Jednu věc byste měli vědět. Facebook založil značnou část svého reklamního působení na tom, že vašim přátelům bude ukazovat vaše jméno a obličej, ve spojení s nějakým produktem. A bude doufat, že to že jste se vy stali něčeho fanoušky dokáže přesvědčit vaše přátele, aby udělali totéž. Ale toho co byste měli vědět je ještě více.
Vaše profilová fotografie je pro Facebook velmi důležitý nástroj. Používá (a ještě víc jí chce používat) v inzerátech – vládne přesvědčení, že inzerát doprovázený vaší fotografií má na vaše přátele vyšší vliv. A proto je potřeba něco takového patřičně zpeněžit. Zamezte tomu včas, pokud vám to připadá jako cosi nevhodné a nepatřičné.
Weby třetích stran
Klikněte na Nastavení účtu -> Reklamy (Ads) a zde najdete první podstatnou „Weby třetích stran„. U ní si všimněte, že Facebook ujišťuje, že vaše jméno a fotka zatím „není“ předávána k využití mimo Facebook, ale „může“ se to v budoucnu změnit. Předejděte překvapení a nastavte zde „Nikdo“ („No One“). Nezapomeňte kliknout na Uložit změny.
POZOR! Špatná zpráva pro toto první nastavení je, že vaše profilová fotografie i jméno jsou veřejně přístupné a je zcela běžné, že jsou z Facebooku stahovány a zneužívány. Včetně zakládání falešných profilů na dalších sociálních sítích či seznamkách. Pokud opravdu nechcete aby se váš obličej objevil někde kde nad tím nemáte kontrolu, tak je jediné řešení. Do profilového obrázku nikdy nepoužívejte vlastní fotografii, podobiznu.
Reklamy a přátelé
Druhá volba se týká využití vašeho jména a profilové fotografie přímo Facebookem – oboje Facebook velmi často používá a snaží se tím dosáhnout toho, aby vaši přátelé viděli jméno u reklamy a reagovali „lépe“. I zde nastavte „Nikdo“ a nezapomeňte kliknout na Uložit změny ve spodní části.
Mimochodem, všimli jste si, jak Facebook použil šedé obtížně čitelné písmo? A jak opravdu špatně se něco takového může číst? Zcela určitě je to jenom jedna velká náhoda.
Reklamy založené na vašem používání webů nebo aplikace mimo Facebook
Třetí možnost se týká také reklamního systému (podobně jako druhá), ale reklam které si firmy kupují na Facebooku. Například tkové reklamy, které na vás cíli protože jste byli na nějakém webu. A tato třetí možnost vlastně je jenom informací, že „můžete“ odmítnout sledování (a říkejme tomu klidně šmírování) Facebookem na cizích webech – „zakazuje“ se to mimo Facebook, pro nás Evropany na adrese www.youronlinechoices.eu.
A měli byste vědět, že je to stejně celé jenom jedna velká komedie, ale o tom se víc dozvíte v Facebook porušuje zákony a šmíruje přihlášené, odhlášené i uživatele bez účtů.
Bude vám tohle nastavování k něčemu?
První volba je k ničemu, to je možné prozradit rovnou. Facebook nemá vliv a nedokáže zabránit tomu, aby někdo zneužil vaši fotografii, jméno či cokoliv co máte veřejně na profilu. Viz ostatně Jak je možné, že někdo vezme mojí fotku z Facebooku/Internetu/… a použije ji?
Druhou volbu je vhodné vypnout, protože to se týká přímo Facebooku a ten to opravdu bude dodržovat. Postará se ale pouze o to, že vaši přátelé vás neuvidí jako argument reklamy na Facebooku.
Třetí možnost je pouze informace o tom, že někde se můžete „nahlásit“, že něco nechcete. To nakolik to bude dodržováno je marné řešit, protože sám Facebook to nedodržuje. Co navíc, aby to bylo možné dodržovat, musíte být označkování a už to samo o sobě znamená, že vás sledují.
Takže tak. Hezký víkend. On je totiž pátek. A mimochodem, toto je jubilejní stý tip!“