Je zvláštní, kolik společností na billboardy, plakáty a tištěné materiály nechává tisknout ikony sociálních sítí ve snaze sdělit příjemcům inzerce, že je mají na sociálních sítích sledovat. Představují si, že snad někdo bude tak aktivní, že si pod vlivem vytištěného „modrého f“ něco na Facebooku najde. Nenajde, a nejenom proto, že Facebook má vyhledávání zoufalé.
Jak tedy uvádět sociální sítě v tištěných materiálech?
Je to jednoduché, musíte uvést jasnou adresu nebo obvyklý identifikátor. Lidé co používají Twitter například vědí, že @365tipu ve spojitosti s „Sledujte nás na Twitteru“ jasně určuje, jak vás najdou. Méně jasné to už ale bude, pokud tam hodíte ikonu Twitteru – ne každý si uvědomí, o co se jedná. A už vůbec si to neuvědomí člověk, který Twitter nezná. Navíc je běžné, že narazíte na staré ikonky (které už nikdo nezná) nebo naopak na ikonu novou (kde uživatelé stále pamatují tu původní, jako třeba tu od Instagramu).
Pomocí @365tipu můžete uvést i „adresu“ pro „Najdete nás na Instagramu„. A od léta 2016 přišel Facebook se stejným systémem pro Stránky – jejich zkrácené adresy (ona tzv. uživatelská jména) doplňuje právě o zavináč a usnadňuje tím vyhledávání.
Ale i zde platí, že než použít ikonku bude lepší „Najdete nás na Facebooku“ doplněné o onu zkrácenou adresu, ale můžete stále použít i celou adresu v podobě (například) www.facebook.com/365tipu (což je mimochodem i jeden z dobrých důvodů proč mít na Facebook zkrácenou adresu co nejkratší).
Nečekejte, že pokud budete v tištěných materiálech uvádět sociální sítě, tak vám to bude výrazně přispívat k růstu fanoušků. Většinou chybí nějaká odměna (v marketingu se tomu říká incentiva) za to, že se někdo bude snažit a z offline světa přenést onu informaci do online – tedy zapne počítač či mobil a najde si vaši Stránku či profil a stane se fanouškem.
TIP: Tento tip je tak trochu součástí série „jak uvádět“, takže se nezapomeňte podívat i na – jak uvádět webové adresy v tištěných materiálech a jak uvádět kontakt v iinzerátech.
Nesnažte se být ani nějak obzvlášť kreativní (třeba tak jak je možné vidět v obrázku v záhlaví tohoto tipu). Zbytečně se budete snažit, efekt to mít nebude.
Uvádět všechny sociální sítě a adresy, kde vás lidé najdou?
Popravdě, méně znamená více a neplatí to zdaleka jenom tady. Je to dost podobné tomu, jako když místo jednoho telefonního čísla uvedete řadu čísel. Lidé nebudou vědět kam zavolat a možná nakonec raději nezavolají nikam. Uvádějte navíc jenom ty sociální sítě, které jsou živé. A pokud si nevíte rady, tak stále platí, že Facebook je nejrozšířenější, takže uváděním Facebooku nic zkazit nemůžete.
Jen dodám, že na webu je vhodné uvádět všechny sociální síte a dát si pozor, aby byly klikací. Což trochu souvisí ještrě s jedním užitečným tipem: Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací? A také s tím, že tohle jsme už řešili v Jak na váš web přidat informaci o vaší Stránce na Facebooku