Narážím na to velmi často. Zeptáte se tvůrců podcastu na poslechovost a dostanete jen záplavu výmluv a zavádějících tvrzení. Přitom každá z platforem nabízí čísla, která není problém poskytnout. Tedy samozřejmě asi ne za předpokladu, že ta čísla jsou nízká a tvůrce se obává, že by ho to “poškodilo”. Osobně si myslím, že nejvíc takovéto tvůrce poškozují právě tajnosti a neochota.
Nutno dodat, že každá z podcastových platforem poskytuje čísla různá – “metriky” jsou různě definované a také různé napříč platformami. Nejde je dost dobře sjednotit. Teoreticky některé jde jakž takž sečíst, protože bude extrémně málo lidí, kteří by jednu a tutéž epizodu poslouchali na více platformách. Nic ale nebrání prostě dodat čísla co jsou dostupná.

Apple Podcasts Connect
U Apple se můžete Analytics podívat za určité časové období (výchozí 60 dní) na počty sledujících (přímo říkají lidí), počty posluchačů (přehráli si více než nula sekund), počty zapojených posluchačů (alespoň 40 epizody nebo alespoň 20 minut) a počty přehrání na unikátních zařízeních (tedy nikoliv počet lidí).
V detailnějším pohledu získáte i sociodemografická data – země, města. A navíc i čas trávený poslouchání.
Stejná data jsou k dispozici i pro jednotlivé epizody, navíc získáte “průměrné doposlechnutí” v procentech, takže je možné řešit zda to posluchače bavilo, nebo zda to típli příliš brzy.
Apple poskytuje i různé další pohledy – trendy a výkonnost. Ty už spíše pomohou tvůrci podcastu, než někomu dalšímu.
Spotify
Spotify je na tom v základních údajích podobně jako Apple. Získáte počet zahájení přehrání, počet přehrání, počet posluchačů. Můžete si vybrat různá časová období. Nutno dodat, že čísla nemají stejnou metriku jako ta od Apple – Zapojení/aktivní je 60 sekund nebo více, například. Obdobná data jsou k dispozici i pro jednotlivé epizody.
Socio demografie udává pohlaví, věk, země a koho na Spotify poslouchají.
Google Podcast Manager
Základní data podobná, tedy počet přehrání (alespoň pět sekund), čas poslouchání, počty odběratelů. U epizod počet přehrání, počet přehrání v prvních 30 dnech, průměrná délka doposlechnutí.
Dozvíte se na jakých zařízeních lidé poslouchají. A protože jde o Google, tak základní “SEO” informace – příchody z vyhledávání, klíčová slova a žebříček úspěšnost epizod ve vyhledávání. Chybí socio demografie.
Pro konkrétní epizodu se můžete podívat i na retenci, ale detailních informací je tam velmi málo.
TIP. Dostat podcast do Google, třetí místo, kde by neměl chybět
Substack
Oproti ostatním jsou data trochu chudší, sumární nejde nastavit období, ale zjistíte celkový počet stažení od spuštění a víte počet odběratelů. Totéž zjistíte pro jednotlivé epizody, ale nic dalšího prakticky není k dispozici.
Socio demografie poskytuje jen zemi a na čem lidé přehrávají. U jednotlivých epizod je k dispozici počet zhlédnutí (příspěvek byl viděn na webu, v aplikaci, v e-mailu), počet stažení podcastu, kolik bylo příjemců podcastu a jaká byla míra otevření (kolik lidí si příspěvek otevřelo z e-mailu či mobilní aplikace). Opět zde tedy jde o rozdílné metriky.
A protože Substack je hodně o e-mailingu, tak i na co lidé klikají a odkud na příspěvek přišli. Tady se Substack od ostatních platforem odlišuje – předchozí totiž nemají k podcastům žádné doprovodné články.
Stejně tak zde máte kompletní databází odběratelů (e-maily), něco co na jiných platformách k dispozici není.
Pocket Casts
Neposkytuje nic.
Shrnutí
V níže uvedené tabulce je vidět, že jakkoliv různé platformy poskytují různá data, není problém aby vám tvůrce podcastu tato data poskytl. Ať už jako celek (třeba za posledních 30/90 dní či 6/12 měsíců) tak případně i pro konkrétní epizodu, kde jste třeba byli hostem.
Apple | Spotfiy | Substack | ||
Sledující | Ano | Ano | Ano | Ano |
Poslouchající | Ano | Ano | ||
Zapojení/aktivní | Ano | Ano | ||
Počet přehrání | Ano | Ano | Ano | |
Země | Ano | Ano | Ano | |
Města | Ano | |||
Čas poslouchání | Ano | Ano | ||
Jednotlivé epizody | Ano | Ano | ||
Průměrné doposlechnutí | Ano | Ano | ||
Počet stažení | Ano | |||
Zařízení poslechu | Ano | Ano | ||
Příchody z | Ano | Ano | ||
Vyhledávaná slova | Ano | |||
Lze stáhnout? | Ano | Ano | Ano | Ne |
Pro ilustraci, jak to vypadá pro #TYDEN (15 minut jednou týdně)
Mírné obtížné pro srovnávání pro místy rozdílné metriky, ale pro základní představu se může hodit. Substack je pro #TYDEN primární, takže má také nejvyšší čísla. Podcastové platformy jsou potom jenom kanál, kterým je možné čtvrteční podcast poslouchat (mimo poslouchání přes Substack).
Ovlivněné to je i tím, že #TYDEN byl a je primárně e-mailing – v neděli odchází týdenní přehled a občas vyjde i nějaký ten příspěvek navíc. Spuštěn 3. července 2022, od října je k dispozici i placená podoba (podcast je zdarma).
Apple | Spotify | Substack | ||
Sledující | 48 | 73 | 58 | 854 |
Poslouchající | 50 | 88 | ||
Zapojení/aktivní | 41 | 499 | ||
Počet přehrání | 323 | 609 | 261 | |
Čas poslouchání | 37 hodin | 58 hodin | ||
Počet stažení | 9 480 |
Další tipy týkající se Podcastů
-
TIP#1905: Můžete podcasty poslouchat rychleji? K čemu je to dobré?
Klasický mluvený projev se “šíří” rychlostí zhruba 150 slov za minutu. Číst 200 až 250 a přemýšlet dokážeme 1000 až 3000 slov za minutu. Není pak divu, že poslouchání podcastů některým lidem…
-
TIP#1528: Jak poslouchat podcasty? A co to vlastně ty podcasty jsou?
Podcast je označení pro zvukový záznam (ale může to být i videozáznam) mluveného slova. Funguje (technicky) stejně jako písničky – ve zvukovém souboru (MP4 zejména) je nahrané povídání – jedné osoby, rozhovoru…
-
TIP#676: Jaké jsou alternativy pro Adobe Audition? Hledáte náhradu za Audacity? V čem řešit střih zvuku?
Adobe Audition se původně jmenovalo Cool Edit Pro a patří mezi nástroje pro střih zvuku. Nutno podotknout, že poměrně profesionální nástroj, který dnes můžete mít v podobě Adobe Audition CC za nějakých…