Betteridgův/Betteridgeův zákon se poprvé objevil v Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO? a jakkoliv by se možná hodil od PRTipy.cz, neuškodí ho vysvětlit právě zde.
Je vlastně hrozně jednoduché. Říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě/zpravidla NE.
Je to paradox, ale když to budete chvíli sledovat, tak to velmi často vychází. Nakonec i ve výše zmíněném tipu je to pravda. Příspěvky na Linkedin vám totiž v SEO nepomohou.
Je zajímavé, že se jmenuje po Ianu Betteridgeovi, britském technologickém novináři, který o tom psal v roce 2009, ačkoli princip je mnohem starší.
Vychází z předpokladu, že kdyby si vydavatelé/autor byli jisti, že odpověď je kladná, prezentovali by ji jako tvrzení. Tím, že ji prezentují jako otázku, nenesou odpovědnost za to, zda je správná, či nikoli.
Nakonec Betteridge’s law of headlines na WikiPedia je fajn čtení, tak neváhejte.
Co na to vlastně říká AI?
Je mi líto, ale nemám informace o Betteridguv zákonu. Možná se jedná o novou legislativní opatření, které bylo přijato po mém posledním aktualizačním bodu v září 2021. Doporučuji vám vyhledat aktuální zdroje, jako jsou zpravodajské weby nebo oficiální dokumenty, abyste získali přesnější informace o Betteridguv zákonu.
Co na to říká, když se zeptáte lépe?
Betteridgeův zákon je zásada neformálně pojmenovaná po novináři Iainu Betteridgeovi, který ji popsal v roce 2009. Tato zásada říká, že jakákoli nadpis otázky v novinovém článku, který je formulován ve tvaru otázky, může být obvykle zodpovězena slovem „ne“.
Například, kdyby byl nadpis článku „Je zelený čaj skutečně účinný při hubnutí?“, pak podle Betteridgeova zákona bude odpověď pravděpodobně „ne“. Zásada vychází z toho, že často jsou otázky použity v nadpisech článků, aby přilákaly pozornost čtenářů, a ne nutně proto, aby se skutečně odpovědělo na tuto otázku.
Je důležité si uvědomit, že Betteridgeův zákon je pouze pravidlo nebo pozorování v oblasti novinářské praxe a neplatí vždy. Existují samozřejmě případy, kdy nadpisy otázek odpovídají „ano“ a články poskytují relevantní informace a argumenty.