váš” (Domovský) kde dostanete co jste si “objednali”, tedy zasledovali. Místní jsou příspěvky z vašeho serveru/instance a Federovaný jsou z “celého federovaného prostoru”, tedy i z ostatních serverů. Velmi vhodné pro objevování nových lidí a zviditelňování se. Pozor na to, že jak místní tak federovaný feed může mít záplavy příspěvků a velmi rychle růst.
POZNÁMKA: Je dost pravděpodobné, že časem zjistíte, že feed-y jsou sice chronologické, ale že v různých aplikacích nemusí feed být úplně stejný – je to dáno tím, že různé aplikace budou číst feed z “různých zdrojů” kde některé příspěvky ještě nemusí být přítomny (příspěvky se synchronizují mezi servery a není to až tak triviální).
Objevování (discovery) je také dobrý nástroj pro nalezení účtů a příspěvků – jsou to “nejaktivnější” příspěvky na vašem serveru
Hledání je klasicky základní nástroj pro další objevování nových účtů i příspěvků. Můžete hledat hashtagy, uživatele podle adres (@ adres i URI adres) a samozřejmě i příspěvky – ale tam je to trochu zapeklité a nepočítejte s tím, že by to byl vyložené fulltext a už vůbec ne, že by to dokázalo hledat v celém federovaném prostoru – hledá to na vašem serveru.
Hashtagy jsou také dobré pro objevování. Ať už si nějaký najdete a prozkoumáte, nebo na ně narazíte v příspěvcích nebo využije Právě populární. Vaše zásadní (vámi používané) hashtagy si navíc můžete umístit na svůj profil.
A poslední využitelné – zkoumejte profily, koho sledují a kdo sleduje je. Hlavně na začátku, kdy potřebujete nabrat sledující i mít profil s obsahem co vás bude bavit je to hodně užitečné.
Stejně tak zkoumejte příspěvky, kdo je oblíbil, přesdílel i komentoval.
Pro přímou komunikaci využívejte přímě zprávy (DM). Stejně tak jako na Twitteru. Soukromé věci prostě nepatří na profil a do zmínek či odpovědí.
Mastodon „připojuje“ odkazy jenom někdy a ještě v dost zásadní spartánské podobě (není tam žádný solidní náhled). Občas je tedy lepší použít odkaz v textu a přidat obrázek co upoutá pozornost. Ale to se neliší od Twitteru/jiných sítí.
Připomenu, že do Mastodonu nemůžete nahrát vaše kontakty, aby vám našel zda jsou na Mastodonu. Tento zásadní zásah do soukromí zde snad nikdy nebude.
POZNÁMKA: Výše popsané se může časem změnit a také není zaručenou, že jsem odchytil a správně poznal vše. Mám málo času, takže Mastodon tipy vznikají dost “za pochodu”. Tak prosím dejte vědět, pokud něco objevíte.