Tip trošku jiného zaměření, kterému se @365tipů nikdy moc nevěnovalo. Máte účet na Twitteru, ideálně s trochu větším počtem sledujících, a přemýšlíte nad tím, jestli se dá nějak na jeho existenci vydělat. Odpověď samozřejmě zní, že se na něm „nějak“ vydělat dá, ale není to až tak jednoduché. Ale pár cest existuje, takže se o ně podělíme.
Placení za zveřejnění tweetu
Jedna z mála přímých možností. V Česku existuje například Pay4t kde můžete najít poptávky „inzerentů“, kteří chtějí aby někdo něco tweetnul a nabízejí za to cenu (a také tam případně můžete vy poptat to samé). Tahle služba funguje už déle, stojí za tím solidní lidé (což píšu hlavně proto, že u řešení dnešní otázky narazíte na řadu podvodníků a šmejdů). Jediná vada je, že poptávek je tam málo, dost často jsou za cenu, která neodpovídá ani námaze, kterou okolo toho musíte vyvinout. Chce to ale čas od času sledovat a poptávky, řekněme, od 100 Kč nahoru za tweet jsou už rozumné.
Můžete se domluvit s kýmkoliv na přímo, za předpokladu, že někoho takového najdete – problém je, že Twitter není mezi firmami (a inzerenty) něčím o co by byl větší zájem, takže bude záležet na štěstí, nebo na vašich schopnostech. Osobně si myslím, že je to trochu škoda, protože pro řadu firem je Twitter velmi zajímavé místo – nakonec kde najdete na zhruba 300 tisíc lidí, kteří jsou poměrně dost technicky/technologicky/marketingově orientovaní.
TIP: S ohledem na to, že „jeden“ tweet má většinou na Twitteru dosah(reach) tak někde okolo 30 procent vašich sledujících je samozřejmě lepší, pokud vznikne „kampaň“, tedy nějaké to opakování tweetu (ideálně s obměnami a v různé časy a dny).
V zahraničí je služeb na „sponozorované tweety“ hodně, stačí si je najít v Google (předchozí odkaz tam vede), ale konkrétněji neumím pomoci, nikdy jsem žádnou z těchto služeb nezkoušel (a ani se k tomu nechystám). Zkoumat můžete začít třeba u SponsoredTweet.
Propagování vlastních schopností
Nepodceňujme možnost „být vidět“, zejména pokud se pohybujete v oborech, které jsou uživatelům Twitteru vlastní – IT/C, marketing, reklama, internet, média, novinařina, obsahový marketing, PPC, SEO, atd.
Twitter hraje v těchto oborech nezastupitelnou roli i v Česku – pokud jste, například, internetová marketingová agentura, tak velmi rychle zjistíte, že vaši konkurenti jsou prostě na Twitteru. Ať už jako firma, nebo prostřenictvím svých lidí. Nakonec tu máme v historii jeden z nejlepších případů – H1.cz aktivitami svých lidí na Twitter posunula vlastní značku a viditelnost o hodně výše. A jasně, většině lidí, kteří skrz H1.cz v té době prošli, toto zůstalo pro jejich vlastní, další působení.
TIP: Pokud chcete vědět, kdy váš Twitter nějak rozumně začne fungovat, tak je to někdy v době, kdy začne mít stovky sledujících. Ale hodně, opravdu hodně, bude záležet na tom, jestli ti sledující jsou dobrá cílová skupina pro to co děláte (nebo chcete dělat).
Affiliate marketing, přemlouvaní lidí aby něco koupili
Skoro bych řekl že, „ano, bohužel, i affiliate marketing“ můžete využít pro vydělávání peněz přes Twitter – prostě tak, že Twitter bude (ideálně jeden z) kanál, kde budete vkládat odkazy na příslušné affiliate – pamatujte ale na to, že to bude fungovat velmi krátce, protože brzy vás většina sledujících opustí – nebudou mít zájem o záplavu odkazů na koupi něčeho.
Fungovalo by to, kdybyste nějakým způsobem tohle doplnili o vytváření dalšího obsahu, přidali k tomu nějaký ten blog, věnovali se tématu, který přes affiliate prodáváte – bohužel tohle udělá málokdo, navíc málokdo něco takového dokáže dlouhodobě udržet v chodu.
Sami prodávejte nějaké zboží
Pokud sami něco prodáváte, máte ideálně e-shop, tak je Twitter, stejně jako jakékoliv další kanály použitelný pro propagaci toho co prodáváte. Takovou, která může vést ke koupi. Ale i tady platí, že váš účet na Twitteru (a obecně jakékoliv sociální síti) nemůžete zaplavovat jenom texty o tom, co si lidé mohou koupit. Musíte do toho zamíchat i něco navíc. O čemž je vlastně řeč v Pro sociální sítě potřebujete obsah, čas na pravidlo 40:40:20.
Takže, v souladu s 40:40:20, to nepřehánějte, ale stejně pamatujte na to, že jako každý prodej i tento má stále stejná pravidla. Zajímavé, vhodné pro cílovou skupinu, vyvolávající zájem a zvědavost, nepostrádající call to action. Atd.
Prodávejte zboží někoho jiného
Jakkoliv bychom mohli tuto variantu zahrnout pod affiliate nebo placení za tweety, myslím že je vhodné ji zdůraznit. Pokud budete například módní bloggerka či blogger a budete mít spoustu čtenářů a ještě k tomu spoustu sledujících na Twitteru, tak peníze budou plynout z toho, že budete psát a tweetovat o tom co se nosí, co nosíte vy, jaká je móda, oblečení, doplňky. Budete k tomu mít ještě ideálně nějaká ta videa a zcela určitě fotky.
TIP: Český Twitter (a Internet) není stejný jako ten americký. Všechny ty návody a vzory úspěchu z amerického Twitteru mají jiné podmínky, hlavně nesrovnatelně větší možnou cílovou skupinu. Pamatujte na to. Což mimochodem také znamená, že ty tisíce návodu v angličtině jsou sice hezké, ale moc vám nepomohou.
Celé to nakonec vede k tomu, že lidé co vás sledují a čtou si budou chtít koupit to, co ukazujete – ale vlastně to není ani affiliate, ani přímé placení za konkrétní tweet. Takže rozhodně pro úplnost, patří to sem jako samostatné.
Hledání spolupracovníků, pomocníků, pracantů
Twitter, stejně jako každá sociální síť vám může pomoci v crowdsourcingu – poptávání lidí na dlouhodobé i krátkodobé práce a činnosti, hledání lidí se zkušenostmi, zkoumání názorů lidí, sbírání zpětné vazby. To všechno sice neznamená přímý příjem a vydělané peníze, ale ve výsledku to někdo zhodnotitelné je.
Je prodej tweetů v souladu s Pravidly užívání?
Je v zásadě jasné, že to moc řešit nemůžete. Co s vámi asi Twitter udělá, když prodáte tweet přes Pay4t.cz, že. Nicméně třeba takový Facebook má v Pravidlech přímý zákaz nechat si platit za příspěvky. S Twitter je to tak, že v Pravidlech najdete přímý zákaz prodeje účtů na Twitteru, ale také „Selling or purchasing account interactions (such as selling or purchasing followers, Retweets, favorites, etc.);„. Čili, pokud to chcete jasně, je tohle všechno, tedy hlavně placení za tweety, vlastně v jisté podobě zakázané.
Měli byste placené tweety nějak označovat?
Bývá slušnost placené tweety (třeba ty co realizujete přes výše zmíněné Pay4t.cz) označit, tak aby bylo poznat, že jsou „placené“. Dost často se k tomu používá hashtag #ad. Žádná povinnost vás k tomu ale nenutí.