TIP#057: Opět o obrázcích. A taky o obrázku v záhlaví a užitečných pravidlech

Myslím, že i na @365tipu je vidět, že obrázky jsou hodně podstatnou součástí každého textu na Internetu, ať je to blog nebo cokoliv jiného. A že jejich správné velikosti hrají spolu s dalšími prvky designu poměrně podstatnou roli. Pokud si myslíte že snad ne, tak srovnejte www.pooh.cz a 365tipu.wordpress.com. Ten rozdíl je velký, zejména proto, že Pooh.cz vznikl postupným vývojem bez jakéhokoliv zásahu a práce grafika.

V řadě případů, včetně toho u @365tipu, budete potřebovat nejenom obrázky v článku, ale také nějaký ten obrázek v záhlaví, upoutávkové obrázky a tomu podobné věci. A je hodně důležité na ně pamatovat. Hlavně, pro zdejší šablonu Twenty Fifteen je nutné si zjistit, jaké rozměry se vás vlastně budou týkat. Ten první je, že obsah je 660 px (bodů) široký. A ten druhý, že obrázek v záhlaví (featured image) je 825 x 510 bodů.

Pokračování textu TIP#057: Opět o obrázcích. A taky o obrázku v záhlaví a užitečných pravidlech

TIP#053: Celé články nebo jenom upoutávky? Obvyklé dilema u blogu. WordPress na tohle má značku

Když jsem začínal s @365tipu, tak jsem nepředpokládal, že bude větší počet „delších“ textů. Skutečnost je samozřejmě taková, že nakonec těch delších textů je víc. Znamená to, že jsem původně vsadil na klasický systém blogu = jsou vidět kompletní články na hlavní stránce. Ten druhý systém, kdy jsou vidět pouze „upoutávky“ se víc používá u e-zinů. Případně ho lze dotáhnout ještě dál, k „novinovějšímu“ systému, kdy šablona používá titulek, perex/upoutávku a obrázek, ale samotný obsah článku vidět není (což je třeba www.justit.cz, z mých webů).

Včera se Roman Káčerek na Twitteru zcela správně a oprávněně ptal: Na blogu @365tipu se nepouziva tag <!–more–> zamerne? Kdo to ma na mobilu porad scrollovat?. A přidal k tomu i odkaz na nápovědu WordPressu k „Splitting Content: More Tag

Dnes ráno (dnes je neděle 22. února) jsem prošel přes padesát článků co tu jsou a ve všech doplnil onu „MORE“ značku. Což je samozřejmě otravné dělat, ale z důvodu co uvádí Roman můžete snadno pochopit, proč je to případně dobré.

Pokračování textu TIP#053: Celé články nebo jenom upoutávky? Obvyklé dilema u blogu. WordPress na tohle má značku

TIP#042: Twitter for dummies (2): Lists čili seznamy. K čemu to je dobré a proč vám to pomůže

Jedna z poměrně málo využívaných funkčností na Twitteru jsou lists (seznamy). Nic zázračného pod tím nehledejte – vytvoříte si pojmenovaný seznam, do kterého můžete přidávat další účty. Seznam (lists) může být veřejný, takže pak může vámi vytvořený seznam používat i kdokoliv další. Může být i neveřejný, takže si můžete třeba vytvořit seznam „idioti“ a dávat tam účty, kterým je lepší se vyhnout. U veřejných seznamů se přidávaný dozví, že byl přidán na určitý seznam, u neveřejných samozřejmě ne.

Pokračování textu TIP#042: Twitter for dummies (2): Lists čili seznamy. K čemu to je dobré a proč vám to pomůže

TIP#041: Twitter for dummies (1). Tweet, odpověď, zmínka, přímá zpráva aneb jak se tvoří tweet

Jednou z částí @365tipů bude i postupně vznikající „návod“ na Twitter, stejně jako návod k založení a práci se Stránkou na Facebooku. Nemohu slíbit kdy bude kompletní, ale pojďme prostě začít první částí. Tou o které si myslím, že řadě uživatelů dělá problémy. Jak se na Twitteru tvoří příspěvky.

Pokračování textu TIP#041: Twitter for dummies (1). Tweet, odpověď, zmínka, přímá zpráva aneb jak se tvoří tweet

TIP#038: Fanouškům se netyká – tak trochu další průvodce založením Stránky na Facebooku (3)

Nejlepší na pravidlech samozřejmě je, že nejsou dogma, nejsou svaté, můžete je porušovat. Pokud říkám, že se fanouškům na sociálních sítích (není to jenom na Facebooku) netyká, tak velmi rychle přijdete na to, že to dělám běžně. Jak na mých osobních profilech, tak na profilech mých webů, včetně profilů @365tipu.

Výjimku z tykání udělám tam, kde dotyčného opravdu „od pohledu“ neznám, nebo je to někdo, kdo výrazně převyšuje mé „společenské postavení“ (což je něco jako pisálek, grafoman a nenapravitelný snílek). Ale nikdy, nikdy, nebudu tykat fanouškům na jakémkoliv z profilů, který není přímo můj nebo se týká, například, mých školení – tam  už totiž vstupuje do hry „firma“..

Pokračování textu TIP#038: Fanouškům se netyká – tak trochu další průvodce založením Stránky na Facebooku (3)

TIP#030: Průvodce založením Stránky na Facebooku (1)

@365tipu nemělo na počátku Stránku na Facebooku, začínalo s Twitterem (@365tipu) a pro přivádění čtenářů zneužilo hlavně toho, že ho páchá @MedvidekPU. Což stačilo na to, aby tipy snadno získaly stovky přečtení. Stránka na Facebooku byla tedy záměrně opomenuta, plánoval jsem ji zprovoznit až později. A protože dnes je Facebook hlavně placený kanál, tak předem zdůrazním, že od ní nic velkého neočekávám.

Má smysl zakládat Stránku  na Facebooku?

Přesto je vhodné Stránku na Facebooku mít. Třeba proto, že umožní používat zmínky na Facebooku. Nebo také proto, že lidé nejsou na Twitteru tak hodně, jako na Facebooku. A samozřejmě, pokud by @365tipu mělo nějaké ty volné finance, tak by bylo vhodné ji mít i pro tento způsob využití.

Pokračování textu TIP#030: Průvodce založením Stránky na Facebooku (1)

TIP#028: Twitter for dummies (9): Analytika účtu na Twitteru je dostupná každému, nezapomeňte

Dnes jenom krátké (trochu i proto, že celý den školím Facebook u Dobrého Webu, takže na nějaké velké psaní není síla ani čas) upozornění na to, že pokud používáte Twitter, tak ke každému účtu máte k dispozici základní analytické informace. Najdete je v menu vpravo nahoře jako „Analytici (klasicky nepovedený překlad slova Analytics).

Twit
Dodatek: Některým není jasné kde menu je a kde „Analytici/Analytics“ najít, takže raději screenshot. A kdyby to nešlo, on je Twitter nevyzpytatelný u starších účtů, zkuste analytics.twitter.com na přímo, takhle se tam chodilo dřív, když to nebylo dostupné všem.

Pokračování textu TIP#028: Twitter for dummies (9): Analytika účtu na Twitteru je dostupná každému, nezapomeňte

TIP#027: Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Pomůcky a informace, které vám pomohou se rozhodnout

Vkládat/zveřejňovat příspěvky na sociální sítě je nejlepší v době, kdy jsou na nich vaši fanoušci. Nic samozřejmě nezkazíte, pokud se zaměříte na ranni hodiny (8:00 – 9:00), čas po obědě (12:00 – 13:00) a (hlavně) večer (19:00-21:00). Zejména večer je čas, kdy málokdy můžete něco nějak zkazit nebo minout – večer je na Internetu i sociálních sítích provozní špičkou.

Může se samozřejmě stát, že právě ti vaši fanoušci jsou online v jiné hodiny. Stačí si představit jak hodně se mohou lišit matky s dětmi od žáků/studentů chodících do školy. Nebo člověka, který v zaměstnání sociální sítě používat nemůže (řidič, například). Nemluvě o tom, že můžete mít například hodně fanoušků v zahraničí a velkou roli může hrát časové pásmo.

Pokračování textu TIP#027: Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Pomůcky a informace, které vám pomohou se rozhodnout

TIP#026: Na nedůležité věci si pořiďte oddělenou mailovou adresu

Protože jsem občas, teoreticky, i něco jako novinář, tak mi chodí tiskové zprávy. A protože jich chodí hodně a je dobré v tom mít trochu pořádek, tak si je nechávám posílat na samostatnou mailovou adresu. V mém případě je to info@feedit.cz – a důvod je mimo jiné i ten, že www.FeedIT.cz je služba, kde jsou tiskové zprávy zveřejňovany. Ale i kdybych to takto neměl, pořídil bych si na ně také samostatný mail.

Samostatný e-mail mám ostatně i pro sociální sítě. Hlavně můj účet na Facebooku, ale také řada dalších sociálních sítí je založená nikoliv s pomocí mého „hlavního“ e-mailu (tj @pooh.cz/@justit.cz), ale pomoci oddělené adresy. A také pomocí oddělené mailové schránky. Tady je důvodem hlavně potřeba nezaneřáďovat si hlavní e-mail všemi těmi různými upozorněními a maily, které tyhle služby používají.

Pokračování textu TIP#026: Na nedůležité věci si pořiďte oddělenou mailovou adresu

TIP#019: Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu.

Před nějakým tím rokem jsem objevil Buffer – www.bufferapp.com – a musím říct, že je to jedna z nejpodstatnějších pomůcek, které pro sociální sítě používám. Hodně se vyplatí tam, kde toho zveřejňujete hodně. Což u mě znamená, že na něj mám napojené všechny své sociální účty (osobní, Pooh.cz, Justit.cz a Twitter, Facebook, Google+ i Linkedin) a platím si plnou verzi.

Pokračování textu TIP#019: Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu.