@365tipu

TIP#2243: Podcast v Substacku? Je to nesmírně snadné. Ale až příliš jednoduché

Substack používám pro newslettery už delší dobu. @rychlofky i @kolotipy tam mají už slušný počet vydaných týdenních newsletterů. Umí ale i podcasty a dlouho jsem to chtěl zkusit. 

#TYDEN (což jsou @rychlofky) má tedy od konce srpna podcastová vydání. Zhruba jednou týdně, nějaké zajímavé téma „namluvené“. Je to překvapivě jednoduché, ale asi jenom za předpokladu, že se připravíte (vědět co říkat) a umíte mluvit (tedy odříkat to, co jste si promysleli). Dobré to je i v tom, že se na tom můžete hodně věcí naučit (a nic to nestojí).

V Substacku jsou podcasty jako samostatná “záložka”, můžete je poskytovat i zdarma i za peníze (umí to i vaše vlastní domény, viz například Jedno procento Miloše Čermáka). U placených je možné nahrávat placený obsah a k tomu extra audio pro neplacenou verzi. Ale nic vám nebrání i na Substacku, kde vybíráte peníze, posílat věci zdarma – stejně jako u klasického obsahu. 

Ona samostatná záložka má i vlastní adresu – rychlofky.substack.com/podcast například – takže můžete sdílet nejen jednotlivé epizody, ale i celý podcast.

Díl podcastu je na tom stejně jako obsahový díl (článek) – založíte ho, dáte mu titulek, upoutávku (perex) a můžete mu dát i text (občas se používá pro přepis obsahu, ale může to být cokoliv jiného).

Pak už jen kliknete na nahrávání a začnete mluvit. Ukončíte, chvíli počkáte a můžete si poslechnout.

Nic víc.

Neumí to stříhat, neumí to vylepšit zvuk. Není tam přímo ani možnost stáhnout audio (ve zdrojáku ho najdete a lze bez problémů stáhnout například takto). Můžete jen případně smazat (nahrávku, nemusíte celou epizodu) a zkusit namluvit znovu. Protože to neumí stříhat, tak nemůžete přidat ani znělku. 

Substack funguje tak, že pošle e-mail odběratelům (řeč je o tom už v Substack pro posílání newsletteru? Co vás čeká a na co si dát pozor) a totéž uděláte s podcastovým dílem – odejde odběratelům. Vy byste ho měli co nejvíce sdílet na sociální sítě a vůbec šířit jak je to jenom možné (Substack má RSS v samostatné podobě pro podcasty). Součástí vašeho “marketingu” musí být i to, aby si další na další lidé přihlásili odběr. 

Můžete mít Substack čistě podcastový, čistě textový nebo i kombinovaný. Prostě jak budete chtít. Do textů můžete nahrát zvukový přídavek, pokud byste chtěli.

TIP: Katalogy českých podcastů aneb kde objevovat podcasty? 

Pokud jste zkušenější nemusíte podcast nahrávat přímo v Substacku (pozor, v Chrome můžete narazit na nepravidelné lupání, které ve Firefoxu nepotkáte). Můžete ho nahrát jinde (třeba Audacity, mobilní appky, extra hardware) a pak do substacku vložit (upload) MP4 s podcastem. 

Substack vám nabídne statistiky “poslechovosti” – ty jsou dostupné v záložce Podcast, nehledejte je v Stats (tam jsou jen klasické příspěvky) a v přehledu v Dashboardu uvidíte čísla aktuálního vydání, ať je to text či zvuk. “Poslechovost” je velmí základní, pouze počet stažení – nedozvíte se nic o tom kolik “lidí” poslouchalo, ani kolik toho slyšeli. 

Nezapomeňte zajít do Podcast -> Settings (to s ozubeným kolečkem, ne to v menu) – je tam leccos k nastavení 

  • najdete tam RSS vašeho podcastu
  • vyplníte si tam název (#TYDEN k poslouchání například), popis – můžete ho udělat jiný, než popis celého Substacku, aby bylo lépe vidět že jde o podcast – a byline, řádek/text co bude vidět v záhlaví
  • vyplnění kategorií je dobré i pro přidání vašeho podcastu do jiných platforem
  • stejně tak nastavte správně jazyk
  • budete potřebovat artwork – 1400px široké “logo” a o kousek níže je možné nahrát extra artwork pro placené epizody 
  • a můžete vypnout/zapnout (to druhé nejspíš chcete) zobrazován podcastů na vašem Substacku
  • pokud byste se někdy stěhovali, tak úplně dole je možnost redirektu RSS

WordPress umí zobrazovat Podcast player s pomocí RSS, takže můžete využít i takto:

Co o nás Facebook či TikTok ví? A proč nikdy nepřestane chtít vědět víc? #TYDEN k poslouchání

Je 27. září 2022 a posloucháte šestý díl podcastu #TYDEN k poslouchání. Pokusí se vysvětlit co všechno o nás Facebook, TikTok a další sítě mohou vědět a zjistit, proč to vlastně dělají a jak se tomu dá či nedá vyhnout. Na Substacku opět najdete užitečné odkazy k prostudování, takže pokud posloucháte na Spotify, Google či Apple, tak skočte i na rychlofky.subtack.com pro tuto epizodu.Stručný obsah podcastuNemít socky či mít socky? Co je to stínový profil? Žádné osobní informace, žádná manželka, dětiUnikátní role telefonního čísla, vyhledávání, digitální stopaŽádné fotografie, rozpoznávání obličejůZa vás tam ale budou informace i fotky dávat jiní lidé, označováníAlgoritmy vás rozeberou do poslední mrtěPřátelé, kontakty a veřejné vs. “se zámečkem”Krádeže identit, online platby, přihlášení přes FacebookMeta pixel a šmírovací body vůbec, identifikace napříč vším Největší nepřítel je mobilní telefonPoloha, aplikace, odposlouchávání klávesniceFanouškovství a s kým komnikujete, i s kým se kde setkátePoslouchá vás něco mikrofonem? Blokování reklamy, Apple a App Tracking Trasnparency Facebook o nás kupuje informace a má tisíce zaměstnanců Proč to vlastně vůbec existuje? Užitečné věci k prostudováníJak nastavit soukromí na Facebooku? 22 kroků, které soukromí stejně nezajistíNasadit Meta (Facebook) Pixel? Opatrně, můžete ohrozit soukromí uživatelůMonitoruje Facebook (a další aplikace) co říkáme? Cílí na nás podle toho reklamu? Co je to App Tracking Transparency na iPhone/iPadu? Proč se Facebook bojí? A jak s tím zacházet?Mohou zaměstnanci Facebooku (Instagramu, Twitteru, Google) vidět obsah mého soukromého účtu?Jak na Facebooku funguje doporučování lidí do přátel?Je bezpečné dávat telefonní číslo Facebooku? K čemu se využívá na Internetu telefonní číslo? Get full access to #TYDEN ~ Týdenní přehled @rychlofky at rychlofky.substack.com/subscribe
  1. Co o nás Facebook či TikTok ví? A proč nikdy nepřestane chtít vědět víc?
  2. Phishing, rhybaření a jak lidé přicházejí o peníze z účtu či účty na Facebooku
  3. #AI pro vytváření obrázků a fotek. Co byste měli vědět a kde si to zkusit
  4. Kam kráčí sociální sítě a proč vyměnit Facebook za TikTok?
  5. Twitter už měl skoro klon OnlyFans. Porno ale neprošlo

Podcastové platformy

Pokud se už tedy v Substacku pustíte do podcastů, tak byste neměli zůstat jenom tady. Váš podcast potřebujete dostat do podcastových platforem – lidé totiž poslouchají (a odebírají) podcasty na telefonech nebo v extra aplikacích. 

Jak přidat váš podcast do Apple, Google a Spotify ale až později, v samostatném tipu. Zdaleka to ale nemusí být všechno – více třeba Jak poslouchat podcasty? A co to vlastně ty podcasty jsou?

V Substackové podobě nezapomeňte do každého dílu přidat i informace o tom, ve kterých platformách si váš podcast lidé mohou začít odebírat a poslouchat. Určitě jako „patičku“ (na konec) ale hodí se i na začátek. Patička #TYDEN k poslouchání vypadá takto:

#TYDEN (týdenní přehled) je e-mailing, který vychází v neděli večer. Ve webové podobě vychází v pondělí ráno na PCTuning.cz. jednotlivé “zprávičky” se průběžně objevují na Twitteru @rychlofky. Od srpna 2022 i občasný podcast (i na SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts)

Další tipy týkající se podcastů

Nepotřebujete něco?

Související příspěvky