Astroturf a astroturfing patří hodně do Public relations či marketingu a komunikace. Je to nástroj, kdy záměrně generujete komentáře a příspěvky (na sociálních sítích, v internetových fórech, pod články, pod recenzemi, recenze samotné), , které mají za cíl manipulovat, měnit veřejné mínění. Používá se, bohužel, velmi často jako součást PR aktivit – nejenom v okamžiku řešení krizových situací, ale některé PR agentury budou tuhle podivnou aktivitu dělat pro klienty proto, aby „vylepšili“ komunikaci klienta.
Wikipedie astroturfing vcelku správně označuje za nekalou marketingovou metodu. Vedle firem a jednotlivců se astroturfing masově používá některými zeměmi. Čína generuje stovky milionů astroturfingových příspěvků – slouží k zesměšňování disentu a prosazování stranické politiky. Rusko dělá totéž v rámci sporů s Ukrajinou, ale i celosvětově. Astroturfing v těchto případech zahrnuje i financování a provozování kompletních médií, které zveřejňují výmysl, lži a manipulace. Podobné metody používají agentury, které v rámci astroturfingu zakládají falešné blogy a identity, které snaživě podporují prodej produktů či služeb.
V anglickém hesle astroturfing zmiňují i to, že jde o maskování sponzora (tvůrce) nějakého sdělení tak, aby to vypadalo, jako že pochází od nějakého přirozeného podpůrce či účastníka. Najdete tu oklikou i to, jak vlastně vzniklo ono slovo astroturf – je založené na stejnojmenném produktu umělého trávníku a onen oslí můstek je „grassroot“ .
Astroturfing v marketingu a reklamě, mimochodem, poměrně značným způsobem porušuje platné zákony. Které dost jasně říkají, že reklama musí být označena a musí tedy být jasné,že jde o reklamu. Falešné (a mnohdy silně podvodné) astroturfingové příspěvky nejsou ničím jiným, než placenou reklamou.
Na astroturfigových aktivitách je podstatné i to, že prakticky vždy dojde k prozrazení. Velký vliv na to má i Internet, kde je velmi snadné najít původce informací. Případně jde příliš snadno odhalit falešné účty a přispívatele. V neprospěch astroturfingu hraje i to, že v praxi je zásadní množství příspěvků podporujících určitou věc příliš shodných. Omezené množství tvůrců znamená, že nejsou psány reálnými lidmi, ale tvořeny uměle a pouze v omezeném počtu variant. Zásadní problém pro astroturfing je možnost vše dohledat (viz Dezinformační kampaně se rozšiřují i do sociálních sítí).
Příklady astroturgingu? Třeba Lucie van Klaer coby pilný nástroj developerů. A zjevně hodně pilný, Andrej Bača na Sme.sk aneb další nepovedený PR blog a samozřejmě jeden z výborných učebnicových příkladů v Agentura Bison & Rose nezvládla použití Fake Blogu pro PR služby PaySec či čistě politické „Občanská výzva na podporu Pavla Béma“? Nic než masivní spam na Facebooku
Na závěr, zejména při pohledu na chabé české astroturfingové kampaně je nutné upozornit, že ten velký astroturfing už využívá silu lobbingu, zakládání „občanských“ organizací a stojí, běžně, i nějaké ty miliony dolarů ročně.