Ještě nedávno na Facebooku platilo, že fotografie a obrázky použité v reklamě (ale také třeba pro fotku v záhlaví stránky) nesměly obsahovat více jak 20 % plochy do které zasahuje text. Ne obsahuje, ale zasahuje. Pro tento účel se každý obrázek „rozdělil“ na 5×5 bloky a pokud v 20 % bloků nějak zasahoval text, tak obrázek byl pro reklamu zapovězený.
K testování se používal Image Text Checker, který prostě vzal váš obrázek, namaloval vám na něj 5×5 bloky a sami jste si museli zkontrolovat, jak na tom váš obrázek je. Dříve také platilo, že vám reklamu kompletně zamítli, jakmile nedodržovala toto 20% pravidlo
NOVINKA v září 2020 : Facebook oznámil, že ruší omezování dosahu reklamy kde obrázky obsahují větší množství textu. Viz Facebook ruší penalizaci inzerátů obsahujících v obrázcích text.
Následující informace tedy již neplatí
Aktuální vztah Facebooku k obrázkům v reklamě je ten, že Facebook je přesvědčený, že obrázky by nikdy neměly obsahovat text a preferuje obrázky čisté. Platí, že čím více textu je v obrázku, tím méně se bude reklama zobrazovat. Až po extrémní případ, kdy textu je opravdu „hodně“ a reklamu vám sice „pustí“ skrz, ale nebude ji nikomu ukazovat.
Image Text Checker můžete používat stále, upravili ho aby obsahoval „automatickou“ detekci a řekl vám, jestli je váš obrázek OK nebo zda obsahuje text – ve třech úrovních, „nízký obsah“ (low) textu co povede pouze k nižšímu snížení dosahu, „střední (medium)“ co povede v výraznému omezení dosahu a „vysoký (high)“, který povede k tomu, že se prostě váš inzerát nikomu nezobrazí.
Facebook se dušuje, že dokáže odlišit co je opravdu text a co je případné logo, ale jak už to tak bývá, jakýkoliv automatický způsob rozpoznávání není dokonalý a občas něco nepozná, stejně jako občas detekuje nesmyslně. Měli byste také vědět, že v rámci reklamy má vliv i obrázek v záhlaví vaší Stránky – je ve vašem zájmu, aby i v něm bylo co nejméně textu.
Proč to Facebook dělá? Protože obrázky s textem byly příliš úspěšné a staly se přemrštěně používané. Bylo zcela běžné, že Facebook byl v reklamě zaplaven textem v obrázcích, obrázkovými citáty a řadou podobných hloupostí. Facebook je přitom přesvědčen, že je to on kdo má „chránit uživatele“, takže zavedl opatření, aby v obrázcích prostě texty nebyly.
TIP: Dávat do obrázků v záhlaví na sociálních sítích loga či claimy? zmiňuje i právě popisovaný odpor Facebooku k textu v obrázcích
Omezení na text v obrázcích se týká i připlácených příspěvků (viz Jak připlácet na příspěvky na Facebook Stránce. Má to smysl?), nejenom vytvářené reklamy. Při připlácení i vytváření se provádí kontrola, takže si nemusíte předem zkoušet obrázky v Image Text Checker. Na druhou stranu, pokud to uděláte, tak si ušetříte zbytečné trable. Nebo ještě lépe řečeno, pokud budete používat obrázky kompletně bez textu, tak je to ještě lepší.
POZNÁMKA: Facebook neměří všude stejným metrem, v Česku texty v obrázcích vadí hodně, na Slovensku vám v pohodě bude pouštět i reklamu, která v Česku nebude prakticky vůbec zobrazována. Prostě algoritmy.
Pokud se chcete podívat jak to vypadalo původně, tak stále existuje Facebook Grid Image Checker Tool: Facebook 20% Text Rule. Nezapomeňte, že šlo o ruční práci.
TIP: V ‣ Jak používat Facebook pro marketing najdete další tipy týkající se využití Facebook pro firemní i osobní marketing