Tohle trochu souvisí s Jak připravit počítač, notebook, tablet či mobil k prodeji/předání někomu jinému?, protože jde v zásadě o to samé. Pokud odevzdáváte telefon na reklamaci/opravu, tak je bezpodmínečně nutné z něj všechno odstranit a uvést ho do výchozího stavu. Totéž platí pro případný notebook, laptop, tablet, počítač, herní konzoli, atd.
Jakkoliv by servisní firma nikdy neměla řešit obsah vašeho telefonu, existuje nespočet příkladů, kdy si technici z opravovaných zařízení stahoval fotografie i data. A kdy je dokonce pouštěli do světa. Vaše zařízení navíc zpravidla obsahuje citlivé informace, osobní informace, hesla, je velmi pravděpodobně přihlášeno do sociálních sítí a řady dalších služeb.
Jediná možnost kdy není v zásadě nutné obsah telefonu mazat je ten, že máte vše kompletně šifrované. Případný zvědavec se potom k informacím v telefonu/zařízení nedostanete.
Nezapomínejte ani na vložená paměťová média (SD, microSD karty, atd), na kterých může být další obsah a které do servisu se zařízením odevzdávat nechcete. Stejně tak jako tam určitě nebudete dávat telefon se SIM kartou.
Pokud máte u telefonu zapnuté nějaké vyhledávání polohy či ho máte spárovaný s nějakými dalšími zařízeními, tak byste měli tyto věci vypnout. Pokud ho používáte pro dvoufaktorové ověření, tak si musíte zařídit nějaký náhradní telefon a dvoufaktorové ověřování přepnout.
Nespoléhejte se, že vám zařízení přijde zpět v původní podobě
Věci z vašeho telefonu/zařízení je navíc nutné si zálohovat, nemůžete se spolehnout na to, že se vám zařízení vrátí s původním obsahem (to pro případ šifrovaného obsahu). Potřebujete tedy před odevzdáním udělat zálohu takovou, ze které můžete zařízení obnovit. Musíte se i připravit na nové nastavení zařízení po návratu ze servisu.
U telefonu je navíc dost běžné, že vám nevrátí původní přístroj – u přístrojů v záruce je u některých výrobců běžné, že ho vymění celý.
Jak udělat zálohu záleží od telefonu – iPhone/iPad se zálohuje do iCloudu případně přes iTunes do počítače. Android většinu věcí zálohuje do Google a docela to stačí k obnovení, ale součástí nejsou soubory (fotografie si synchronizujte do Google Photo nebo přetáhněte do počítače).
Co dělat, když zařízení nejde zapnout a mám na něm data
Tohle je poměrně dost zásadní problém, protože se nedostanete k výše uvedenému, tedy k uvedení do továrního nastavení. Tady musíte zvážit, jestli riziko zneužití obsahu vašeho telefonu je příliš vysoké a případnou opravu si rozmyslet. Nebo se pokusit telefon rozeběhnout alespoň tak, aby šlo vyvolat nějaké to servisní menu, které umožní výmaz.
Některá mobilní zařízení mají vyvolání servisního menu přes kombinaci kláves, některá mohou mít místo kam vložíte párátko/sponku a při zapnutí se vyvolá servisní menu nebo se provede uvedení do výchozího stavu.
Částečně tohle můžete řešit s předstihem, tím že váš telefon bude mít obsah důsledně šifrovaný (SIM kartu a paměťovou kartu můžete vyjmout vždy) a vstup do něj chráněn něčím jiným, než pouhým přejetím prstem po displeji (viz Čím bezpečněji chránit telefon? PIN? Gesto? Otisk prstu? Heslo?). Pokud ale zařízení nejde vůbec zapnout, tak je to špatné. Obsah telefonu/zařízení vyčistit nedokážete.
Co udělat poté, až se vám telefon vrátí z opravy
Rozhodně bych doporučil po návratu z opravy znovu projít uvedením do továrního nastavení a teprve poté telefon nastavit na vlastní platný účet. Důvodem může být to, že v opravě toto po ověřování funkčnosti nemuseli udělat a telefon není ve „výchozím“ stavu.