Máte podcast? A chcete nabírat nové posluchače? Nebude to nic jednoduchého, jako ve všem potřebujete kupu marketingových aktivit, ideálně i nějaké ty peníze. A budete neustále narážet na to, že podcasty jsou (a budou) niché a žádný masový zájem nemůžete čekat.
Co tedy dělat? Na co klást důraz, do čeho investovat čas a peníze?
Kvalitní a lákavý obsah je klíčový. Váš podcast musí mít lidé důvod poslouchat, takže pokud jste v něm jen vy, tak musíte mít atraktivní obsah. A pokud si zvete hosty, tak jejich výběr je extrémně důležitý. Volte správně i pravidelnost a frekvenci. Hodně se vyplatí si dobře definovat cílové publikum, ale nebojte se experimentovat.
Nezapomeňte, že na obsah budete lákat jen titulkem, upoutávkou. Ale také grafickou formou, tedy doprovodným obrázkem, ilustrací. Nudné titulky a nevýrazné obrázky nikam nevedou.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je tak trochu paradoxně zásadní – začíná to u titulků (názvů epizod), popisků (perexů), ale zásadní roli hraje to, abyste měli přepis obsahu podcastu. Opravdu nestačí mít pouze audio a dnes už to některé platformy umí, nebo můžete zkusit přepis s pomoci Whisper. Stačit to ale nebude, v SEO Je důležité budování zpětných odkazů. Nezapomeňte.
Sociální média jsou stále jedním z nástrojů vašeho marketingu, jen je to čím dál tím víc závislé na penězích. Nebo, při troše štěstí a snahy, můžete mít dobrou komunitu, která vás bude sdílet a šířit. Z epizod je dobré vytvářet kratší klipy a protože sociální média milují videa, tak se pokusit nějak spojit nespojitelné.
Pokud máte v podcastu hosty, nebo pokud o někom v epizodě mluvíte, zajistěte si aby i tito lidé či firmy pomohly se svými sociálními sítěmi.
Hosté jsou klíčoví, pokud tedy máte takovýto typ podcastu. Dobrý výběr, příprava, atraktivní témata. Součástí dobrého výběru je i to, že host by měl být lákadlem, mít ideálně slušnou komunitu okolo sebe, záplavu fanoušků, dobré sociální sítě.
Vy jako host je trochu opačný směr, ale pro zviditelnění vašeho podcastu je dobré se snažit dostat do jiných podcastů, článků, videí, sociálních sítí. Vydávejte se na akce, festivaly a konference.
Partnerství bývá prospěšné, ideálně pochopitelně pro obě strany. Vy můžete pro někoho přinést zajímavý obsah, oni vám mohou přinést novou audienci a nové odběratele.
Placená reklama je dnes skoro nutnost – připlácení i přímo reklama na sociálních sítích, reklama přes Google, Seznam a další kanály. Užitečné může být se placeně dostat i do jiných podcastů, článků.,
E-mail marketing je pro podcast zásadní a vedle audia by prostě každá epizoda měla nabízet i možnost odběru e-mailem. V základní podobě jako oznámení nové epizody, ale s obsahem pro e-mail byste si měli vyhrát. A ideálně nabídnout i něco extra. Aby lidé měli důvod odebírat. Substack je dobrý příklad e-mail newsletteru kombinovaného s podcastem.
TIP: Podcast v Substacku? Je to nesmírně snadné. Ale až příliš jednoduché
Web či blog patřící k podcastů je také svým způsobem něco co byste měli mít. Rozhodně nestačí mít podcast na podcastových platformách, potřebuje vlastní domov. Aby se podpořilo SEO, aby někde byl prostor pro další zajímavý obsah, pro podporuje newsletteru. Pokud budete mít blog, tak je navíc možné kombinovat audio i textový (či jiný) obsah.
Nesmí chybět RSS, protože každý posluchač je dobrý. Stejně tak výrazné informace kde váš podcast je, tedy na kterých platformách je a jak ho najdou.
Komunita vašich posluchačů/čtenářů je také jedním z nástrojů. Jak už zaznělo výše mohou vás sdílet a šířit, ale chtějte po nich recenze a hodnocení tam, kde to podcastová platforma umožňuje. Najděte cesty jak posluchače i odměňovat.
Čísla, čísla a čísla je vhodné sledovat. Každá z platforem to nějak umožňuje, byť nejsou příliš vzájemně porovnatelná. Je dobré zkusit pochopit o co je největší zájem, zkoumat zda nějak pomáhá různé časové zveřejňování (dny, hodiny), experimentovat s copywritingem. Tady viz Co podcastové platformy/aplikace prozradí o poslechovosti a posluchačích?
TIP: Proč prakticky vůbec neposlouchám podcasty? A proč podcasty zůstávají niché
Co nejvíce platforem aby vás lidé mohli poslouchat tam kde poslouchají jiné podcasty. Musíte být na Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts. Možností je ale více, takže se určitě nebojte přidat další (Substack, SoundCloud, Anchor, Pocket Casts atd) – aplikace a platformy pro podcasty většinou fungují přes přebírání RSS feedu vašeho podcastu, takže pokud toto máte v jedné z platforem, zahnutí do dalších bude snadné. Přítomnost v platformě vám pomůže být vidět.
Dejte si pozor abyste byli nalezitelní, tedy jak to dopadne, když někdo hledá váš podcast podle jeho názvu. Je-li váš osobní, tak podle vašeho jména.
Katalogy podcastů jsou také dobré místo kde být vidět a zlepšit vaši objevitelnost. Pro inspiraci viz Katalogy českých podcastů aneb kde objevovat podcasty? Nečekejte ale, že to něco velkého způsobí. Když už nic, jsou to další zpětné odkazy.
Technické zpracování podcastu bude také hrát roli. Dobrý zvuk, střih, (úvodní) znělky, dobrá struktura. V podcastu samotném nezapomeňte na “self promo” a opakování takových těch zřejmých věcí. Jako kdy vychází další díl, kde vás najdou, zda jste zadarmo či placení, kdo jste, atd.
Poslouchejte sami další podcasty a učte se. Jak to dělají, o čem mluví, jak funguje jejich marketing.
TIP: S newsletterem je to podobné, jen některé věci jsou jiné a možná i jednodušší. Přečtěte si o tom v Jak na marketing newsletteru? Co dělat pro získávání odběratelů?
Další tipy týkající se Podcastů
-
TIP#2749: Konec experimentu s hlasovým digitálním já. Praktické postřehy a proč (prozatím) skončil
Vydal jsem se zkoumat něco co nevyhnutelně přichází. Digitální klon mého vlastního hlasu, který umožní vytvářet podcast. Aniž bych ho namluvil, řešil kvalitu, šum a další věci. Chtěl jsem vědět zda to…
-
TIP#2606: Jak na marketing podcastu? Co dělat, abyste rostli
Máte podcast? A chcete nabírat nové posluchače? Nebude to nic jednoduchého, jako ve všem potřebujete kupu marketingových aktivit, ideálně i nějaké ty peníze. A budete neustále narážet na to, že podcasty jsou…
-
TIP#2366: Jak otestovat, jestli mi (správně) funguje mikrofon?
Jedna z věcí při nahrávání #TYDEN k poslouchání dost nutná před samotným záznamem nové epizody je … otestovat jestli funguje mikrofon. A nejen jestli funguje, ale také jak funguje. Jednu epizodu jsem…
-
TIP#2344: Přepis (podcastu) s pomocí Whisper? Ukážeme si na příkladu důležitého tématu a zjistíte, jak na Whisper na Macu, Windows a v Google Colab
Na konci prosince se #TYDEN k poslouchání věnoval důležitému tématu. Podcast Zapamatujte si: Když něco (na Internetu) prodáváte, kupující platí vám. Ne vy jemu! má patnáct minut. A protože se čerstvě objevila…
-
TIP#2344: Co podcastové platformy/aplikace prozradí o poslechovosti a posluchačích?
Narážím na to velmi často. Zeptáte se tvůrců podcastu na poslechovost a dostanete jen záplavu výmluv a zavádějících tvrzení. Přitom každá z platforem nabízí čísla, která není problém poskytnout. Tedy samozřejmě asi…
-
TIP#2298: Jak dostat podcast do Pocket Casts?
Mít podcast dostupný na nejpoužívanějších platformách (Google, Apple) či aplikacích (Spotify) je důležité. K velké trojce ale patří i Pocket Casts. Open Source aplikace, vlastněná Automattic, dostupná zdarma – tedy mobilní aplikace,…
-
TIP#2270: Začínáte s podcastem? Kupa postřehů, které vám pomohou
Prostě jsem si jednoho dne řekl, že nahraju první podcast. Měsíce jsem o tom přemýšlel a vždy zvítězila klasická lenost. A obava z nového. Jenže Substack mi to komplikoval tím, že je…
-
TIP#2265: Dostat podcast do Google, třetí místo, kde by neměl chybět
#TYDEN k poslouchání je v Spotify, Apple a pochopitelně i v Google. Tři základní podcastové platformy, kam byste svůj podcast měli dostat. Lidé totiž podcasty poslouchají v aplikacích a ty nejrozšířenější jsou…
-
TIP#2261: Dostat podcast do Apple? Samozřejmě dost nutnost
Pojďme pokračovat v důležitých věcech pro ty, kdo se pustí do pocastů. Po “návodu” jak mít podcast ve Spotify se vydáme do jablečného světa. To proto, že Apple má vlastní aplikaci Podcasty/Podcasts…
-
TIP#2250: Dostat podcast na Spotify? Měli byste. A nejenom tam
Když jsem se někdy zhruba před měsícem pustil do podcastů, přineslo to mnoho nových výzev, které jako podcasteři budete také řešit. Jedna z nich je, že musíte váš podcast dostat na “podcastové…
-
TIP#2243: Podcast v Substacku? Je to nesmírně snadné. Ale až příliš jednoduché
Substack používám pro newslettery už delší dobu. @rychlofky i @kolotipy tam mají už slušný počet vydaných týdenních newsletterů. Umí ale i podcasty a dlouho jsem to chtěl zkusit.
-
TIP#2209: Proč prakticky vůbec neposlouchám podcasty? A proč podcasty zůstávají niché
V roce 2021 celosvětově poslouchalo podcasty přes 383 milionů lidí, tento rok by to mělo být 424.4 milionu lidí, 10.6% meziroční růst (slušný, nutno dodat). Záleží, který zdroj pro celkový počet použijete,…
-
TIP#2182: Katalogy českých podcastů aneb kde objevovat podcasty?
Co jsou podcasty určitě, ale kdyby přeci jen ne, tak můžete odskočit do Jak poslouchat podcasty? A co to vlastně ty podcasty jsou?