Elden Ring. Základní tipy – Postava, boj, leveling, lektvary, flasks, Stats (3)

Berte v úvahu, že následující je souhrn postřehů po zhruba 2-3 týdnech (ne příliš častého) hraní. Není to odnikud převzaté, všechno je to na vlastní postavu zkoušené. A nemusí to být zcela přesné a hlavně vůbec ne kompletní. 

Předchozí díl v Elden Ring. Základní tipy – Cestování, kůň, skákání, dungeons, ovládání klávesnice/ovladač (2)

Výběr postavy, boj

Mimo koně získáte ještě možnost vyvolat pomocníky – já si vybral postavu co má možnost vyvolat tři spektrální vlky. Bojují, ale jdou používat jenom někde. Opět si to dejte na rychlé vyvolání, ale nevolejte je v boji, lépe těsně před. První pomocníky získáte od čarodějnice Renna the Witch (objevuje se v Church of Elleh). Případně se vyvolávací zvon dá koupit od Twin Maiden v Rountable Hold

Hra je nemilosrdná, takže na začátek si vybírejte class/typ postavy pokud možno takový co nejvíce vydrží. 

Class má zásadní rozdělení mezi kouzelní a ne-kouzelníky. Ke kouzlení je třeba staff a prozatím netuším, jestli můj “warrior” (meč a štít) bude moci kouzlit až někde získám staff nebo ne. Ale “kouzla” si kupovat může. 

Pokud nevíte jakou class začít, tak Vagabond je nejodolnější. 

Vybavení co má postava na sobě má váhu a čím těžší je, tím méně bude schopna úhybných manévrů a pohybu. Vybavení přidává stats, takže je dost podstatné. Ovlivnit kolik toho “unese” postava můžete levelingem. Ale nic vám nebrání, například, nemít helmu

Bojování je komplikované, dynamické, poznamenané hroznou kamerou. Máte typicky dva útočné pohyby/kouzla a dva obranné. Bohužel se počítá s tím že se budete co nejvíce hýbat – skákat a hlavně uhýbat. Jsou i nějaké kombinace a meč+štít můžete přepnout na obouruční držení meče. Bojovat se navíc dá i na koni (a velmi brzy potkáte protivníky na koni). Zcela určitě používejte target lock – bez něj je to dost beznadějné. 

Y/Triangle + LB nebo RB = přepnutí jedno/dvouruč.

Plížit se naučte co nejdřív a následně zaútočit zezadu. Zpravidla je to “one shot” a je to sakra užitečné. Využívejte terén a vysokou trávu

O utíkání z boje už byl řeč někde dřív. Ale pozor, některé boje vás zamknou s protivníkem a buď musíte vyhrát nebo zemřít. A někteří protivníci běží docela vytrvale za vámi případně jsou tak velcí, že jim pěšky neutečete.

Jaký level ani kolik zdraví (HP) má nepřítel nepoznáte. V základu ani nepoznáte co je nepřítel a co na vás nezaútočí, ale lock target může pomoci – pokud se neobjeví HP ukazatel, není to útočné. Pokud narazíte na něco neporazitelného, tak se to zkuste znovu o mnoho mnoho později.

Respawn je dost rychlý a v dungeonech/instancích navíc respawne všechno pokud umřete. Takže začínáte od začátku. Pro masochisty zcela ideální. 

Dokud nebudete dostatečně vylevelovaní a zkušení, tak se zkuste vyhnout bojům s více protivníky.

Jed způsobí vaši postupnou smrt. Řešitelnou nejspíš nějakým lektvarem (ještě jsem nezkoumal), ale také třeba tím, že si skočíte odpočinout k Site of grace

Leveling

Leveling vaší postavy je nesmírně důležitý – budete přidávat různé hodnoty, každá má vliv na něco jiného. Bude vás to stát více a více peněz. Na počátku jděte po co nejvyšším zdraví a výdrži, samozřejmě i po útočné síle. Abyste mohli levelovat, tak si musíte hned někdy na počátku popovídat s Melinou. 

Lektvary, Flasks a tak

Tvůrci milují lektvary, a bohužel zdraví postavy (natož aby mana) se neobnovuje v čase. Buď musíte něco vypít/sníst nebo si odpočinout u Site of grace. Nic si nedělejte z toho, že lektvary a vaření budete na začátku těžce nedávat. Chce to čas.

Crimson Tear je pro obnovení zdraví (HP), Cerulean Tear je pro obnovení many (FP). Je to s nimi komplikované – doplní se odpočinkem na Site of Grace

Počet aplikací je daný, ale sbírejte Golden Seed – navyšuje je. Musíte to udělat v odpočinku na Site of grace. Můžete si i nastavit poměr mezi HP/FP. A pomocí Sacred Tear se navyšuje účinek (objem) Crimson/Cerulean tear.

Stats

  • HP = zdraví = kolik vydržíte “hit points”, nebo tomu říkejte health pool. Neobnovuje se samo
  • FP = (zjednodušeně) mana, Focus Points = důležité jenom pro kouzelníky a je to trochu složité, používají to skill na zbraních/štítu co přidáte přes Ash of War. A taky potřeba pro vyvolání pomocných duchů). Neobnovuje se samo
  • Stamina = důležitá pro útočení, uhýbání a blokování štítem. Obnovuje se samo. 
  • Equip Load = kolik vybavení postava unese. Při 70 % omezuje schopno uhybání. Na 100 % nebudete moci uhybat vůbec.
  • Discovery = ovlivní kolik toho bude padat z protivníků 

Výše popsané (a další věci) ovlivňujete alokací do atributů

  • Vigor = HP, odolnost proti ohni a jedům, zvýšení imunity
  • Mind = FP, odolnost proti Focus (což zatím nevím co je)
  • Endurance = Stamina, ochrana proti fyzickým útokům, robustness
  • Strength = Equip Load  a fyzický síla (škoda při zásahu)
  • Dexterity = fyzická síla, kratší doba kouzelní, snížení ztráty zdraví při pádu
  • Intelligence = přístup ke kouzlům (Sorceries), vyšší magické škody, ochrana před magií
  • Faith = více zaklínadel (Incantations), vyšší magická škoda
  • Arcane = Lepší objevování věci, lepší odolnost proti smrti, přístup k některým kouzlem a zaklínadlům

V levelingu si může zkoušet co udělá zvýšení konkrétního atributu s konkrétními vlastnostmi. 

Stats získáváte z vybavení, talismanů a můžete si pomoci jídlem/lektvary (krátkodobě)

Vaše vybavení se neopotřebovává a neztrácí tedy účinek stats co má, ani ho není třeba opravovat.

Jo a taky je tam počasí. Velmi dobře udělané.

Co tu zatím není

Vypnutí anti-cheat a mods – protože tahle hra má už kupu modů.

Multiplayer, protože než se tam vypravím, tak se to musím přece jen naučit lépe hrát.

Crafting, výroba věcí, lektvarů a vaření. Obecně tohle nesnáším na hrách ze všeho nejvíc.

A určitě spousta dalších věcí.

A určitě je tam výše něco špatně nebo nedotažené.