Většina lidí nic takového řešit nepotřebuje, ale část ano. Je běžné, že chcete nasdílet odkaz (URL) a součástí jsou šmírovací/sledovací parametry. Ať už UTMněco od Google, ještě otravnější FBCLID od Facebooku, ale je jich mnohem více. Sdílet bez nich můžete chtít s ohledem na soukromí (fbclid je zlo) ale i z čistě praktického hlediska.
Osobně přidávám každý týden možná stovky odkazů do newsletterů jako je #TYDEN, Kompendium 365tipů, osobních Old School střípků či Páteční koktejl na Kolotipech. Mohl bych tam všechny ty záplavy UTM nechávat, ale má to dva háčky. Prodlužuje se tím velikost (délka) e-mailu newsletteru (což není dobře, zde zjistíte proč hlavně) a pak to také bude mást na cílovém místě, protože UTM tam použitá by měla být vlastně jiná.
Odstraňovat ručně to zbytečné smetí v URL je jedna cesta, ale otravná, časově náročná. Daleko jednodušší je zbavit se toho prostě automaticky.
To nejsnazší řešení? Pokud používáte uBlock Origin pro blokování reklamy, tak si můžete zapnout filtr, který bude podobné věci odstraňovat. Najdete ho v nastavení, Filter lists > Privacy > AdGuard URL Tracking Protection
Pokud máte Firefox, tak je možné zajít do about:config a povolit privacy.query_stripping.enabled.
Následně pak otevřít privacy.query_stripping.strip_list kde musíte doplnit co chcete odstraňovat, tedy například přidat utm_campaign utm_medium utm_source fbclid
V uBlock Origin to jde dělat ještě přidáním konkrétních parametrů do My Filters jako (příklad):
*$removeparam=utm_campaign
*$removeparam=utm_medium
*$removeparam=utm_source
Osobně ještě používám (ale jenom v profilu Chrome pro Kolotipy, historicky a navíc tam není uBlock Origin) rozšíření co umí odstraňovat tohle smetí – Remove FBclid and UTM. Není jediné tohoto druhu, ale u většiny narazíte na to, že dělají problémy s různými stránkami (například na Facebooku, kde některé věci přestanou fungovat).
Takže pokud mohu doporučit, jděte cestou uBlock Origin, případně ve Firefoxu si doplňte filtrované smetí podle svého.