Substack je systém pro newslettery (e-mailing) a podcasty (i videocasty), kde můžete obsah poskytovat kompletně zdarma nebo v placené podobě. Pokud tápete, pokusím se do toho vnést trochu vysvětlení.
Zdarma dostupný obsah visí na vašem účtu na Substack.com a kdokoliv si ho tam může přečíst. Přímo, na webu, nebo si může přihlásit odběr a bude mu váš obsah chodit e-mailem a také v Substack aplikaci. Obsah můžete samozřejmě sdílet, šířit a snažit se tak o získání co největšího počtu odběratelů. Příklad třeba viz medvidekpu.substack.com nebo kolotipycz.substack.com. A samozřejmě i zdejší 365tipu.substack.com
Placený obsah funguje podobně. Zprovozníte si možnost předplatného (aktivace Stripe, bez problémů i pro Česko) a pak máte na výběr zda určitý obsahu bude poskytnut zdarma, pouze pro předplatitele nebo v kombinované podobě – můžete na počátku obsahu vyhradit část, kterou uvidí kdokoliv a zbytek uvidí pouze platící. Příklad třeba viz rychlofky.substack.com
Příspěvek je v okamžiku odeslání možné nastavit s ohledem na přístup jako
- pro každého/everyone – odejde všem, platícím i neplatícím, bude vidět na webu
- pouze pro platící – odejde pouze platícím, bude vidět na webu, můžete si vybrat i poslání „ukázky“ neplatícím
- pouze pro neplatící – odejde pouze neplatícím a nebude vidět na webu
S pomoci předělu v příspěvku můžete zajistit, že příspěvek odeslaný platícím bude vidět na webu s obsahem viditelným i pro neplatící – ti si budou mocí přečíst vámi zvolený obsah na začátku příspěvku – až po vámi umístěnou “značku”. Pokud budou chtít vidět více, tak se musí stát předplatiteli.
V okamžiku odesílání je je třeba zvolit odeslání e-mailem i aplikaci (nutné) a ještě případně navíc zaškrtnou Send a free preview to … free subscribers.
Pokud tápete jak vlastně váš příspěvek vidí neplatící a platící, tak je snadné si to vyzkoušet v Preview/Náhledu – je tam možné vybrat pohled neplatícího a pohled platícího.
Pozor, pokud příspěvek se značkou placeného obsahu (paywall) změníte z “pro platící” na “zdarma”, tak značka zmizí.
V Nastavení je pak ještě řada míst, které můžete nastavit různorodé texty – uvítací e-mail pro platící a neplatící. U předplatných je možné doplnit vysvětlivky toho co dostanou zdarma, placeně a jako zakládající členové.
Nezapomeňte, že v Nastavení je také podstatné Allow Search Engines to Index Paywalled Content – umožní to aby i placený obsah byl viditelný pro vyhledávače a tím nalezitelný.
Při odesílání placeného příspěvku je navíc možné nastavit datum a čas kdy se placený příspěvek odemkne a poté bude (extra) odeslán neplatícím. Případně je možné zároveň s odesláním platícím zajistit i poslání náhledu neplatícím (musí být aktivní odeslání jak e-mailem, tak aplikací).
Jak řešit placené vs. neplacené?
Je řada možných modelů jak mít placený obsah/newsletter/podcast. Můžete
- Mít vše pouze placené a u příspěvků využívat paywall rozdělení tak, aby neplatící viděli obsah co je naláká k zaplacení
- Můžete poskytovat jak placené, tak neplacené příspěvky. Poměr i systém je na vás, většinou se to dělá třeba tak že 1x týdně “free”, 2 a vícekrát placeně. Nebo 1x měsíčně “free” a každý týden placený. Můžete to i rozhodovat podle povahy obsahu, složité a nákladné a důležité věci placené, triviality zdarma.
- Můžete mít konkrétní příspěvek ve dvou podobách – kratší/zjednodušený pro neplatící a poté delší/detailnější pro platící. V zdarma dostupné verzi, kterou odešlete pouze neplatícím a nebude tedy vidět na webu, bývá dobré odkázat i na placenou. Placenou odešlete pouze platícím a je to ta, která bude vidět na webu (a musíte odeslat jako první, aby bylo možné doplnit odkaz do “free” verze). Tuto cestu zkouším na rychlofky.substack.com u nedělního #TYDEN
- je možné i přednostně dávat obsah platícím a se zpožděním ho poskytnout zdarma
Předplatné si můžete nastavit různě – měsíční a roční (bývá dobré zvýhodnit, například 10 x měsíční). Je možné i aktivovat skupinové předplatné (pro 4 a více předplatitele) a nabízet i na zkoušku – v sedmidenní podobě. Nechybí ani speciální nabídky v podobě slev při nějaké příležitosti.
Můžete i nastavit vlastní výši příspěvku, tedy takovou, kterou si určí předplatitel – jako formu podpory. Bývá dobré tam nastavit minimální výši, protože určitě nechcete aby tam někdo dal jeden dolar. Substack těmto lidem říká Founding members (zakládající členové) a umožňuje poslat e-mail pouze této skupině platících.
Pokud budete někomu chtít dát předplatné, tak i to je možné v Nastavení, prostě ho přidáte jako platícího.
Výhodné může být i zamknout (zpoplatnit) starší příspěvky – Substack to má v beta podobě (v říjnu 2022) a lze nastavit datum od kterého zpět je vše zamčené – bohužel není možné nastavit například 2 měsíce zdarma a pak zamknout. Můžete to ale řešit tak, že budete datum postupně, měsíc co měsíc, posouvat.
Model s dvěma verzemi článku?
Od 23. října se zkouším právě tento model. Kratší #tyden pro neplatící a delší (prakticky dvakrát) pro platící, ten obsahuje víc souvislostí, odkazů, kontextu. Funguje to takto:
Nejprve odešlete pouze pro platící – dává to i možnost jim nabídnout obsah dříve, než neplatícím. Hlavně tím ale získáte odkaz na placenou plnou podobu a ta bude i na Substacku. Na začátku nechre ukázku i “vysvětlení”. Vyzkoušeno poprvé v nedělí 23.10 zde.
Jak vypadá placená podoby #TYDEN se můžete v mimořádně odemčeném vydání podívat v Fediverse, to je to oč teď běží ~ #TYDEN mimořádně odemčeno pro všechny ~ 13. listopadu
Do “free” verze pak doplňte vysvětlení a odkaz na plnou, placenou verzi. A pak odešlete pouze pro neplatící – platící už nic nedostanou, na webu tato verze vidět nebude, odejde pouze e-mailem. Odkaz na “skrytou” free verzi ale můžete získat a zpětně doplnit do placené verze, ale také nemusíte. Stejně tak ji můžete sdílet. Příklad viz Kalkulačka vynalezena, aby zotročila lidstvo ~ FREE #TYDEN ~ 15. ledna
Užitečné na tomto modelu může být to, že “prodáváte” plnou verzi (placenou), ale když někdo platit nechce, tak pro něj máte “light” verzi, pro kterou se ale musí přihlásit a ne si to jen tak chodit číst na web.
Další příklad viz Nepostradatelný přehled užitečných odkazů pro tvorbu obrázků s pomocí AI (nejen Stable Diffusion) kde jde opět o obsah jen pro předplatitele. Jde o extra obsah pro předplatitele, tedy nad ráme pravidelného nedělního e-mailingu (co chodí v placení i #free podobě).
#TYDEN má i čtvrteční podcast, ten je dostupný zdarma, takže pro kohokoliv.