Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
8. 9. 2020 podle 365tipů
Internet

TIP#1710: Co je to PPC a jak se to liší od display reklamy? Jaké jsou další typy reklamy?

Ve vysvětlení užitečných slovíček a termínů spojíme více v jednom tipu. To proto, že spolu souvisí a navíc je to často chybně zaměňováno. Oba patří do internetové reklamy (internet advertising).

PPC je zkratka z Pay Per Click (placení za kliknutí) a týká se reklamy placené za proklik (nikoliv tedy za počty zobrazení či zhlédnutí). Patří do výkonnostního marketingu (výkonnostní reklamy) protože platíte za výkon – za získaného návštěvníka webu (tedy hlavně za proklik), za nového fanouška, za nákup na e-shopu, za instalaci mobilní aplikace.  Velmi častá podoba PPC reklamy je textová – stačí se podívat do vyhledávání Google kde reklamu najdete hlavně v textové podobě, případně doplněné o obrázky zboží a produktů.

Display reklama je to čemu se dříve říkalo bannerová reklama a může samozřejmě existovat i v PPC podobě, ale je to spíše výjimečné. Bannerová reklamy (bannery) se prodávají za tisíce zobrazeni (CPT, Cost Per Thousands).  Banner je grafický objekt na webových stránkách nebo někde v mobilní aplikaci. Má řadu různých velikosti, může to být statický obrázek, video, animace (dříve hlavně Flash, dnes už naštěstí ne). Bannery (respektive reklamní pozice do kterých se vkládají) jsou snadno blokovatelné (pomocí blokátorů reklamy).

Display reklama má stále jednu ze zásadních výhod pokud potřebujete propagovat značku – obrazová reklama, ať už obrázek nebo video, lépe zajišťuje budování povědomí o značce. Nemůžete od ní očekávat velkou míru proklikovosti (CTR, Click Through Rate).Na obrázky a videa se prostě dívá, nekliká. Běžná míra je tak 0.1 procenta.

Obaleno reklamou

Textová reklama zmíněná o odstavec výše může funguje stejně tak na PPC základě jako na počtech zobrazení. Nepoužívá žádné obrázky, ale má také určité formáty. Je šetrnější (není doprovázené stahováním obrázků), přístupnější i flexibilnější.

TIP: Lidé nesnášejí reklamy a desítky procent internetových uživatelů je blokují. Trh si to zavinil sám agresivním přístupem, nadměrným množství reklam, stále většími a vlezlejšími formáty.

Kontextová reklama se objevuje v souvislost s tím co právě na dané webové stránce děláte (co čtete), případně co hledáte vy vyhledávači. Dokáže být velmi efektivní, protože spojuje to co čtete či o co se zajímáte s možnosti si danou věc (zejména) koupit.  Ne všechno na Internetu jsou ale kontextové reklamy ačkoliv si lidé velmi často myslí opak. Facebook například nemá kontextovou reklamu, využívá jen pokročilého (a často velmi špatně fungujícího) cílení. Vyhledávání v Google je kontextová reklamy s ohledem na to, že zobrazované placené výsledky jsou určeny tím co hledáte.

Kontextová reklama výrazně zvyšuje úspěšnost, tedy výše zmíněnou proklikovost (CTR) a také míru těch, co si koupí zboží nebo udělají něco co jste reklamou chtěli vyvolat.

Cílení reklamy se dnes používá prakticky všude, různé sociální sítě a různé systémy mají ale velmi různé možnosti cílení. Většina systémů se snaží zjišťovat o návštěvnících webů co nejvíce – tedy o tom co je zajímá, kdo jsou, jaké mají pohlaví, věk, vzdělání, odkud jsou, z jaké jsou příjmové skupiny, jaké další weby navštěvují. Ještě stále se můžete setkat s cílením jen podle toho jaké údaje má jeden konkrétní web o návštěvnících (čtenářích).

Remarketing/Retargeting není kontextový ale je vysoce cílený, ukazuje vám reklamu nějakého webu či aplikace, kde jste byli a o něco jste tam projevili zájem. Případně e-shopu, kde jste si něco chtěli koupit či již koupili. Remarketing vás může „pronásledovat“ po značné části Internetu i po sociálních sítích. Zbavit se ho na webu je mimochodem relativně snadné, většinou stačí smazat cookies.

Na Seznam.cz se přirozených výsledků hledání taky hned tak nedočkáte.

TIP: Měli byste vědět, že zákon vyžaduje aby každá reklama byla označena. A to včetně níže zmíněné nativní reklamy.

V Google často přirozený výsledek také hned tak neuvidíte

Nativní reklama (native ads) může mít formu bannerů, textové i velmi komplexní sestavy z více prvků a skoro vždy je kontextová. Jde o reklamu co se objevuje jako součást článků a obsahu na Internetu takovým způsobem, že je jejich přirozenou (nativní) součástí – což většinou vyžaduje tvorbu na míru a spolupráci s redakci. Nativní reklama je v zásadě hlavní způsob reklamy na sociálních sítích – skoro všechna reklama na nich se tváří jako kdyby to byly příspěvky (liší se pouze označením jako „reklam“ nebo „sponzorováno“).

PS: 365tipů je od července bez reklamy. Přečtěte si proč a jak (do konce září) můžete pomoci s poskytnutím peněz na provoz.

Související příspěvky

  •  TIP#923: Co je to retargeting, remarketing?
  • TIP#1353: Jak se podívat na vlastní inzertní profil na Twitteru? Ten co určuje jakou inzerci uvidím?
  • TIP#1336: Jak zjistit, kdo na Facebook nahrává mé kontaktní údaje pro inzertní účely?

Blokování reklamy Cílení Cílení reklamy Marketing Reklama Webdesign

Předchozí článekTIP#1711: Jak najít určitou věc v Předvolby systému (System Preferences) na Mac OSDalší článek TIP#1712: Jak podepsat PDF dokument? Windows, Mac OS, iOS, Android, Linux

Nejnovější příspěvky

Nákupní rádce (44): PlayStation 5 Pro. Co si pořídit pro 3D tisk. To nejlepší co jsem si koupil z Ali

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA