Elon Musk je poslední z velkých #bigtech, kdo chce proměnit Twitter v super aplikaci (super-app). Když se o tom mluví, tak jako o Twitter 2.0, nebo také “The everything app” či dokonce “X”. Jak to chce udělat jasné není, proč to chce udělat už vůbec. Ale koncept super aplikace existuje a někde je i funkční.
To někde je Asie, tam super aplikace fungují. V západním světě, ať už v Evropě nebo USA panují pochybnosti, že to fungovat bude. Ale začněme od toho co to vlastně je na přikladu WeChatu.
WeChat se z původně “chatovací” aplikace proměnil v monstrum s více než miliardou (převážně čínských, samozřejmě, uživatelů).
Od roku 2011 se z chatovátka proměnil v platební nástroj, aplikační prostředí, e-shop a herní prostředí. V roce 2017 doplnili “mini programy”, které s využitím dostupné API (hlavně platebního, identita, informace o uživatelích, atd) mohou dělat to, co do té doby dělaly jednotlivé weby. Vše ale v jednom prostředí.
Ona maličkost v podobě aplikačního prostředí a ekosystému je zásadní a nelze říct, že by se o něco takového nepokoušel Facebook. Jenže to tam nefunguje. E-commerce stagnuje nebo nefunguje, hry fungovaly skvěle na počátku, ale pak Facebooku ujel vlak. Objednávání přes Facebook (taxi, jídlo, atd) je taky v problémech. Nedaří se mu (Meta) ani na Instagramu a pokusy v Messengeru také spíše nevycházejí. Nevyšel ani pokus nahradit e-mail, a jakkoliv je WhatsApp asi nejrozšířenějším chatovátkem, žádné “super-app” věci tam nejsou.
https://rychlofky.substack.com/Čtvrtek, čas na #podcast! Takže tento tip má, výjimečně, i podobu k poslouchání. Najdete v Co je to super aplikace. A jsou tam i nějaké další zajímavé odkazy.
Koncept super aplikace
Koncept je tedy vlastně jednoduchý : Musí vzniknout dostatečně rozšířený ekosystém (platforma) s zásadní funkčností, která tam přivádí a udržuje dostatek uživatelů (Messenger, WhatsApp, Instagram tomu snadno vyhovují, Twitter či Linkedin už málo, uživatelů nemají dost).
Platforma pak musí nabídnout možnost tvorby aplikací pro třetí strany, které napojí na dostatečně bohaté API – platební, identifikační, komunikační.
TIP: Termín “Super App” pochází od Marka Lazardise, zakladatele a výzkumníka v RIM (Research in Motion, což spíše znáte jako BlackBerry). Jeho What is a Super App? ale dnes najdete už jenom v Internet Archive.
Uživatel pak vedle základní funkčnosti (například Messenger) využívá miniaplikace pro činnosti, které potřebuje. Nepotřebuje k tomu stahovat další aplikace z App Store/Google Play).
Těží z jednoho prostředí a také jednotného UI/UX a také možnosti různorodých funkčností, které oddělené aplikace či weby neumí – v aplikace má přátele/kontakty, je zpravidla chatovací nebo umí posílat a přijímat zprávy.
Vedle užitečných věcí (nakupování, objednávání, rezervace, peněženky, mikro platby) je prostředí super-apps dobré i pro hry a v Asii tohle také ve velkém funguje, jen tedy, opět, v Evropě a v USA se tomu nedaří. Nejen Facebooku, ale ono ani u Apple se nijak tamní koncept integrace her moc nedaří rozvíjet. Přitom je to právě Apple (ale nakonec i Google) kde by celou svoji platformu mohli proměnit v super aplikaci.
Vhodné dodat je, že super-app mohou existovat i v nějaké uzavřenější “komunitě”, může je využít například nějaká hodně velká firma s pomocí výše popsaného konceptu mít “firemní” mobilní aplikaci.
TIP: Super aplikací už existuje více, vedle již zmíněného WeChatu například ještě Alipay, Grab, Paytm či Gojek.
Co by super aplikace měla/mohla umět?
Dá se nějak shrnout co by super aplikace měla mít, aby to fungovalo? Hodně bylo zmíněno v textu výše, ale asi je dobré to shrnout v bodech
- musí jít o sociální platformu (síť, médium)
- e-komerce, tedy platby, peněženka, nakupování
- finanční služby, převody peněz, placení
- jídlo, ať už z restaurací nebo z obchodů
- taxi, mikromobilita, letenky, jízdenky
- hry, zábava, filmy/seriály
- placení “složenek”
- tele-zdravotnictví a se zdravím související služby
- a je dost jisté, že se najde i řada dalších věcí
Proč Facebook stále není super aplikací?
Jeden z hlavních důvodů, který lze vysledovat z historický snah (nejen) Facebooku, je ten, že západní svět je velmi roztříštěný co se platebních možností a regulace týče – Čína a jihovýchodní Asie tímto omezené nejsou a právě to umožnilo aby se Wechat stal velmi rychle široce rozšířeným platebním nástrojem (včetně QR plateb, plateb dotykem, obličejem, atd).
Bez široce a univerzálně rozšířené možnosti platit nikdy super-aplikace fungovat nebude.
Druhým důvodem, kde je také vidět zásadní rozdíl mezi západním světem a Čínou/Asii je přístup k soukromí. Západní svět soukromí uživatelů chrání, čím dál tím více nutno dodat. Čína soukromí uživatelů ignoruje. Super aplikace jsou přitom zásadně založené na shromažďování dat o uživatelích (chování, profil) a neomezeném poskytování těchto dat dál.
Třetí zásadní důvod je neochota Facebooku (ale i dalších) být dostatečně otevření třetím stranám. Model walled-garden vytvoření super aplikace efektivně znemožňuje.