Prostě jsem si jednoho dne řekl, že nahraju první podcast. Měsíce jsem o tom přemýšlel a vždy zvítězila klasická lenost. A obava z nového. Jenže Substack mi to komplikoval tím, že je tam tlačítko pro vytvoření podcastu.
Nakonec to dopadlo docela dobře, byť to má nějaké ty nedostatky, ale to je právě to dobré. Může to vést ke vzniku dalších tipů. A k naučení se nových věcí. A taky, coby podcastový začátečník, budu mít tu drzost to postupně sepsat.
Dávám jeden podcast týdně, víc času nějak není, navíc je nutné mít o čem mluvit. #TYDEN k poslouchání jede už někdy od 24. srpna. Většinou vyjde někdy v průběhu čtvrtka, jak to čas dovolí.
Užitečné věci
Rychlost mluvení je jedna z věcí, na kterou jsem přišel hned po nahrání. Protože první podcast byl impulzivní, tak jsem sice měl promyšlené o čem mluvit, ale žádný scénář ani soupis jsem neměl. Natož detailně napsané co říkat. Je to pomalé a poučení je, že se musíte naučit mluvit správně rychle. Což obnáší i to, že nemluvte příliš rychlost. Samozřejmě, posluchači si to mohu zrychlit/zpomalit v aplikaci, ale to nezachová přirozený hlas.

Plynulost s tím předchozím tak trochu souvisí. Protože jsem při mluvení musel zároveň myslet na to čím pokračovat, vznikaly tam místy drobné pauzy. Bylo by lepší, kdyby nebyly. Tohle si pořešíte tím, že se lépe připravíte – můžete si to komplet sepsat a pak “číst”, což bude mít i fajn vedlejší efekt v tom, že to můžete vydat jako článek (třeba Twitter už měl skoro klon OnlyFans. Porno ale neprošlo). Nebo si jen udělejte bodový scénář. To první je časově náročnější, to druhé náročnější na vás.
Úvod a případná znělka je určitě něco co musím do budoucna vymyslet. Substack ale umí jen stisknout tlačítko a nahrávat co člověk říká. Úvod tedy půjde, na počátku je dobré posluchačům dát informací o tom co poslouchají. Znělka by vyžadovala nahrávání jinak (a pak do Substacku vložit hotový MP4) a stříhání. A ano, to (zatím) neumím.
Závěr je na tom podobně, rozloučit se, vysvětlit co to bylo.
Kvalita zvuku je ovlivnitelná kvalitním mikrofonem a při prvním nahrávání jsem si nebyl jistý, jestli jsem to nahrál na Sony XM5 sluchátka nebo na velký Rode (chtěl jsem, ale je možné, že se to přeplo). A taky tím, že máte místnost bez ruchů a s kvalitní akustikou. Což nemám, nahrávám to doma u počítače (přesně na počítači, Windows, Chrome, Substack v prohlížeči).
TIP: Jak na to v Substacku je popsané v Podcast v Substacku? Je to nesmírně snadné. Ale až příliš jednoduché
Praskání jsem objevil při nahrávání přímo v Substacku (Chrome, WIndows) a těžko říct proč. Míněno takové to co “lupne” jednou za minutu či déle (ale klidně i častěji) – zkoušením ve Firefoxu jsem došel k tomu, že to je častější “vlastnost” Chrome. Při nahrávání ve Firefoxu je to spíše výjimečné. Takže někde od druhého nebo třetího dílu to nahrávám ve Firefoxu.
Šum/hučení na “pozadí” co jede pořád (snadno poznáte když začnete nahrávat a nebudete mluvit) je taky nepříjemnost. Ovlivnitelné stažením zisku mikrofonu a mluvení dostatečně blízko do mikrofonu nebo použitím Audacity a efektu odstranění šumu (nahrajete prázdný “šum” a necháte Audacity vytvořit profil.
Přetáčet? Když se něco nepovede? Zcela určitě je to dobrý nápad, videa a audia se prostě nedělají “na první dobrou”. Já to udělal. Impulzivní experiment. A chtěl bych u toho zůstat, protože času na opakované nahrávání moc nemám a dokud podcast nerovná se příjmy, tak je asi dost jasné, že přednost má to co vytváří příjmy. Jeden podcast z aktuálních šesti nebo sedmi jsem přetočil, někde uvnitř jsem se několikrát zasekl příliš na to, abych to zkousnul.
Později se mi povedlo jeden neuložit, respektive si ho „smazat“ přecházením z Firefoxu (kde jsem ho natočil) zpět do Chrome (kde ho dokončím a vydám). Na to si dejte u Substacku pozor a editor s rozpracovaným podcastem opouštějte pokud chcete jít natáčet (do Firefoxu) a pak opusťte Firefox (kde jste ho natočili a uložili audio) a znovu otevřete v Chrome.
Stříhat? Rozhodně, ale to jsme opět někde jinde – musíte mít software na střih. Musíte umět stříhat. Musíte mít mnohem více času, než na prosté nahrání. Já zůstávám u “raw podcastu”.
V čem nahrávat (když ne přímo v Substacku)? Zdarma a multiplatformní je Audacity – má výhodu běhu v počítači. Na webu můžete zkusit zdarma dostupné anchor.fm (kde jsem nakonec zjistil, že to praská stejně jako v Substacku, takže to je “vlastnost” Chrome).

Co když to odešlete špatně? V Substacku a asi i leckde jinde prostě smůla. Já třeba u čtvrtého dílu zapomněl překliknout na “free” a tak to odešlo jenom platícím. Nemůžete to poslat znovu. Prostě smůla. Rozšiřte to co nejvíce jinudy, dejte to do dalšího e-mailingu. A ve vlastním zájmu neodesílejte hned, plánujte, protože to jde ještě zastavit a napravit chybu. A kontrolujte všechno aspoň třikrát.
Délka a “objem” podcastu? Délka může být libovolná, od 15 minut je asi pohoda, moc dlouhé ale bude obtížné ukočírovat a i posluchači mohou víc opouštět. Jedna věc je ale důležitá, objem, tedy množství probíraných věcí … držte to na rozumné úrovni, pokud si toho naplánujete moc, je to peklo. Pro vás i pro posluchače. Zejména pokud je to one-man-show a ne rozhovor. Myslím že v Co o nás Facebook či TikTok ví? A proč nikdy nepřestane chtít vědět víc? jsem to přepískl. V 14 minutách je toho příliš.
Přepis podcastu by byl super. V zahraničí je to dost běžné, dané i tím, že přepis pro angličtinu je dost snadno dostupný. U češtiny je to horší, ale i to se dá. Míněno strojově, můžete pochopitelně přepisovat sami nebo si někoho platit. Já chci časem zkusit Whisper – ale po přepisu slovo od slova zjistíte, že je to na čtení dost legrační. Ale přepis je dobrý, třeba pro ty, co vás nemohou poslouchat. A poslouží i pro SEO.
TIP: Whisper si můžete vyzkoušet tady v Google Colab.
Další obsah nad rámec mluveného slova? Ten přidávám, vždy odkazy na nějaké ty související a rozšiřující články nebo tipy. Nechávám i stručný obsah (podle něj ten podcast jede, to je ona osnova, scénář). Přidávat písmenka k podcastu, ať už toto nebo zmíněný přepis má význam pro SEO. Což taky může být něco, na co možná budete chtít myslet.
Marketing je něco co budete muset řešit, ale na to už je tu samostatný tip: Jak na marketing podcastu? Co dělat, abyste rostli
Další tipy týkající se Podcastů
-
TIP#2749: Konec experimentu s hlasovým digitálním já. Praktické postřehy a proč (prozatím) skončil
Vydal jsem se zkoumat něco co nevyhnutelně přichází. Digitální klon mého vlastního hlasu, který umožní vytvářet podcast. Aniž bych ho namluvil, řešil kvalitu, šum a další věci. Chtěl jsem vědět zda to…
-
TIP#2606: Jak na marketing podcastu? Co dělat, abyste rostli
Máte podcast? A chcete nabírat nové posluchače? Nebude to nic jednoduchého, jako ve všem potřebujete kupu marketingových aktivit, ideálně i nějaké ty peníze. A budete neustále narážet na to, že podcasty jsou…
-
TIP#2366: Jak otestovat, jestli mi (správně) funguje mikrofon?
Jedna z věcí při nahrávání #TYDEN k poslouchání dost nutná před samotným záznamem nové epizody je … otestovat jestli funguje mikrofon. A nejen jestli funguje, ale také jak funguje. Jednu epizodu jsem…
-
TIP#2344: Přepis (podcastu) s pomocí Whisper? Ukážeme si na příkladu důležitého tématu a zjistíte, jak na Whisper na Macu, Windows a v Google Colab
Na konci prosince se #TYDEN k poslouchání věnoval důležitému tématu. Podcast Zapamatujte si: Když něco (na Internetu) prodáváte, kupující platí vám. Ne vy jemu! má patnáct minut. A protože se čerstvě objevila…
-
TIP#2344: Co podcastové platformy/aplikace prozradí o poslechovosti a posluchačích?
Narážím na to velmi často. Zeptáte se tvůrců podcastu na poslechovost a dostanete jen záplavu výmluv a zavádějících tvrzení. Přitom každá z platforem nabízí čísla, která není problém poskytnout. Tedy samozřejmě asi…
-
TIP#2298: Jak dostat podcast do Pocket Casts?
Mít podcast dostupný na nejpoužívanějších platformách (Google, Apple) či aplikacích (Spotify) je důležité. K velké trojce ale patří i Pocket Casts. Open Source aplikace, vlastněná Automattic, dostupná zdarma – tedy mobilní aplikace,…
-
TIP#2270: Začínáte s podcastem? Kupa postřehů, které vám pomohou
Prostě jsem si jednoho dne řekl, že nahraju první podcast. Měsíce jsem o tom přemýšlel a vždy zvítězila klasická lenost. A obava z nového. Jenže Substack mi to komplikoval tím, že je…
-
TIP#2265: Dostat podcast do Google, třetí místo, kde by neměl chybět
#TYDEN k poslouchání je v Spotify, Apple a pochopitelně i v Google. Tři základní podcastové platformy, kam byste svůj podcast měli dostat. Lidé totiž podcasty poslouchají v aplikacích a ty nejrozšířenější jsou…
-
TIP#2261: Dostat podcast do Apple? Samozřejmě dost nutnost
Pojďme pokračovat v důležitých věcech pro ty, kdo se pustí do pocastů. Po “návodu” jak mít podcast ve Spotify se vydáme do jablečného světa. To proto, že Apple má vlastní aplikaci Podcasty/Podcasts…
-
TIP#2250: Dostat podcast na Spotify? Měli byste. A nejenom tam
Když jsem se někdy zhruba před měsícem pustil do podcastů, přineslo to mnoho nových výzev, které jako podcasteři budete také řešit. Jedna z nich je, že musíte váš podcast dostat na “podcastové…
-
TIP#2243: Podcast v Substacku? Je to nesmírně snadné. Ale až příliš jednoduché
Substack používám pro newslettery už delší dobu. @rychlofky i @kolotipy tam mají už slušný počet vydaných týdenních newsletterů. Umí ale i podcasty a dlouho jsem to chtěl zkusit. Související příspěvky TIP#2366: Jak…
-
TIP#2209: Proč prakticky vůbec neposlouchám podcasty? A proč podcasty zůstávají niché
V roce 2021 celosvětově poslouchalo podcasty přes 383 milionů lidí, tento rok by to mělo být 424.4 milionu lidí, 10.6% meziroční růst (slušný, nutno dodat). Záleží, který zdroj pro celkový počet použijete,…
-
TIP#2182: Katalogy českých podcastů aneb kde objevovat podcasty?
Co jsou podcasty určitě, ale kdyby přeci jen ne, tak můžete odskočit do Jak poslouchat podcasty? A co to vlastně ty podcasty jsou? Související příspěvky TIP#2366: Jak otestovat, jestli mi (správně) funguje…