Zkracovače adres vznikly v počátcích Twitteru. Tweety měly (a mají) 140 znaků a pokud jste chtěli tweetnout nějaký delší odkaz, ta se hodně hodilo, že jste mohli použit zkracovač URL (URL shortener). Dost dlouho už ale Twitter zkracuje všechny vkládané sám (přes vlastni t.co zkracovač), takže jeden ze zásadních důvodů existence věci jako bit.ly či goo.gl (od 2018 neexistuje, viz konec tipu) pominul.
V době pozdější se zkracovače vylepšily v tom, že dokázaly ke zkrácené adrese poskytovat různorodé statistiky a objevil se druhý důvod, proč je případně používat. Tam kde nemáte možnost sledovat prokliky nebo příchody na cílovou adresu vám zkracovače řeknou kolik lidi kliklo, ukáží časový vývoj, řeknou odkud ti lidé byli. Něco co za normálních okolností víte v Google Analytics či jiném nástroji.
TIP: Pokud narazíte na bit.ly adresu, tak se můžete podívat na její statistiky prostým přidáním „+“ na její konec. Totéž můžete udělat u goo.gl, viz například http://goo.gl/4KxPX+ (hodně starý kousek) nebo http://bit.ly/1w7i1u1+ (čerstvě založené a nepoužívané, vede na 365tipu.cz). Na posledním můžete vidět i to, že vám bit.ly ukáže, zda tentýž link použil i někdo jiný. Viz též samostatný tip Jak zjistím kam vede zkrácená URL, aniž bych na ní musel kliknout?
Toto, tedy analytické informace, je dnes vlastně jediný zásadní důvod, kdy použít zkracovač. Protože všechno ostatní spíš hovoří proti používání.
- Nad zkracovačem nemáte kontrolu, někdo ho může hacknout, může přestat fungovat, někdo může hacknout váš účet na zkracovači. Všechny krácené adresy pak buď nefungují nebo přesměrují někam zcela jinam.
TIP: Výborné čtení v Never use a URL shortening service – even if you own it
- Zkracovače může zablokovat plošně Facebook či Twitter a vy budete mít zbytečný problém. A už se to několikrát stalo.
- Sám zkracovač může dělat něco, co vůbec nechcete aby dělal a možná ani nebudete vědět. Může vše v rámci přesměrování prohnat například skrz nějaký skript na napadení počítače. A pak stejně náštěvníka poslat na správné místo, takže nebude nic tušit.
- Zkracovače přidávají další zbytečné přesměrování a komunikace. Markantní a zbytečné je to zejména na Twitter, kde přes t.co přejdete na bit.ly a pak teprve na cílovou adresu. Je to pomalé, zatěžuje, zvyšuje přenosy dat. Pokud byste si mysleli, že snad zpomalení není markantní, tak vězte, že jde o klidně i více než 3 sekundy.
- Čtenář či návštěvník vašeho webu či sociální sítě chce vědět kam se dostane, adresy přes zkracovače je rovnou odrazují, bojí se kliknout. A také nevědí, co je vlastně čeká. Jdou na obsah v češtině či angličtině? Bude na druhé stran text nebo video?
Právě posledně jmenovaný důvod pro nepoužívat zkracovače je možná jeden z nejpodstatnější. Asi hned vedle toho bezpečnostního. Ne nadarmo je velkou otázkou co se stane s bit.ly kde .ly znamená Libye.
Pokud jste se dostali na tento tip přes mé sociální sítě, je velmi pravděpodobné, že to bylo přes buff.ly zkracovač. Ten patří k službě Buffer a používají ho proto, aby mohli poskytovat analytické informace o úspěšnosti vkládaných odkazů. Jejich použití by se dalo vypnout, ale tam kde nejsou žádné analytické informace přímo (osobní profil na Facebooku, Linkedin, atd) se získávané informace hodí.
- Zkracovače budou způsobovat zbytečné problémy v Google Analytics a dalších analytických službách. Samozřejmě, protože odstraní původní referové informace a nebudete vědět, odkud opravdu lidé přišli. Uvidíte jenom že ze zkracovače. Na toto téma třeba viz Dangers of Shortened URLs for Analytics
- Zkracovače vás nepoškodí, ale také vám nepomohou, pokud jde o SEO. Google je bere přesně takové jaké jsou, tedy tzv. 301 redirect.
Některé weby a služby si tímto způsobem zprovozňují vlastní zkracovače – dělají to i některé české obsahové weby. A otevřeně řečeno, moc nechápu proč, protože mají zpravidla perfektní čísla z Google Analytics. A používání zbytečného „zkracování“ pouze komplikují život sobě i ostatním a nejvíc absurdní je to na Twitteru, kde zkracovač je opravdu jenom zbytečnou komplikací (viz třeba Please Don’t Use URL Shorteners on Twitter).
Pokud si mimochodem myslíte, že lidem je jedno na co klikají, tak tomu tak opravdu není. Příspěvky na sociálních sítích s použitím zkracovačů jsou klikané méně. Na toto téma existuje řada studií i testů, jeden třeba viz Why I never use URL shorteners on Twitter. A je zde i velice logické vysvětlení, zkracovače URL jsou léta používány pro malware, viry a vůbec způsobování škod.
Dobré důvody kdy se zkracovač hodí?
Samozřejmě, že vedle již uvedeného (Sledování prokliků) existují ještě minimálně dva důvody, kdy se hodí použít zkracovač (za připomenutí díky .Milanu Seitlerovi a Valášku Altairovi, máte pravdu, tohle tu má být):
- Když potřebujete vytisknout nějakou složitou adresu
- Když nechcete kazit příspěvek na sociálních sítích nějakou příliš dlouhou a příšernou adresou a musíte odkaz nechat v textu příspěvku.
A to je ke zkracovačům snad všechno.
TIP: Pokud používáte Buffer, tak nezkoušejte nastavit používání vlastního (například) bit.ly či goo.gl. Získáte tak neuvěřitelnou záplavu zkrácených URL – pro každý sdílení příspěvek bude vytvořena samostatná zkrácená URL, takže pokud jednu věc nasdílíte na pět sítí, vznikne pět adres.
PS: Počáteční „Zkracovače adres vznikly v počátcích Twitteru“ samozřejmě není plně korektní. Zkracovače tady byly ještě před Twitterem. Jeden z prvních se jmenoval TinyURL a spuštěn byl v roce 2002. Existuje dodnes.
PPS: Ti co používají vlastní zkracovače vám budou tvrdit, že tím přece budují vlastní značku. Což je taková ta výmluva dost podobna „špatná reklama je taky reklama“. Jejich „zkrácená značka“ je ve skutečnosti jenom další parazit na jejich skutečné značce.
DODATEK 25. února: Lukáš Nedvěd na Google+ doporučil wheredoesthislinkgo.com což je užitečná pomůcka kam můžete zkopírovat zkrácený odkaz a ono vám to řekne, kam vlastně vede. Dobrý tip. Děkuju.
DODATEK 31. března 2018: Zkracovač goo.gl končí, takže ho rovnou můžete vyřadit ze všech plánů.
DODATEK 23. září 2024:Bit.ly, jeden z mála původních a široce rozšířených zkracovačů adres (URI) za pár měsíců zavede zobrazování reklamy pro ty, kdo kliknou na bit-ly odkaz. Doposud to fungovalo aniž by kliknutí bylo jakkoliv ovlivněno, nově se nejprve zobrazí reklama, a teprve po jejím shlédnutí se klikající dostane na cílovou stránku. Co s tím? Čtěte v Bit.ly zavádí reklamu a splash screen? Co s tím? Jak na vlastní zkracovač?