Pro tenhle tip jako praktický příklad poslouží mé vlastní aktivity na sociálních sítích. Mám osobní účet (@medvidekpu na Twitteru a další na Facebooku a Linkedin) a k tomu několik účtů jednotlivých projektů – 365tipů má Twitter a Facebook, KoloTipy.cz mají Twitter, Facebook, Linkedin, Pooh.cz má Twitter a Facebook. Záměrně z toho vynechejme Instagram, tam jde přeci jen o jiný obsah.
Když něco vyjde na 365tipů, tak se to samozřejmě objeví na účtech pro tento web. Objeví se to tam v okamžiky vydání a na všech účtech ve stejný okamžik (dělá to WordPress co to přímo umí v JetPacku). Vzniká tady první zádrhel – nemělo by by to být ve stejný okamžik. Praktičtější z hlediska zásahu by bylo, kdyby to bylo (alespoň trochu) rozložené v čase – třeba o deset minut či pár desítek minut. Mělo být to lepší zásah, bylo by to praktičtější pro lidi, kteří sledují více účtu od daného webu.
TIP: Kdy nejlépe zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích (ale i blozích a webech)?
Skutečnost je ta, že tohle by se buď muselo dělat ručně (naplánovat přímo nebo přes něco jako Buffer/Hootsuite) nebo to nějak naprogramovat, aby se to automatizovalo. 365tipů je malé a čas ani peníze nemá, takže se to dělá takto ne zcela správně.
Druhá věc je, že to co vyjde na 365tipů chci nasdílet i na mé soukromé účty – Facebook, Twitter a Linkedin. Tohle by už rozhodně nemělo být ve stejný okamžik jako to vyšlo – většinou to dělám tak, že to odesílám do fronty v Bufferu (s výjimkou Linkedin, tam to WordPress odesílá v okamžik vydání sám, tam totiž nemá smysl směřovat žádné úsilí, už roky to nepřivádí žádnou návštěvnost). Tím se zajistí to, že to nebude úplně ve stejný moment jako v okamžik vydání. Jediné kam to jde hned je osobní Facebook – od té doby co není možné na osobní účty přistupovat přes API to nemá jiné řešení.
Stejným způsobem se to ještě dostane na účty pro POOH.CZ, taky to tam skočí do fronty (Twitter a Facebook). Nemuselo by, ale je to takové mé další dilema – mám osobní účty a mám POOH.CZ jako „osobní“ blog.
TIP: Pro sociální sítě potřebujete obsah, čas na pravidlo 40:40:20
PRAVIDLO: Pokud zveřejňujete na více sociálních sítí, nemělo by se to dělat na všechny sítě v jeden okamžik. Je potřeba to (nějak, viz dále) rozkládat v čase
Vznikají tak problémy, že tentýž obsah se prostě objevuje na více účtech a pokud někdo sledují více účtů (osobní a k tomu třeba @365tipů) tak to má dvakrát.
Osobně se s tím setkávám třeba při sledování Jana Sůry a jeho Z dopravy. Pokud něco vyjde na www.zdopravy.cz tak to také dává jak na (twitterový) účet webu tak na účet osobní. Hned, takže když sledujete oba (protože si říkáte, že na osobním bude třeba něco navíc) tak to prostě máte dvojitě.
Já v tom mém systému zveřejňování na osobních účtech dávám hodně věcí co nejsou na @365tipů ani POOH.CZ, stejně tak jako se často liší co mám na osobním Facebooku či Twitteru.
Podobně @365tipů občas dává věci co nejsou nikde jinde. Navíc jsou tu ještě @rychlofky co si žijí hodně vlastním životem (odtamtud přesdílím občas něco jen výjimečně), FitTipy.cz taktéž vlastním životem a KociciTipy.cz, které sdílí jak @365tipů, tak mé osobní účty. Nemluvě o FeediT.cz (JustIT.cz a BookZ.cz už jsou měsíce zrušené) kde ale jde o tiskové zprávy a sdílení jinam je opravdu výjimečné.
Opakování starších příspěvků
Nutno ještě dodat, že v tom výše popsané systému ještě hraje roli opakování starších příspěvků z @365tipů – každý den na sociální sítě @365tipů (a také můj osobní Twitter a Twitter a Facebook Pooh.cz) míří starší tipy a triky – od rána až do večera nějakých sedm opakování.
Obdobně to (občas) funguje u Kočičích tipů i Fit Tipů. Má to ale vlastně také jednu vadu, že ty „opakovačky“ vylezou ven taky vždy zhruba stejně (jde to do fronty v Bufferu) a pomoci tomu jde jenom tím, že se to tam hází nerovnoměrně, prokládá něčím jiným, pustí jenom někam a někde.
TIP: Na téma opakování mrkněte do Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích?
Proč byste NEMĚLI pouštět obsah na všechny socnety současně
1) Protože tím nevyužíváte dobře možnosti dosahu. Lépe je pokrýt den příspěvky v různé časy než „náletem“ v jednu a tu samou hodinu a minutu
2) Protože každá sociální síť může mít jinou cílovou skupinu, ti mohou být online v jiné časy a také mohou mít jiné zájmy. Využití Facebook vs Twitter se v čase prostě často velmi liší, o něčem jako Instagram raději ani nemluvit
3) Protože nechcete zahlcovat fanoušky, kteří sledují více vašich účtů na sociálních sítích.
4) Protože by navíc ten obsah neměl mít stejnou formu ani text na všech sociálních sítích. Mělo by to být přizpůsobené sítí (Instagram vyžaduje hashtagy, na Facebooku nemají smysl, například) a možné formě (Twitter 280 znaků, Facebook prakticky neomezeně, Instagram neumí odkazy, všechny ostatní ano, atd.). Občas je nutné pamatovat i na rozdílné formáty/rozměry obrázků na jednotlivých sítích.
5) Různé sítě mají různě nejlepší časy pro zveřejňování (ty kdy je lidé teoreticky nejvíce používají) a navíc se to může lišit podle vaší cílovky (fanoušků, zmíněno už v bodě dva).
TIP: Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel
Jak jste asi z výše popsaného pochopili, tohle příliš nedodržuji. Možná si tím škodím, ale je to čistě praktický přístup. Nemám dostatek času a peněz, abych tohle všechno dodržoval – je to totiž časově i finančně náročné. Nejsem firma ani značka, kde tohle je hodně důležité a dává to smysl. Takže je to ve výsledku nějaký kompromis.
Výjimky potvrzující pravidlo?
Existuje jedna celkem jasná výjimka kdy můžete obsah zveřejnit hned a všude stejně. Když je to něco velmi důležitého, když něco oznamujete, spouštíte. Když to nesnese odkladu. To že něco „právě vyšlo“ není důvod k tomu to mít hned všude – jen dobrý důvod to mít na účtech které k tomu přímo patří. Ale ani to svým způsobem není nutné.