Substack je systém pro newslettery (e-mailing) a podcasty (i videocasty), kde můžete obsah poskytovat kompletně zdarma nebo v placené podobě. Pokud tápete, pokusím se do toho vnést trochu vysvětlení.
Zdarma dostupný obsah visí na vašem účtu na Substack.com a kdokoliv si ho tam může přečíst. Přímo, na webu, nebo si může přihlásit odběr a bude mu váš obsah chodit e-mailem a také v Substack aplikaci. Obsah můžete samozřejmě sdílet, šířit a snažit se tak o získání co největšího počtu odběratelů. Příklad třeba viz medvidekpu.substack.com nebo kolotipycz.substack.com. A samozřejmě i zdejší 365tipu.substack.com
Placený obsah funguje podobně. Zprovozníte si možnost předplatného (aktivace Stripe, bez problémů i pro Česko) a pak máte na výběr zda určitý obsahu bude poskytnut zdarma, pouze pro předplatitele nebo v kombinované podobě – můžete na počátku obsahu vyhradit část, kterou uvidí kdokoliv a zbytek uvidí pouze platící. Příklad třeba viz rychlofky.substack.com
Příspěvek je v okamžiku odeslání možné nastavit s ohledem na přístup jako
- pro každého/everyone – odejde všem, platícím i neplatícím, bude vidět na webu
- pouze pro platící – odejde pouze platícím, bude vidět na webu, můžete si vybrat i poslání “ukázky” neplatícím
- pouze pro neplatící – odejde pouze neplatícím a nebude vidět na webu
S pomoci předělu v příspěvku můžete zajistit, že příspěvek odeslaný platícím bude vidět na webu s obsahem viditelným i pro neplatící – ti si budou mocí přečíst vámi zvolený obsah na začátku příspěvku – až po vámi umístěnou “značku”. Pokud budou chtít vidět více, tak se musí stát předplatiteli.
V okamžiku odesílání je je třeba zvolit odeslání e-mailem i aplikaci (nutné) a ještě případně navíc zaškrtnou Send a free preview to … free subscribers.
Pokud tápete jak vlastně váš příspěvek vidí neplatící a platící, tak je snadné si to vyzkoušet v Preview/Náhledu – je tam možné vybrat pohled neplatícího a pohled platícího.
Pozor, pokud příspěvek se značkou placeného obsahu (paywall) změníte z “pro platící” na “zdarma”, tak značka zmizí.
V Nastavení je pak ještě řada míst, které můžete nastavit různorodé texty – uvítací e-mail pro platící a neplatící. U předplatných je možné doplnit vysvětlivky toho co dostanou zdarma, placeně a jako zakládající členové.
Nezapomeňte, že v Nastavení je také podstatné Allow Search Engines to Index Paywalled Content – umožní to aby i placený obsah byl viditelný pro vyhledávače a tím nalezitelný.
Při odesílání placeného příspěvku je navíc možné nastavit datum a čas kdy se placený příspěvek odemkne a poté bude (extra) odeslán neplatícím. Případně je možné zároveň s odesláním platícím zajistit i poslání náhledu neplatícím (musí být aktivní odeslání jak e-mailem, tak aplikací).
Jak řešit placené vs. neplacené?
Je řada možných modelů jak mít placený obsah/newsletter/podcast. Můžete
- Mít vše pouze placené a u příspěvků využívat paywall rozdělení tak, aby neplatící viděli obsah co je naláká k zaplacení
- Můžete poskytovat jak placené, tak neplacené příspěvky. Poměr i systém je na vás, většinou se to dělá třeba tak že 1x týdně “free”, 2 a vícekrát placeně. Nebo 1x měsíčně “free” a každý týden placený. Můžete to i rozhodovat podle povahy obsahu, složité a nákladné a důležité věci placené, triviality zdarma.
- Můžete mít konkrétní příspěvek ve dvou podobách – kratší/zjednodušený pro neplatící a poté delší/detailnější pro platící. V zdarma dostupné verzi, kterou odešlete pouze neplatícím a nebude tedy vidět na webu, bývá dobré odkázat i na placenou. Placenou odešlete pouze platícím a je to ta, která bude vidět na webu (a musíte odeslat jako první, aby bylo možné doplnit odkaz do “free” verze). Tuto cestu zkouším na rychlofky.substack.com u nedělního #TYDEN
- je možné i přednostně dávat obsah platícím a se zpožděním ho poskytnout zdarma
Předplatné si můžete nastavit různě – měsíční a roční (bývá dobré zvýhodnit, například 10 x měsíční). Je možné i aktivovat skupinové předplatné (pro 4 a více předplatitele) a nabízet i na zkoušku – v sedmidenní podobě. Nechybí ani speciální nabídky v podobě slev při nějaké příležitosti.
Můžete i nastavit vlastní výši příspěvku, tedy takovou, kterou si určí předplatitel – jako formu podpory. Bývá dobré tam nastavit minimální výši, protože určitě nechcete aby tam někdo dal jeden dolar. Substack těmto lidem říká Founding members (zakládající členové) a umožňuje poslat e-mail pouze této skupině platících.
Pokud budete někomu chtít dát předplatné, tak i to je možné v Nastavení, prostě ho přidáte jako platícího.
Výhodné může být i zamknout (zpoplatnit) starší příspěvky – Substack to má v beta podobě (v říjnu 2022) a lze nastavit datum od kterého zpět je vše zamčené – bohužel není možné nastavit například 2 měsíce zdarma a pak zamknout. Můžete to ale řešit tak, že budete datum postupně, měsíc co měsíc, posouvat.
Model s dvěma verzemi článku?
Od 23. října se zkouším právě tento model. Kratší #tyden pro neplatící a delší (prakticky dvakrát) pro platící, ten obsahuje víc souvislostí, odkazů, kontextu. Funguje to takto:
Nejprve odešlete pouze pro platící – dává to i možnost jim nabídnout obsah dříve, než neplatícím. Hlavně tím ale získáte odkaz na placenou plnou podobu a ta bude i na Substacku. Na začátku nechre ukázku i “vysvětlení”. Vyzkoušeno poprvé v nedělí 23.10 zde.
Jak vypadá placená podoby #TYDEN se můžete v mimořádně odemčeném vydání podívat v Fediverse, to je to oč teď běží ~ #TYDEN mimořádně odemčeno pro všechny ~ 13. listopadu
Do “free” verze pak doplňte vysvětlení a odkaz na plnou, placenou verzi. A pak odešlete pouze pro neplatící – platící už nic nedostanou, na webu tato verze vidět nebude, odejde pouze e-mailem. Odkaz na “skrytou” free verzi ale můžete získat a zpětně doplnit do placené verze, ale také nemusíte. Stejně tak ji můžete sdílet. Příklad viz Kalkulačka vynalezena, aby zotročila lidstvo ~ FREE #TYDEN ~ 15. ledna
Užitečné na tomto modelu může být to, že “prodáváte” plnou verzi (placenou), ale když někdo platit nechce, tak pro něj máte “light” verzi, pro kterou se ale musí přihlásit a ne si to jen tak chodit číst na web.
Další příklad viz Nepostradatelný přehled užitečných odkazů pro tvorbu obrázků s pomocí AI (nejen Stable Diffusion) kde jde opět o obsah jen pro předplatitele. Jde o extra obsah pro předplatitele, tedy nad ráme pravidelného nedělního e-mailingu (co chodí v placení i #free podobě).
#TYDEN má i čtvrteční podcast, ten je dostupný zdarma, takže pro kohokoliv.
Další tipy týkající se Substacku
TIP#2610: Jak na marketing newsletteru? Co dělat pro získávání odběratelů?
Je tu před pár dny vydané Jak na marketing podcastu? Co dělat abyste rostli a je nutné dodat, že s newslettery je to vlastně dost stejné. Mezi podcastem a newsletter není až tak…
TIP#2598: Proč je dobré (Substack) newsletter naplánovat a neodeslat hned
Posílání newsletteru přes Substack mne naučilo jednu hodně užitečnou věc. Platí ale pro jakékoliv newslettery. Neposílejte je okamžitě jakmile jsou hotové. Naplánujte si odeslání alespoň na nějakou tu hodinu či dvě později. Proč?…
TIP#2576: Export Substacku? Ano, ale … A proč exportovat (zálohovat) vaše aktivity
Na mém osobním Substacku (tedy na medvidekpu.substack.com) se objevilo tradiční nadělení v podobě banu pro tamní Notes, tedy pro konkurenci Twitteru (která Substacku přinesla blokaci od Elona Muska). Prý porušení pravidel, aniž by…
TIP#2508: Co se stane s rozepsaným příspěvkem pro Substack, při výpadku? A naučte se využívat historii verzí
Dobrá zpráva je, že stačí prostě nechat editor otevřený a jakmile se Substack probere z výpadku, tak připsat pár znaků aby “došlo ke změně” a dokument se uloží. Funguje to totiž tak, že…
TIP#2482: Co když výrazně omezíte počty příspěvků pro socnety? Co když skoro přestanete přispívat? Jde přejít na jinou síť?
Zkusil jsem v červnu a červenci různě experimentovat. Hlavně proto, že Twitter, Facebook i Linkedin příspěvky bez placení skoro neukazují. A chtěl jsem vyzkoušet pár věcí. (Pokračování textu…)
TIP#2455: Kam přejít z Twitteru? Jaká je nejlepší náhrada Twitteru?
Musk na konci června, první dny v červenci, opět vymyslel další skvělé způsoby jak zničit Twitter. Ten nejzásadnější v podobě znemožnění přístupu k příspěvkům i profilům bez přihlášení se. Ten druhý v omezení…
TIP#2394: Substack Chat? K čemu je to dobré a jak to funguje
Substack spouštěl “Chat” v době, kdy to začalo jít s Twitterem špatným směrem. Tvrdil, dokonce, že to je alternativa za Twitter. Což, jak jinak, je tak trochu nesmysl. Celé je to bohužel poznamenané…
TIP#2351: Co všechno můžete používat v příspěvcích na Substacku?
Substack je kombinace blogovací, podcastové a e-mailingové služby, základním stavebním prvkem je nicméně vždy článek – ten je dostupný na vašem Substacku a může obsahovat i případný audio záznam (podcast) a předpokládá se,…
TIP#2344: Co podcastové platformy/aplikace prozradí o poslechovosti a posluchačích?
Narážím na to velmi často. Zeptáte se tvůrců podcastu na poslechovost a dostanete jen záplavu výmluv a zavádějících tvrzení. Přitom každá z platforem nabízí čísla, která není problém poskytnout. Tedy samozřejmě asi ne…
TIP#2340: Twitter zařízl aplikace třetích stran. Co si počít?
Elon Musk do Podmínek užívání podvrhl formulaci, kterou využil jako odůvodnění toho, proč skončila spousta skvělých aplikací pro přístup k Twitteru. Trvalo mu to týden, než to takto “ofejkoval”. Co to znamená, pokud…