Evropská Unie a její „sušenkový zákon“ je tu už nějaký ten pátek a všichni víme, že nedává smysl. Vyžaduje totiž, abyste návštěvníka webu předem varovali, že používáte cookies (a k čemu je používáte) aby aby to mohl odmítnout. Což je absurdní, protože odmítnutí cookies je možné jenom pomocí cookies. A navíc to jaksi předpokládá, že kamkoliv dnes v Evropě přijdete, budete muset všude odsouhlasovat, že chcete jejich cookies.
POZOR: Od 1. ledna 2022 zavedla EU ještě přísnější pravidla pro cookies, níže popsané bylo psáno pro předchozí podobu. Té nové se věnuje Kde zjistit, jak je na tom určitý web z pohledu GDPR, cookies a soukromí? Hlavní změna je ta, že je jasně dáno, že opravdu nesmíte návštěvníkovi vkládat cookies bez jeho souhlasu, které nejsou bezpodmínečně nutné k chodu webu. Jedině až poté, co to odsouhlasí. Celé je to ještě složitější, ale o tom až někdy jinde.
Cookies bannery a „consent“ před rokem 2022
Čerstvě s nutností informovat o Cookies začal obtěžovat Google u každého kdo používá některé z jeho služeb, které používají cookies – což je docela problém, protože Google Analytics má skoro každý, Google AdSense nebo Google Doubleclick je taky skoro všude, Google Tag Manager jakbysmet. Google ale o tom nejenom posílá varování, ale udělal k tomu docela dobrý web na adrese www.cookiechoices.org – tam si o tomhle nesmyslném problému a možných řešení počíst více (mimochodem, týká se to i aplikací na mobilních telefonech).
Pokud chcete vědět jak velmi snadno a rychle vyřešit tenhle problém, tak jedno rychlé řešení bych tu měl. Bude samozřejmě vyžadovat, abyste měli přístup ke kódu vašeho webu aspoň natolik, abyste dokázali do hlavičky stránek (před </head>) vložit poměrně jednoduchý kousek JavaScriptu. A ideálně někde na webu pověsili něco o tom jak „zacházíte“ s cookies – tam můžete návštěvníka co nechce cookies, pardon že to tak řeknu, poslat pryč. Já to dělám stejně v Kodex POOH.CZ (a dalších souvisejích titulů) a něco o ukládání souborů cookies. Plus tam ještě doporučují Ghostery (to znáte z Jak na lepší soukromí v prohlížeči? Ghostery, NOSCRIPT, WOT a ti další), ale to s požadavky EU nemá nic společného.
TIP: Co jsou cookies a k čemu se používají? Asi by bylo možné řici, že tohle je pro začátečníky, ale možná to nebude tak uplně pravda. Je dobré vědět co jsou cookies (sušenky), ale také jak fungují a co s nimi.
Máte pravdu, pokud budete namítat, že bych vlastně měl návštěvníkovi umožnit cookies odmítnou, vypnout. Jenže to je technicky nemožné, nemám prakticky žádný vliv na to jakým způsobem je Google, Facebook, Twitter, Doubleclick a další vlastně používají a každá z těchto služeb má vlastní pomůcky na „zákaz“ cookies či různá odmítnutí dalších zpracování . Prostě jenom jedna z mnoha ukázek nedomyšlenosti „sušenkového zákona“.
Jak tedy na technické řešení?
Jednoduše, třeba tak, že vlezete na Cookie Consent od SilkTide a tam kliknete na Download – vyberete si barevnou kombinaci, pak v pokračování vyplníte text, který to má zobrazovat. Jak se má jmenovat akční knoflík a knoflík pro více informací a přidáte odkaz, kde se „více informací“ najde. A pak už vám to vygeneruje kód.
Ano, chápete to správně, dobrotivá EU nadiktovala, že každý web musí uživatel nejenom otravovat něčím vyskakujícím, ale také tím dojde k navýšení dat, která si stahuje ze stránky, k další komunikaci s dalšími weby. A bez cookies tohle odmítání cookies nikdy fungovat nebude.
Ve WordPressu(.org) (na www.feedit.cz, www.justit.cz, www.bookz.cz a www.bradbury.cz) to bylo jednoduché, našel jsem si v šabloně „header“ (hlavičkový) soubor a před </head> zkopíroval onen kousek skriptu.
Na www.pooh.cz to bylo taky snadné, prostě jsem si do šablony (mám tam vlastní redakční systém, který jsem sám napsal) zkopíroval tentýž kód.
Zde na @365tipů to udělat nemohu, tady zásahy do kódu povolené nejsou, protože je to zdarma provozovaný WordPress, takže bude na provozovateli (což je Automattic) aby vyhověl EU. Zatím pouze úspěšně hrají mrtvého brouka a jediné co najdete v nápovědě je doporučení, že si to „máte napsat do textového plug-inu“ – což nepomůže, prosté informování nestačí, je nutný „souhlas“ či „odmítnutí“ od uživatele.
Pokud bych na nějakém webu měl Google Tag Manager, tak by to bylo také docela jednoduché, prostě bych tento kód přidal tam
A to je všechno přátelé. Rozhodně neříkám, že takto je to správně, ideálně či nějak geniální. Je to ale jedno z nejrychlejších možných řešení, které odpovídá možnostem.
Kde ještě si můžete opatřit řešení vedle Cookie Consent od SilkTide? Zkuste Cookie Control, Cookie Bot či přímo Cookie Consent Kit od EU.