Pokud obsah z vašeho webu slouží dobře na sociálních sítích, je dobré mít cestu jak zjistit co je nejvíce žádané. V práci s obsahem (content marketing) vám to může pomoci v rozhodování co dalšího psát, co se vyplatí za peníze zviditelňovat i co opakovat. Úspěšné věci je totiž v zásadě lepší opakovat nebo dodatečně zviditelňovat než ty, které byly neúspěšné.
Pokud není váš web či blog v angličtině, tak je situace složitější. Řada analytických nástrojů má problémy s češtinou, ale ty co jsou založené hlavně na “sbírání” počtu nasdílení, tento problém mít v zásadě nebudou.
Buzzsumo určitě vyzkoušejte
Proto můžete například s výhodou použít www.buzzsumo.com – stačí do vyhledávacího políčka napsat doménu a získat žebříček nejvíce sdíleného (nejvíce oblíbeného) obsahu i řadu dalších informací. Buzzsumo sbírá počty sdílení z Facebooku, Linkedin, Twitteru, Pinteresteü i Google+. Je to v zásadě placená služba, takže ke kompletním výsledku se nelze dostat bez zaplacení, ale i část dostupná zdarma vám může velmi výrazně pomoci.
Buzzsumo můžete použít i pro vyhledávání témat, které lidé nejvíce sdílí – nepočítejte ale s tím, že lze výsledky omezit na češtinu. Může vám doporučit i vlivné uživatele na sociálních sítích, ale tady opět zapomeňte na to, že by to fungovalo lokálně – ale pokud míříte na zahraničí, tak vám může výrazně pomoci.
Možná není od věci, pokud tyhle věci často zjišťujete, si pořídit jejich rozšíření pro prohlížeč.
TIP: O podobných pomůckách je řeč už třeba v Pro sociální sítě potřebujete obsah, čas na pravidlo 40:40:20. A něco o tom k čemu se hodí Nuzzel ale také třeba ve Vyhledávání na Twitteru (nahoře uprostřed) najde všechny výskyty jakéhokoliv hashtagu. Třeba #365tipu.
Nezapomeňte, aby váš obsah byl sdílené na sociální sítě tak tomu výrazně pomůže aby na vašem webu či blogu byly sdílecí prvky. Jak na to vám poradí Jaké sdílecí prvky umístit na web? Proč musí být web sociální?
Lajkování je čistě české
V Česku je možné použít www.lajkovani.cz byť to není až tak dokonalá analytická služba jako ty profesionální. Poskytne vám místy dost šokující pohled na to jak primitivní a hloupý je dav, který sdílí články. Nezapomeňte, Lajkovaní.cz má sesterské služby v podobě Klaboseni.cz a Obrazeni.cz.
POZOR: V srpnu 2017 definitivně Lajkováni.cz umřelo. Zda ožije je krajně nejisté, třeba i proto, že Pepa Šlerka (který za tímhle ještě v Ataxo stál) změnil působiště a Social Bakers opustil.
Topsy čistě pro Twitter, ale určitě také dobré k vyzkoušení
Další zahraniční službou je www.topsy.com – týká se ale jenom Twitteru a můžete tam hledat prakticky cokoliv – hashtagy, zmínky, texty vůbec. Můžete si i srovnávat frekvenci tweetů a odpovědí u až tří účtů. Zjistit, jestli se víc používá #dobrerano nebo #zasrano. A stejně jako u Buzzsumo se můžete podívat na “trendy”, tedy na to co je nejvíce (na Twitteru) sdíleno/tweetováno.
V Topsy poměrně dobře zjistíte i vlivné lidi, funguje to docela dobře i pro české účty – vyberete si něčí účet a Topsy vám sdělí jaké další účty si myslí, že k němu patří co se vlivu týče. Je to ale v zásadě založené na počtu zmínek a jenom za určité období, neumí to analýzu “celého” účtu na Twitteru. Snadno zjistíte co určitý účet nebo téma přináší v podobě odkazů, čistých tweetů i obrázků – tam už si časové období lze nastavit.
POZNÁMKA: Topsy v prosinci 2015 přestalo existovat, po dvou letech od akvizice Apple byla služba bez vysvětlení zrušena.
TIP: Částečně vám může pomoci třeba i Klout (viz Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí a Klout.com není jediný – další pomůcky pro hledání vlivných účtů na sociálních sítích a ještě Klout.com je dobrý pro ego, ale také pro některé praktičtější věci)POZNÁMKA: Klout už samozřejmě taky dost dlouho neexistuje
SharedCount je už příliš specializované
Čistě pro zjištění kolik sdílení má jaká adresa (URI) je použitelné www.sharedcount.com – má ale jednu drobnou vadu, zatímco BuzzSumo vám vypíše přehled “všeho” z vašeho webu, tady je nutné zadávat jednotlivé adresy. Nabízí ale poněkud více údajů – líbí, sdílení a komentáře na Facebooku, tweety, +1, piny na Pinterest, sdílení na Linkedin a sdílení na StumbleUpon.
Můžete si tam ale vytvořit dashboard kam si vložíte adresy, které vás zajímají a vracet se k nim a služba má API, které lze využívat. Nic jiného SharedCount mimochodem neumí.
POZNÁMKA: Služeb co umí zjišťovat počty sdílení a další údaje o vašem webu je více než těch pár zde uvedených – ale zpravidla jsou tvrdě placené a zdarma je není možné ani jednoduše vyzkoušet.
[16.04.17] Aktuální test SharedCount.com ukazuje jen to, že to nic nedělá. Uvidíme.
[19.08.17] Něco to dělá, ale moc bych na ta čísla nesázel.
Quick Sprout s otazníky
Na www.quicksprout.com najdete službu, která pro práci potřebuje trochu víc než ty předchozí, například přístup k údajům z Google Analytics. Ale nic nebrání tomu použit ji, i když GA nemáte (což v případě @365tipu je realita, na WordPress.com nejde mít Google Analytics dokud nezačnete platit).
SEO analýzu, kterou to na vás vybalí jako první nechte plavat, je to jenom další hloupý automatizovaný sledovač toho jestli máte dostatek HTML značek a dalších věcí. Užitečnější může být analýza sociálních sítí, ale lehce se vám stane, že bude poněkud divná (čistě teoreticky třeba proto, že @365tipů používá https a v téhle službě prostě zadat nejde).
POZNÁMKA: Přímo použít Quick Sprout už tak jako tak není možné. Taky to skončilo
Social Crawlytics
Tohle najdete na www.socialcrawlytics.com a k přihlášení/vytvoření účtu to bude potřebovat váš Twitter (chce právo zápisu, tak se podle toho řiďte) a budete muset naplánovat zpracování a počkat si, až k němu dojde. Celé je to založené na tom, že si budete muset dokupovat kredity, ale pro “první” vyzkoušení by to mělo být v pohodě.