Pinterest – www.pinterest.com – je čistě obrázková sociální síť. Textu ani komentářů tam moc nečekejte, byť ty fotky občas mívají i popisky. Podstatné jsou ale nakonec pouze jen ty snímky samotné. V Česku je Pinterest používaný málo, v USA má poměrně zajímavou a silnou pozici, ale to neznamená, že je vhodné ho ignorovat. Pro řadu lidí se může stát skvělým zdrojem informací, třeba v čistě praktickém pohledu – protože na něm najdou záplavy infografik a věcí o marketingu.
UPOZORNĚNÍ: Tento tip vznikl v roce 2015 a od té doby Pinterest potkalo mnoho změn. Některé z nich jsou v tipu zohledněny, řada už ne. Je to dobrý důvod k pozdějšímu napsání zcela nové podoby tohoto “návodu”. Stále ale platí základní principy i popis fungování.
Pinterest existuje od března 2010 a od té doby si získal přes 250 milionů uživatelů. Na @365tipů jsme se mu zatím moc nevěnovali (užitečný tip Nepostradatelné pomůcky pro Pinterest co se hodí i pro sociální sítě je dobrý i pro jiné sociální aktivity), takže je čas sem překlopit kdysi dávno vytvořený návod (tedy až poté, co prošel velkou aktualizací).
Hlavním konceptem Pinterestu je nástěnka, na kterou se připínají (pin) fotografie. Nástěnek si můžete vytvořit, kolik chcete, a pak na ně můžete připínat obrázky (a navíc i videa). Samozřejmě také můžete využívat toho, že jiní připínají na své nástěnky. Vše je závislé na klasickém základu sociálních sítí – obsah tvoří uživatele. A jaký si to uděláš, takový to máš.
Kudy na to
Roboti a Steampunk? Miluju oboje, takže na to mám Pinterest a na něm stovky nasbíraných obrázků. A sbírka samozřejmě roste. Souhlasím, pokud namítáte, že je divné tyhle dvě věci dát dohromady. Každopádně, pokud chcete, můžete sledovat nástěnku SteamPunk & Robotics.
TIP: Není důležité sledovat lidi. Je důležité si najít správné nástěnky a sledovat právě je. Hlavním kritériem je, zda má nástěnka dostatek připnutých fotek. A také, zda už dávno neumřela, což je u řady nástěnek smutná realita. Proto budete velmi pravděpodobně v procesu stálého hledání nových nástěnek (a lidí) na sledování. Ale o tom později.
Můžete sledovat i konkrétního člověka, ale znamená to, že budete automaticky sledovat všechny nástěnky, které později založí. Což občas není nejlepší nápad, nejaktivnější lidé na Pinterestu totiž zakládají nástěnek až příliš. A protože Pinterest je o fotografiích, dost hodně záleží na tom, co vlastně chcete sledovat. Jedna cesta je, že zasledujete celého člověka a “odsledujete” (zrušíte sledování) nástěnek, které nejsou zajímavé. Pokud sledujete “celého člověka”, tak jím další zakládané nástěnky budete automaticky sledovat také.
Infografiky jsou skvělé. A proto pro ně mám Pinterest, kde jich najdete opravdu hodně. Pořád přibývají nové, takže tohle je další nástěnka, kterou můžete sledovat a bude se hodit, pokud jste z „oboru“ – což znamená informační technologie, internet, bezpečnost, sociální média.
Hledejte nový obsah
TIP:Abyste nezůstali u několika nástěnek s příliš malým množstvím obsahu, stačí jednoduchý způsob, jak hledat další. Pokud najdete nějaký pin (připnutý obrázek), který vás zajímá, podívejte se, kam je ještě připnutý. Úspěšné obrázky se objevují na více nástěnkách a vy tak můžete najít nástěnky nové. Vždy se ale podívejte na to, kolik je v nich pinů. Větší čísla dávají větší šanci na to, že nástěnka žije.
POZNÁMKA: Výše uvedenou funkčnost bohužel Pinterest někdy v roce 2018 zrušil.
Na Pinterestu můžete také dávat líbí (like). Seznam líbí určitého člověka je pak přístupný komukoliv a je také použitelný pro hledání zajímavých věcí. Nemá ale žádné propojení s nástěnkami a nijak extra se neprojevuje.
POZNÁMKA: I dávání Líbí bylo někdy v roce 2018 zrušeno. Co jste měli v Líbí se stalo novou neveřejnou nástěnkou.
Pro objevování můžete také otevřít vlastní nástěnku a kliknout na More Ideas. Také novinka někdy v roce 2018.
POZOR: Od doby vzniku tohoto “návodu” se už hodně věcí na Pinternet změnilo. Některé se podařilo zapracovat, některé ne. Principy a mechanismy platí stále stejně, jen se mění některé funkce a způsoby ovládání
Připínat, to je to o co tu kráčí
Hlavním mechanismem Pinterestu je prostě to, že připínáte obrázky na nástěnky. Připínat můžete věci zvenčí nebo věci uvnitř Pinterestu. Pokud chcete připínání k něčemu přiblížit, tak je to sdílení nebo retweetování.
Třetí věc kterou miluju a najdete ji na mém Pinterestu: Fotografie. I pro ty mám extra nástěnku s častým přidáváním a zdrojem je řada fotografických webů, ale třeba i vynikající DeviantArt.
TIP: Pokud si zobrazíte konkrétní pin, dozvíte se pod ním
nejenom to, v jakých nástěnkách je připnutý, ale takéjaké jsou další podobné piny (obrázky). Což je další nepostradatelný nástroj k objevování. Umožní vám najít nové zajímavé věci pro vaši nástěnku. Podívejte se i na účet , který tento podobný Pin má – může být zajímavé ho sledovat (nebo některou z jeho nástěnek)
Pinterest neumožňuje připínat žádné hambaté, nahaté či nudistické fotografie. Klasicky platí, že záleží na tom, jestli sledující něco nahlašují či nikoliv. Každopádně Pinterest je docela dobře použitelný pro nacházení těch lepších uměleckých fotek a aktů, ale pokud chcete více, tak tudy také cesta nevede. Pro podstatně tolerantnější prostředí musíte jinam, někde jsem to tu už ostatně zmínil, třeba www.deviantart.com
Nezapomeňte na tablety (a mobily)
Pinterest má hodně povedenou aplikaci pro tablety i mobilní telefony a třeba na iPadu je zkoumání nových pinů skvělým způsobem prokrastinace. I na mobilním Pinterestu platí, že je dobré rozklikávat, zkoumat jaké jsou další podobné piny.
Rozšiřování nástěnek, které sledujete, je na Pinterestu tou nejpodstatnější věcí. Opravdu zkuste zapomenout na to, že by šlo o sledování lidí, jako je tomu na jiných sociálních sítích.
Co je na Pinterestu jiné?
Jakkoliv je možné komentovat, není to příliš zvykem. A když už někomu něco okomentujete, nečekejte reakci. Na Pinterestu zjevně není příliš používaný ani systém notifikací, protože jinak by dotyční zjistili, že se jich (třeba) na něco ptáte. Pinterest je hodně zajímavá sociální síť, která se točí vlastně „jen“ okolo nikdy nekončícího připínání fotek na nástěnky.
Na „svůj“ Pinterest můžete fotografie dostávat v zásadě třemi způsoby.
První je ten, že připínáte fotografie nalezené na Pinterestu do svých nástěnek, což velmi pravděpodobně budete dělat nejčastěji. Druhá možnost je, že nahrajete fotografie ze svého počítače, mobilu či tabletu. A třetí možnost je připínat fotografie nalezené na Internetu – což je vlastně klasické sdílení ve facebookové podobě. Byť v tomto případě se na Pinterest nahraje vybraná fotografie – a co je podstatné, zůstává odkaz na její původní umístění.
Asi každý má nějaký trochu úlet. Ten můj? Vysoké podpatky, dámské boty, prostě hezké věci na koukání (a na kupování ženě do botníku). Co ostatně chcete od chlapa, který i na toto má Pinterest a jehož nástěnka Shoes je nejrozsáhlejší. Hodí se k tomu dodat, že právě na oblečení, designové věci, vizuálně atraktivní věci je Pinterest hodně dobrý.
Čím se Pinterest od dalších sítí neliší, je to, že bude tak dobrý, jaký si ho uděláte. Pokud nebudete sledovat zajímavé nástěnky (nebo zajímavé lidi), tak na Pinterestu nebudete mít žádný přísun obsahu ke koukání a studování.
TIP – Jak najít zajímavé obrázky a nástěnky? Naučte se využívat vyhledávání a klidně to čas od času zkoušejte znovu a znovu. Můžete si zkusit vytipovat klíčová slova (a na hledání v češtině moc nesázejte) a v prohlížeči si vyhledávací dotazy uložit jako složku v oblíbených. A čas od času se podívat, jestli právě ty vaše věci nemají nějaké nové přírůstky, které jste nedostali ve vámi sledovaných nástěnkách. Je dobré vědět, že vyhledávání hledá jak samotné obrázky, účty, tak nástěnky.Vyhledávání na Pinterestu si navíc pamatuje co jste hledali, takže není problém se znovu a znovu vracet.
Co s nástěnkami?
Pokud začnete používat Pinterest, je dobré začít s malým počtem nástěnek. Nepřehánět to a přidávat je podle potřeby, ale hlavně pokud jste si jistí, že do nich opravdu budete přidávat obsah. Častý problém účtů na Pinterestu je, že založí rovnou desítky nástěnek a většina z nich má „0 Pins“, nic v nich není.
Zakládejte nástěnky podle vlastních zájmů, nebo podle toho, co budete chtít ukazovat navenek. Máte-li rádi rusovlásky – jako já – budete si jejich fotky chtít ukládat v Pinterestu, vyplatí se mít nástěnku Redheaded Beauty. Nebo třeba jednu pro mořské panny. Mě osobně například Steampunk & Robotics na některé věci nestačilo, takže mám ještě Fantasy a Other Worlds – ale i tady je už vidět, že příliš mnoho nástěnek vede k jejich malému plnění.
Je dobré mít jednu obecnou nástěnku, ale těžko očekávat, že ji bude někdo sledovat. V mém případě se jmenuje Jen Tak a ukazuje i další dilema – budete mít české nebo zahraniční publikum? Pokud chcete mít tisíce sledujících, počítejte spíš s tím zahraničním. A u toho vám české názvy nástěnek moc nepomohou. To už se spíš hodí další pod jménem Funny, do které padají prostě obecně zábavné věci.
Budete-li chtít být populární, zakládejte nástěnky na populární témata, ale opět musíte pamatovat na to, že aby to fungovalo, je potřeba je plnit. A někde a nějak musíte zkoušet své nástěnky „propagovat“. Jedním z nástrojů takové propagace je i název nástěnky – protože podle něj ji možná lidé najdou (a pokud uvidí dostatek pinů, začnou ji sledovat).
Každá nástěnka má adresu – jako například www.pinterest.com/medvidekpu/funny – a pokud nástěnku přejmenujete, automaticky se tím změní i její adresa. Dřív Pinterest původní adresu nechal vést na 404ku, ale vypadá to, že v průběhu času došel k rozumu a i stará adresa funguje. Příkladem budiž právě použitý příklad – nástěnku jsem přejmenoval, adresu má jinou, ale stará adresa (naštěstí) funguje.
Nástěnky jsou v zásadě veřejné nebo neveřejné (secret). Některé z nástěnek můžete zpřístupnit pro další uživatele a ti se tak mohou podílet na jejich obsahu (Group boards).
Nahrávání fotek
Nezapomeňte, že Pinterest na nástěnky fotky z webu připíná nahráním – ano, rozumíte tomu správně. Zvolenou fotografii prostě Pinterest stáhne a uloží u sebe. Proto můžete čas od času narazit na weby, kde je „pinování“ zakázané. A také to znamená, že při připínání je vhodné pamatovat na to, abyste vybrali dostatečně velkou fotografii.
Tento kontroverzní princip Pinterestu vede k tomu, že je velmi jednoduché na něm porušovat autorská práva k fotografiím a řada autorů se na tuto síť dívá jako na velkého zloděje. V podmínkách používání nechává Pinterest zodpovědnost za legálnost obsahu na uživatelích a zřídil také formulář pro nahlášení případných porušení autorských práv. Zároveň nabízí provozovatelům webů jednoduchý kód, který vkládání obrázků z jejich webu znemožňuje.
Každopádně byste při připíná obrázků na Pinterest měli vždy mít jasno v tom, pod jakou licencí autor své dílo na internet uložil a zda jeho práva neporušujete, zejména pokud chcete Pinterest provozovat jako firma.
TIP: Pro připínání z webu je nejlepší si pořídit addon/plugin pro prohlížeč nebo obyčejný Pin „knoflík“ do oblíbených. Na uvedené adrese najdete i zmíněný přídavek do Chrome (pro jiné prohlížeče asi zatím nic). Osobně dávám přednost knoflíku v oblíbených, přeci jenom další rozšíření prohlížeče je zbytečná komplikace.
Další praktické maličkosti
Pokud se rozhodnete připnout na nástěnku něco, co jste již připnuli, bude vás Pinterest varovat a řekne vám, kde máte danou fotku již připnutou. Poměrně užitečná funkce, byť samozřejmě může dojít k tomu, že „jiná“ kopie té samé fotografie nebude rozpoznána. Ale většinou to funguje.
Pokud chcete změnit umístění obrázku (dát jej na jinou nástěnku), stačí obrázek otevřít, zvolit opravu (symbol tužky) a změnit nastavení nástěnky. Pokud ale například chcete, aby při změně došlo k novému „zveřejnění“ vašim sledujícím, tak ho do nové nástěnky připněte klasickým procesem. A poté můžete opět použít symbol tužky a obrázek v původní nástěnce zrušit. Mimochodem, špatná zpráva je, že nelze hromadně přesunout více připnutých obrázků.
Pinterest lze napojit na další sociální sítě (na Facebook, abych byl přesný) a bude na ně vkládat to, co jste si připnuli. Funguje to skvělé, ale klasicky pamatujte na to, že vaše sledující či přátele na Facebooku to nemusí zrovna bavit. Typické použití Pinterestu je takové, že koukáte, jaké se objevily nové fotky, a připínáte všechny, které za to stojí. A může jich být až příliš.
TIP: Chcete vědět, co je na Pinterestu připnuté z určitého webu? Zkuste třeba www.pinterest.com/source/www.justit.cz a pak můžete adresu webu na konci měnit na jinou.
V Nastavení najdete většinu klasických možností, včetně užitečných funkcí jako je například vypnutí upozornění e-mailem (nebo alespoň nějaké rozumnější nastavení), připojení a odpojení sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+, Gmail, Yahoo), které mohou sloužit i pro přihlášení k Pinterestu. Najdete tam i deaktivaci účtu (ale smazání nikoliv).
Pokud si v Nastavení připojíte další sociální sítě, tak získáte možnost se přes ně přihlásit k Pinterestu, na některé z nich sdílet a můžete se podívat, kdo z vašich přátel/kontaktů/sledujících je také na Pinterestu. Což je klasicky jedna z podstatných věcí při vytváření účtů na sociálních sítích.
V nastavení byste neměli zapomenout uvést i webovou adresu (váš osobní či firemní web) a nechat si ji ověřit – dělá se to umístěním kódu na váš web a získáte tím některé drobné výhody. Bohužel analytické informace nejsou dostupné (viz nápověda) pro osobní účty ani po ověření. Případný osobní účet používaný jako firemní můžete převést na firemní.
Pinterest bohužel neumí žádné RSS ani žádné pokročilejší widgety (umí jediný: váš kompletní účet vložit do webových stránek). Pokud máte nějaké stránky, můžete si je pomocí verifikace nechat ověřit a pokud máte (zejména) e-shop, je možné využit „Pin It“ prvků – ty jsou podobně jako Like/Tweet/G+ vhodným doplňkem tam, kde budete mít mezi uživateli dostatek uživatelů Pinterestu.
TIP: V příspěvcích fungují klasické zmínky, tedy použít “@” a zmínit nějakého dalšího uživatele. Používejte uvážlivě.
Pinterest a firmy?
Pro firmy nabízí Pinterest firemní účty (viz Pinterest for Business) s některými dalšími vychytávkami (například analytické informace). Klasický účet ale můžete bez problémů používat jako firma. Nedělejte si příliš naděje, že by Pinterest byl v Česku, zastoupení tady nemá (což ostatně nemá ani Facebook ani Twitter). Nezapomeňme, že Pinterest se velmi velmi zaměřuje na to, aby z něj byl prodejní nástroj – což znamená, že můžete u všech výrobků uvádět i cenu. Od června 2015 navíc zavádí akční knoflík, který by měl umožnit přímo nakupovat.
Pro intenzivní využití by se vám mohlo hodit, že Pinterest někdy v květnu 2015 (konečně) spustil API, takže je možné ho plnit a spravovat z některých aplikací pro správu sociálních sítí – můj oblíbený Buffer to například umí také (viz Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu.).
Přiznám, že firemní účet na Pinterestu nemám nijak vyzkoušený, takže nemohu příliš komentovat rozdíly či výhody. Všechno co na Pinterestu mám (včetně pár firemních účtů se kterými jsem kdy přišel do činění) jsou běžné (“osobní”) účty.