Zapeklitá záležitost, něco jste si otevřeli na Internetu nebo v aplikaci a chcete to nasdílet pomocí odkazu (link). V mnoha případech se k odkazu samotnému přidá řada dalších zbytečných věcí. Někde, třeba na Facebooku, ale také ukazujících kdo sdílel, takže nepříliš vhodné z pohledu soukromí.
Právě sledování a šmírování je častá funkce různých dodatků. Hodně dlouho například Facebook přidával parametr fbclid, ale později to dotáhl do dokonalosti ještě tím, že ho skryl. Zabudoval do jednoho extrémně dlouhého řetězce, který ani odstranit nešel.
Hodně odkazů z e-mailu či reklamy bude mít utm parametry, které používá Google pro sledování v rámci Google Analytics. Slouží zpravidla k odlišení kampaně, místa kde odkaz byl, variant různých reklam. Vaše soukromí nijak neohrožují (o vás tam nic není), ale další a další sdílení takového odkazu s utm parametry prakticky zcela ničí původní záměr analyzovat úspěšnost, získat směrodatná čísla.
UTM parametrů mimochodem může být řada, utm_source, utm_medium, atd.
Facebook, to je důležité dodat a bylo to už už zmíněno výše, mezitím přišel s extrémně otravným způsobem jako původní snadno odstranitelné fbclid skrýt a udělat prakticky neodstranitelné. Příklad:
https://www.facebook.com/Daniel.Docekal/posts/pfbid02RPUCB5bCooL9qnzjSCGMNEuRvPRmkvKRqpL4YCU87NtGVZhWtzz44SsFooNDUp8hl
fbclid je schované nově jako součást základní URI a v parametrech už jsou pak informace, které odstranit nemůžete.
Linkedin to ostatně dělá podobně a těžko říct co všechno schoval do základní dresay. V parametrech ale používá utm a bývá velmi užitečné je nesdílet dál.
https://www.linkedin.com/posts/bloomberg-news_car-collectors-are-drooling-over-the-new-activity-7236028808355573762-b4jN?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Jak vypadá odkaz/link s parametry?
Odkaz, URI, se skládá ze základní adresy, tedy něčeho čiste v podobě jako je
https://365tipu.cz
případně v konkrétnější podobě odkazující na nějakou stránku či článek, například
https://365tipu.cz/2024/08/20/tip2784-co-je-to-shovelware/
Parametry se pak objeví až po této základní adrese a prakticky vždy budou začínat otazníkem (?) a pokud jich je více, tak další a další jsou odděleny ampersand (&). Parametry prakticky vždy mají formu název=hodnota.
Případně mohou v URI být ještě označení sekce v dokumentu/stránce, to se dělá pomocí hash (#) následovaného klíčovým slovem.
URI/link můžete čistit ručně, ale je to komplikované a musíte vědět co děláte a které parametry jsou zbytečné a které je naopak nutné ponechat. To zda jste čištění nepřehnali sice můžete ověřit otevřením (použitím) vyčištěného odkazu, ale je to pracné a zdlouhavé.
Nejsnazší může být použít některý z čističů URL – například https://urlclean.com/
Mimo to existují i rozšíření pro prohlížeč. Osobně na Kolotipech například používám Remove FBclid and UTM pro Chrome. A pokud budete hledat právě s pomocí “fbclid” nebo “UTM” a “remove”, tak najdete další i pro jiné prohlížeče.
POZNÁMKA: Zcela běžně se URI s řadou parametrů schovávají pomocí zkracovačů. Stejně špatné jako když máte odkaz s záplavou zbytečných parametrů
Placený obsah, odemykání článků
Odemknuté články na zpoplatněných webech mívají v odkazu nejen „odemykací“ informací, ale také velmi často to, kdo ho odemkl. A v řadě případů bývají tyto odkazy absurdně obrovské.
https://www.washingtonpost.com/technology/2024/09/01/musk-twitter-investors-underwater/?pwapi_token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJyZWFzb24iOiJnaWZ0IiwibmJmIjoxNzI1MTYzMjAwLCJpc3MiOiJzdWJzY3JpcHRpb25zIiwiZXhwIjoxNzI2NTQ1NTk5LCJpYXQiOjE3MjUxNjMyMDAsImp0aSI6IjQ1Y2NkMWI5LTNkZmUtNDM3OC1iNjFkLWU4YmFiZGE3NGU0NiIsInVybCI6Imh0dHBzOi8vd3d3Lndhc2hpbmd0b25wb3N0LmNvbS90ZWNobm9sb2d5LzIwMjQvMDkvMDEvbXVzay10d2l0dGVyLWludmVzdG9ycy11bmRlcndhdGVyLyJ9.r88ML3FI4pKvj91hBZUYiLfLuIwMcsXjEoP8xc2mxBI
Ve výše uvedeném příkladu jde naštěstí klasicky odstranit vše co není základní adres, tedy to co začíná otazníkem.
Vytváříte na webu či v aplikaci odkazy pro sdílení?
Pokud máte web či aplikaci a tam vytváříte pro čtenáře/uživatele odkazy určené ke sdílení, tak byste měli dbát na soukromí (tedy neidentifikovat uživatle) a také nedávat do odkaz žádné zbytečné parametry
Typický případ absurdního použití utm parametrů je dávat je do RSS feedů. Ale bohužel i s toutu praxí se lze setkat.
Další tipy týkající se WordPressu
-
Problémy, problémy a jenom problémy. S fonty ….
„Ahoj, v Chrome OS je nějaký problém s písmem, “ napsal Janek Wagner a s ním ještě pár dalších lidí, včetně těch an Twitteru a Facebooku. Jasně, české znaky se v šabloně…
-
365 tipů. Co jeden den, to jeden tip. A spousta věci k vyzkoušení
Ne že bych neměl co dělat, ale prostě občas chcete něco zkusit. Podívat se jak se vyvinuly některé služby. Vidět je tak jak by je viděl někdo, kdo je nikdy nepoužil a…