V roce 2021 celosvětově poslouchalo podcasty přes 383 milionů lidí, tento rok by to mělo být 424.4 milionu lidí, 10.6% meziroční růst (slušný, nutno dodat). Záleží, který zdroj pro celkový počet použijete, ale můžete brát jako výchozí, že Internet celosvětové “má” 5 miliard lidí. Což by znamenalo 8.48 procentní podíl.
Ve srovnání se sociálními sítěmi, kde běžná penetrace v některých zemích je okolo 80 procent, je jasné, že podcasty nejsou masová záležitost. A ani nebudou. V cestě tomu totiž stojí příliš mnoho faktorů. Které, pokud jste podcaster, můžete brát v úvahu a pracovat s nimi.
Osobně prakticky podcasty neposlouchám a hlavní důvod je ten, že když už mám sluchátka, tak buď něco píšu nebo čtu (volání nepočítám) a tam není možné mít puštěný podcast – vyžaduje pozornost na poslouchání. Stručně lze tento důvod pojmenovat “nemá podmínky/čas pro poslouchání podcastu”, což pochopitelně může mít mnoho dalších variant.
Můj asi druhý hlavní důvod je ten, že poslouchání podcastů je nesmírně pomalý způsob získávání informací. Řešitelné zrychlením (Můžete podcasty poslouchat rychleji? K čemu je to dobré?), ale nějak jsem tomu nepřišel na chuť.
Jeden starší průzkum (USA, 2019) uvádí řadu možných důvodů:
- 75 % v podcastech nenašlo nic pro ně
- 51 % nemá čas podcasty poslouchat
- 49 % podcasty nenabízejí nic, co není již jinde
- 41 % nemá vhodný datový plán v mobilu
- 41 % nemá aplikaci, ve které může podcasty poslouchat
- 40 % se nelíbí, že jsou podcasty příliš dlouhé
- 38 % nechce za podcasty platit
- 36 % nenachází podcasty, které by se věnovaly tomu co potřebují
- 35 % neví jak podcasty najít
- 33 % neví jak podcasty poslouchat
TIP: Jak poslouchat podcasty? A co to vlastně ty podcasty jsou?
- 32 % neví co si vybrat z příliš velkého množství podcastů
- 22 % nerozumí tomu co podcasty jsou
- 18 % nerozumí rozdílu mezi podcastem a rádiem
- 16 % si myslí, že většina podcastů jsou pro vzdělávací účely
- 16 % postrádá podcasty o hudbě nebo s hudbou
Pokud jste si prošli výše uvedený výčet důvodů, možná tam najdete najdete něco, co byste jako autoři podcastů mohli využít ve svůj prospěch.
Neméně zajímavá data jsou v Podcasts: Who, Why, What, and Where? Najdete tam dost podstatnou zmínku o tom, že mladí jsou více pravděpodobně posluchači či možnými posluchači. Ale také to, že dost záleží na způsobu poslechu.
Největší podíl (alespoň ve Velké Británii) je mobilních telefonů (55 %), následují notebooky (27 %), tablety (26 %) a desktop (18 %).
Podobně zajímavé je kde lidé poslouchají (a pochopitelně se to liší podle věku) – doma je zastoupeno nejvíc (52 %/61 % u pod a nad 35 let), na druhém místě je veřejná doprava (30/20 procent). Následuje “někde” venku (23/13 %) a vlastní přeprava (20/12 %). Nejmenší zastoupení je v práci (17/15 %).
Podstatný aspekt může hrát i platforma, kde to nakonec stejně vede k tomu, že podcasteři se snaží obsah umístit na více platforem – Apple, Google, Spotify jako základ, ale nevynechávají ani další “specializované” platformy – Overcast, Pocket Casts, Substack, SoundCloud.
Pokračovat můžete do Katalogy českých podcastů aneb kde objevovat podcasty? A třeba vám to pomůže přijít na chuť podcastům