Za dobu co „něco“ vydávám na Internetu (a je to už několik desetiletí) jsem se mockrát setkal s jedním zásadním nepochopením. Několik let tohle nepochopení ukazoval Seznam.cz na Streamu, nikde neuváděl datum vydání videa. Teď to opakuje na nových Seznam Zprávy. Měli byste vědět, že uvést datum vydání je to nejzásadnější co k vydávání věci na Internetu patří. A je jedno jestli je to článek video či fotografie.
Datum vydání jasně určuje, kdy něco vyšlo a tím také, jestli jsou informace nové či staré, kdy platily, jak je postavit do (časového) kontextu. Vedle data vydání ještě bývá dobré mít něco jako datum poslední změny, ale to už není až tak nejzásadnější. Co je ale dost zásadní, pokud berete něco starého a vydáváte to znovu, tak by rozhodně neměla chybět informace o tom, kdy původně text vyšel a kdy byl vydán znovu.
Je to nejenom dobré jako ohleduplnost k čtenářům, ale také jako vaše vlastní obrana. Byť (a to je také důležité) se nemůžete spolehnout na to, že čtenář si data vydání všimne. Je zcela běžné, že roky staré články se náhled objeví v podobě masivního sdílení, protože je někdo považoval za aktuální (a navíc tak případně působí). Sdílením navíc tuto důležitou informaci, tedy kdy bylo něco vydáno, opomíjí – lidé na sociálních sítích (a to už určitě víte) běžně prostě sdílí, aniž by si sdílené vůbec přečetli.
TIP: V Proč je důležité aktualizovat a prolinkovávat články. zjistíte něco trochu souvisejícího. A také něco, co @365tipů děla velmi často. Samozřejmě, stojí to čas. Ale o tom si můžete počíst v Kolik času zabere @365tipů? S čím počítat, pokud chcete blog?
Datum vydání článků (ale i jméno jeho autora) by mělo být nějak dobře viditelné. Pokud tvoříte web, kde texty jsou časově velmi závislé, tak viditelnost data vydání má značný význam. Pokud tvoříte něco jako @365tipů, tak to až tak extrémně důležité není (zdejší tipy běžně platí i rok a více po vydání), ale přesto není možné datum vydání opomenout.
Celé tohle by vlastně mělo být součástí Nějaké další drobnosti k blogu aneb co by tam ještě mělo být, ale tam se to týká spíše blogu jako celku. Ne toho, jaké části by měl mít jeden jednotlivý blogpost či článek.
Na #PRTIPY je tip Používat v tiskových zprávách určení času jako dnes, včera, zítra? Netýká se jenom tiskových zpráv, mělo by to platit i v článcích, kde byste se „relativnímu“ určení čas měli důsledně vyhnout. Nikdy totiž nevíte, o kolik měsíců či let později si někdo bude něco číst.