Když si pročtete Kraj si platí blogera, aby region chválil. Texty píše zpěvák Záhorovský tak velmi rychle najdete odpověď na otázku z titulku. Typická ukázka selhání – Pardubický kraj platí velmi vysoké peníze za dva příspěvky měsíčně (10 tisíc za jeden) na fiktivním „blogu“ ve kterém se Julian Záhorovský vydává za „Honzu“. Vychvaluje kraj, ale si i vlastní koncert.
Na výše uvedeném příkladu je vidět i to, že dříve nebo později se takovéto aktivity provalí. Zjistí se, že někdo za někoho něco píše, kolik za to dostává zaplaceno. Vznikne trapná situace, které se dalo předejit. V tomto konkrétním případě je více než jasné, že kdyby pro Pardubický kraj blogoval „sám“ Julian Záhorovský, bylo by to dokonce lepší. Celebrita přitáhne více fanoušků, než neznámý „obchodní cestující“. Mohl by nakonec o vlastním koncertu napsat zcela bez problémů a nikdo by se nedivil tomu, že ho doporučuje a vybízí čtenáře ke koupi CD.
Chcete spustit firemní blog? Ideální je, pokud za vaši firmu bude blogovat někdo konkrétní z firmy, jeden člověk, lépe více lidí. Každý příspěvek by měl mít skutečného autora, aby bylo jasné, kdo ho psal a co od něj (a od příspěvku) lze očekávat. Pokud chce blog spustit instituce (jako třeba výše zmíněný Pardubický kraj), lze udělat totéž, případně najít externí autory. Mohou to být celebrity, ale mohou to být prostě lidé, kteří se psaním živí. Mají vlastní blogy, píší pro média. Uvedení jejich identity je správné a nutné. Chrání jak zadavatele, tak samotného autora, jsou jasná pravidla hry.
Výše uvedené v zásadě platí i pro sociální profily, ať už mají „formu blogu“, nebo jde o klasické Stránky na Facebooku či profil na Twitteru. Pokud jej tvaří někdo mimo firmu a dává mu „tvář“ a „formu“ v jiné podobě než čistě neutrální (zpravodajské), tak se vyplatí, aby identita byla známa. A vyplatí se to nejenom při psaní příspěvků, ale také při komunikaci s fanoušky, ale o tom vlastně byly řeč už v Jak odpovídat za firmu na sociálních sítích? Neutrální my vs. osoba operátora?
Podobně platí (a je to velmi zásadní), že pokud se blogger/youtuber/instagramer zapojí do nějaké firemní komunikace, zviditelnění nějakého výrobku, reklamní kampaně, tak musí tuto skutečnost uvést. Nejenom proto, že to může ukládat sám zákon a vyžadovat místo kde působí (Youtube/Google toto rozhodně vyžaduje a má na to pravidla), ale hlavně proto, aby nelhal vlastním fanouškům – transparentnost je v tomto ohledu zásadní a funguje. Skrývání a manipulace se dříve či později vrátí.
Kdy se dá použít fiktivní postava? Tam kde pro to vytvoříte prostředí a smysl a dáte jí nějaký život. Tam kde je to součástí nějakého záměrného scénáře. Neznamená to ale, že budete manipulovat s lidmi tím, že skryjete kdo za aktivitou je. Zejména pokud jde o blog či aktivitu nějaké firmy či instituce.
PS: Onen výše uvedený blog najdete na honzanavyletech.cz a má i Stránku na Facebooku jménem Honza na výletech. Pokud chcete studovat jak vypadá jedno blognutí za 10 000 Kč a také zjistit, jak se „Honza“ vyrovnává s dotazy fanoušků. Slušný studijní materiál