Nejlepší na pravidlech samozřejmě je, že nejsou dogma, nejsou svaté, můžete je porušovat. Pokud říkám, že se fanouškům na sociálních sítích (není to jenom na Facebooku) netyká, tak velmi rychle přijdete na to, že já to dělám běžně. Jak na mých osobních profilech, tak na profilech mých webů, včetně profilů @365tipu.
Výjimku z tykání udělám tam, kde dotyčného opravdu „od pohledu“ neznám, nebo je to někdo, kdo výrazně převyšuje mé „společenské postavení“ (což je něco jako pisálek, grafoman a nenapravitelný snílek). Ale nikdy, nikdy, nebudu tykat fanouškům na jakémkoliv z profilů, který není přímo můj nebo se týká, například, mých školení – tam už totiž vstupuje do hry „firma“..
Takže se vlastně i všem zdejším fanouškům předem omlouvám, pokud je mé tykání někdy zaskočí, ale s ohledem na záplavu sociálních profilů, aktivit a s tím i spojených „přátel“ jsem snahu o pamatování si komu tykám/vykám vzdal. A riskuji tykáním. S občasnými čestnými výjimkami.
Firmy fanouškům netykají. Opravdu ne.
Ale vraťme se k podstatnému. Na sociálních sítích by firmy opravdu v neměly svým fanouškům tykat. A to dokonce ani v okamžiku, kdy by si odpovídající prověřil profil a podle data narození a fotografií měl jistotu, že je to dítě. Protože prostě tu jistotu nemůže mít nikdy. A pokud to chcete ještě nějak rozvést, tak viz Zákazníkům se netyká. Nejen na Facebooku, tohle platí všude.
Před lety tykal fanouškům český Kaufland, měl jsem později to potěšení jejich kompletní tým školit (musím dodat, že to byla fantastická zkušenost a skvělý tým) a podařilo se je přesvědčit, že to není dobré. Další kdo ještě loni tykal fanouškům byl český McDonalds, tam se to už taky podařilo změnit (ano, také s tím mám něco společného).
Výjimkou v tomhle všem by mohl být profil nějakého dětské časopisu či služby, kde je dost jisté, že všechno jsou děti (ale opravdu děti). Proto se vrátím k tomu, že málokdy najdete pravidlo, které platí univerzálně – tohle, osmatřicáté se týká firemních profilů. A je na tom stejně, jako kdybyste ve firemní korespondenci každému tykali. A pokud chcete další výjimku, tak tykat můžete třeba v reklamě, ale opět s rozvahou a opatrně.