Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
1. 2. 2017 podle 365tipů
Facebook, Komunikace, Obsah, Sociální sítě

TIP#713: Jak na firemní blog (ale i sociální profily)? S fiktivní postavou nebo reálnou osobou?

Když si pročtete Kraj si platí blogera, aby region chválil. Texty píše zpěvák Záhorovský tak velmi rychle najdete odpověď na otázku z titulku. Typická ukázka selhání – Pardubický kraj platí velmi vysoké peníze za dva příspěvky měsíčně (10 tisíc za jeden) na fiktivním „blogu“ ve kterém se Julian Záhorovský vydává za „Honzu“. Vychvaluje kraj, ale si i vlastní koncert.

Na výše uvedeném příkladu je vidět i to, že dříve nebo později se takovéto aktivity provalí. Zjistí se, že někdo za někoho něco píše, kolik za to dostává zaplaceno. Vznikne trapná situace, které se dalo předejit. V tomto konkrétním případě je více než jasné, že kdyby pro Pardubický kraj blogoval „sám“ Julian Záhorovský, bylo by to dokonce lepší. Celebrita přitáhne více fanoušků, než neznámý „obchodní cestující“. Mohl by nakonec o vlastním koncertu napsat zcela bez problémů a nikdo by se nedivil tomu, že ho doporučuje a vybízí čtenáře ke koupi CD.

Chcete spustit firemní blog? Ideální je, pokud za vaši firmu bude blogovat někdo konkrétní z firmy, jeden člověk, lépe více lidí. Každý příspěvek by měl mít skutečného autora, aby bylo jasné, kdo ho psal a co od něj (a od příspěvku) lze očekávat. Pokud chce blog spustit instituce (jako třeba výše zmíněný Pardubický kraj), lze udělat totéž, případně najít externí autory. Mohou to být celebrity, ale mohou to být prostě lidé, kteří se psaním živí. Mají vlastní blogy, píší pro média. Uvedení jejich identity je správné a nutné. Chrání jak zadavatele, tak samotného autora, jsou jasná pravidla hry.

Výše uvedené v zásadě platí i pro sociální profily, ať už mají „formu blogu“, nebo jde o klasické Stránky na Facebooku či profil na Twitteru. Pokud jej tvaří někdo mimo firmu a dává mu „tvář“ a „formu“ v jiné podobě než čistě neutrální (zpravodajské), tak se vyplatí, aby identita byla známa. A vyplatí se to nejenom při psaní příspěvků, ale také při komunikaci s fanoušky, ale o tom vlastně byly řeč už v  Jak odpovídat za firmu na sociálních sítích? Neutrální my vs. osoba operátora?

2017-02-01 07_38_58-Honza na výletech – o cestování, sportu a přírodě.png

Podobně platí (a je to velmi zásadní), že pokud se blogger/youtuber/instagramer zapojí do nějaké firemní komunikace, zviditelnění nějakého výrobku, reklamní kampaně, tak musí tuto skutečnost uvést. Nejenom proto, že to může ukládat sám zákon a vyžadovat místo kde působí (Youtube/Google toto rozhodně vyžaduje a má na to pravidla), ale hlavně proto, aby nelhal vlastním fanouškům – transparentnost je v tomto ohledu zásadní a funguje. Skrývání a manipulace se dříve či později vrátí.

Kdy se dá použít fiktivní postava? Tam kde pro to vytvoříte prostředí a smysl a dáte jí nějaký život. Tam kde je to součástí nějakého záměrného scénáře. Neznamená to ale, že budete manipulovat s lidmi tím, že skryjete kdo za aktivitou je. Zejména pokud jde o blog či aktivitu nějaké firmy či instituce.

PS: Onen výše uvedený blog najdete na  honzanavyletech.cz a má i Stránku na Facebooku jménem Honza na výletech. Pokud chcete studovat jak vypadá jedno blognutí za 10 000 Kč a také zjistit, jak se „Honza“ vyrovnává s dotazy fanoušků. Slušný studijní materiál

Související příspěvky

  • TIP#558: Co je to astroturf, astroturfing?
  • TIP#344: Co jsou to earned, owned a paid média? A co teprve shared a converged?
  • TIP#551: Co je to clickbait, clickbaiting?

Blog Blogování Marketing Obsahový marketing PR Public Relations Sociální sítě

Předchozí článekJak změnit místo, kde váš Dropbox ukládá soubory a co synchronizuje?Další článek TIP#714: Jak mít na Androidu víc uživatelů? Přímo to umí Android, V MIUI najdete Druhý Prostor

Nejnovější příspěvky

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA