Facebook zavedl placené účty, kde vám výměnou za ztrátu možnosti inzerovat, nabízí možnost nevidět reklamy. Soukromí nikoliv, jen nezobrazování reklamy. Co navíc, částka za účet na Facebooku není konečná, pokud máte Instagram, budete automaticky platit i za tento účet. Případně i za další účty, které na Instagramu máte (a později i za WhatsApp).
Logické, protože určitým způsobem je částka odvozená od “ztráty” příjmů z reklamy. Tedy z něčeho označovaného zkratkou ARPU (average revenue per user). Průměrný příjem na uživatele je zajímavý ukazatel toho, jak online služby dokáží zpeněžit (využít) uživatele.
U placených služeb je to vcelku jasné, tam kde uživatelé platí, tam je ARPU přímo odvozené od toho kolik platí – ovlivní to jen případné možnosti placení, tedy různé cenové plány.
U služeb jako je Facebook, Instagram či Twitter je ale ARPU dáno tím, jak dobře dokáže síť získat reklamu a prodat ji tak, aby ji uživatelé viděli a klikali na ni (to proto, že v řadě případů se může platit za výkon, nikoliv jenom za zobrazování).
ARPU se (a to je důležité dodat) výrazně liší podle kontinentů a zemí. Facebook je toho velmi dobrým příkladem – v USA je ARPU enormně vysoké, v Evropě podstatně nižší. A další části světa jsou na tom ještě hůře.
CO je to ARPU od ChatGPT
ARPU, což je zkratka pro „Average Revenue Per User“ (Průměrný příjem na uživatele), je klíčovým ukazatelem výkonnosti (KPI) používaným především ve finančních analýzách v telekomunikačním průmyslu, ale také v dalších oborech, jako jsou digitální služby, média a technologické společnosti. ARPU pomáhá firmám pochopit, jak efektivně generují příjmy od svých zákazníků nebo uživatelů.
Výpočet ARPU je poměrně jednoduchý: celkový příjem získaný od zákazníků je rozdělen počtem zákazníků nebo uživatelů za určité časové období. Například, pokud telekomunikační společnost vygeneruje za kvartál příjmy 1 milion dolarů a má 50 000 zákazníků, její ARPU za tento kvartál by byl 20 dolarů (1,000,000 / 50,000).
ARPU je užitečné pro:
- Porovnání výkonnosti: Umožňuje firmám porovnávat svou výkonnost v čase nebo s konkurenty.
- Rozhodování o cenách: Pomáhá firmám určit, zda je jejich cenová strategie efektivní.
- Posouzení hodnoty zákazníka: Ukazuje, jak hodnotný je průměrný zákazník nebo uživatel pro podnik.
ARPU je však pouze průměrným ukazatelem a nemusí odhalit rozdíly v příjmech mezi různými segmenty zákazníků. Společnosti často používají ARPU společně s dalšími metrikami, jako je celkový počet zákazníků, chování zákazníků, ziskovost segmentů a další, aby získaly komplexnější pohled na své podnikání.
Vaše hodnota pro Facebook (nejen)
ARPU je zajímavé i tím, že často může vysvětlit, proč někteří uživatelé jsou méně zajímaví než jiní – vede to k tomu, že uživatelé (například) z Česka prostě mohou zapomenout na to, že by o ně Facebook měl nějaký extra zájem. V porovnání s uživateli v USA totiž bude ARPU tak nízké, že vlastně jsme jenom obtížný hmyz.
Například na konci roku 2022 činil celosvětový ARPU společnosti Meta 10,86 USD. Zatímco v USA a Kanadě to bylo 58,77 USD, v Evropě 17,29 USD, v Asii 4,61 USD a ve zbytku světa 3,52 USD. (Zdroj)
Vhodné připomenout je, že ARPU se často počítá za kvartál/čtvrtletí. A když se podíváte na Facebook, tak to svým způsobem není žádná sláva (jen nesmíte začít násobit počtem uživatelů). Ale také zjistíte, že pokud se rozhodnete mu měsíčně platit za “nezobrazování reklamy”, tak jste to vy koho dost obere o peníze.
Což je důležité k pochopení, že hodnota uživatele není čistě v jeho ARPU. Facebook (Meta) totiž uživatele zpeněžuje i jinak než prodejem inzerce (což je přímo ARPU) a má (může) z uživatele mít mnohem více peněz.
PS: Výše linknuté The Facebook ARPU Explained si dejte, je toho tam mnohem více. Nejenom o Facebooku.