Meta Pixel (dříve Facebook Pixel) je marketingový nástroj od Facebooku sloužící pro remarketing/retargeting. Nasadíte ho na web, Facebook pomocí něj poznává kdo váš web navštívil a vy můžete na Facebooku v reklamě cílit na tyto návštěvníky. Má to řadu pokročilých užití, podobně jako Google Analytics, při navázání na události na webu a ve spojení s údaji o uživatelích.
Facebook/Meta Pixel je ale také zásadní šmírovací nástroj Facebooku a zároveň zásadní ohrožení soukromí návštěvníků/uživatelů vašeho webu.
Totéž musíte řešit u dalších podobných – od Pinterestu, Snapchat i Google. Stejně tak u různých tlačítek a sdílecích prvků – od Facebooku, Twitteru, Linkedin. Řešit nejenom proto, že to po vás vyžaduje GDPR a nová pravidla týkající se cookies, ale také proto, že byste měli myslet na uživatele.
TIP: Kde zjistit, jak je na tom určitý web z pohledu GDPR, cookies a soukromí?
Facebook s každým voláním Facebook Pixel dostává z webu informace, které mohou být osobní, soukromé a v žádném případě byste je neměli poskytovat nikomu dalšímu (a Facebooku už vůbec ne).
V základní podobě je Pixel prostě jenom další šmírovací nástroj. Pozná kdo na Facebooku jste podle cookies, pokud nejste přihlášení a doposud vás neviděl, tak si vás označkuje. Pomocí označení pak sleduje vaši cestu na daném webu – ví jaké stránky jste navštívili, kdy jste tam byli, jak dlouho jste tam byli, z jakého zařízení, odkud.
Ve spojení s dalšími mechanismy vás pak dříve nebo později spojí s návštěvami na jiných webech (kde je Pixel nebo jiné skripty Facebooku) a bude postupně budovat váš (inzertní) profil.
V pokročilejší podobě, která závisí na míře nasazení, pak bude vědět co jste si přidali do košíku, jak platíte, zda jste se registrovali, co jste si koupili, zda jste se zapsali na nějakou akci, přihlásili k odběru, jaký konkrétní obsah jste viděli a řadu dalších věcí.
V praxi to pak může například znamenat to, že Nemocnice posílají důvěrné informace Facebooku přes Meta Pixel. Nasazený Pixel na 33 ze sto největších nemocnic v USA sděloval Facebooku například to, že jste se objednali u lékaře, včetně toho ke kterému lékaři a co vás k tomu vedlo. Typický příklad webů, kde by podobné šmírovací nástroje v žádném případě neměly být přítomny. A nutno dodat, že tyto nemocnice prakticky ve všech případech porušovaly platné zákony.
Pro Facebook jsou přitom informace o zdraví lidí nesmírně cenné, stejně tak jako pro další bigtech společnosti. Zajímavé čtení v Facebook knows a ton about your health. Now they want to make money off it.
Zásadně problematický je Pixel i pokud ho umístíte někam, kam se uživatel dostane pouze po přihlášení – Facebook tak dostává informace z jinak nedostupného prostoru.
TIP: V Hard Questions: What Data Does Facebook Collect When I’m Not Using Facebook, and Why? Facebook popisuje některé z výše popsaných mechanismů.
Jak vypadají předávané informace z Alza.cz?
Pro lepší představu se podívejte na to, jak vypadají informace předávané Facebooku z typického e-shopu. Alza.cz toto posílá už při prosté návštěvě nějaké stránky zboží. Facebook samozřejmě ví kdo jste. Není na tom vcelku nic zvláštního, Pixel zde slouží k tomu, k čemu je určen – záznamu informací a pozdějšímu využití pro retargeting. Jen je otázkou, zda kupující tuší, co všechno o něm Facebook získává. Ale možná i zda prodávající má představu jak detailní informace o jeho zboží a aktivitách má Facebook.
https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=ViewContent&dl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&rl=https://www.alza.cz/&if=false&ts=1655623467398&cd[item_name_h1]=Jabra Evolve 30 II MS Stereo USB-C&cd[breadCrumb]=Alza|TV, foto, audio-video|Sluchátka&cd[content_ids]=JAB799c11&cd[content_type]=product&cd[availability]=Skladem > 5 ks&cd[value]=1499&cd[currency]=CZK&cd[catalogueSegment]=Audio-Video_\_Sluchátka_\_Drátová_kancelářská&cd[segment1]=Audio-Video&cd[segment2]=Sluchátka&cd[segment3]=Drátová kancelářská&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=2&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623467315&coo=false&tm=1&rqm=GET
Po kliknutí na koupit proběhnou následující události
https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=sCodeAudience&dl=https://www.alza.cz/CrossSell.htm?id=398185017&pkitem=6387915&count=1&rl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&if=false&ts=1655623779714&cd[sCodeValue]=sude&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=0&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623779670&coo=false&tm=2&exp=p1&rqm=GET
https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=PageView&dl=https://www.alza.cz/CrossSell.htm?id=398185017&pkitem=6387915&count=1&rl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&if=false&ts=1655623779717&cd[BreadCrumb]=crosssell&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=1&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623779670&coo=false&tm=1&exp=p1&rqm=GET
Facebook získává detailní informace o tom o co máte zájem, co kupujete, dostupnosti zboží, co jste na Alza.cz dělali. S každým kliknutím další a další informace. Ví co jste hledali a prohlíželi a ví i co jste koupili.
A ještě příklad z Rohlik.cz
https://www.facebook.com/tr/?id=526823110805463&ev=Microdata&dl=https://www.rohlik.cz/c300104000-uzeniny-a-lahudky&rl=&if=false&ts=1655625625657&cd[DataLayer]=[]&cd[Meta]={"title":"Uzeniny a lahůdky | poctivé párky i klobásy | Rohlik.cz","meta:description":"Prvotřídní uzeniny a lahůdky. Bio a farmářské šunky i klobásy. Poctivá sekaná. Párky plné masa. Kvalitní hotová jídla. Rybí speciality. Hovězí, kuřecí i zeleninový vývar. Namažte si domácí paštiku na chleba s křupavou kůrkou!"}&cd[OpenGraph]={"og:type":"website","og:site_name":"Rohlik.cz","og:url":"https://www.rohlik.cz/c300104000-uzeniny-a-lahudky","og:title":"Uzeniny a lahůdky | poctivé párky i klobásy | Rohlik.cz","og:description":"Prvotřídní uzeniny a lahůdky. Bio a farmářské šunky i klobásy. Poctivá sekaná. Párky plné masa. Kvalitní hotová jídla. Rybí speciality. Hovězí, kuřecí i zeleninový vývar. Namažte si domácí paštiku na chleba s křupavou kůrkou!"}&cd[Schema.org]=[]&cd[JSON-LD]=[]&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=1&o=30&fbp=fb.1.1655625625082.445345289&it=1655625624975&coo=false&es=automatic&tm=3&exp=p0&rqm=GET
Jak se bránit věcem jako je Facebook Pixel?
Používáním blokátorů reklamy, nepoužíváním Facebooku, brouzdáním po Internetu odhlášený z Facebooku (platí i pro všechny další služby) nebo v jiném profilu prohlížeče. Nasazením nástrojů na ochranu soukromí do prohlížeče popsaných například v Facebook vás šmíruje, všude kde to jde. Jak se zbavit šmírování Facebookem?
Další tipy Jak na bezpečný Internet
TIP#2640: Co se stane s mým dvoufaktorovým ověřením, když přijdu o telefon?
Nějak tak není měsíc, aby se někdo neozval s tím, že přišel o telefon (krádež, ztráta, prostě odešel, skončil v práci a přišel o firemní) a teď se nemůže přihlásit tam, kam měl…
TIP#2640: Co se stane s mým dvoufaktorovým ověřením, když přijdu o telefon?
TIP#2589: Nezapomínejte na e-maily a telefon pro obnovení v Gmailu. Ale nejenom tam
Gmail má užitečnou funkci. Můžete si přidat jiný e-mail a/nebo telefonní číslo pro obnovení účtu. Tedy pro situace kdy se na účet nemůžete dostat, ať už pro zapomenuté heslo nebo pro napadení účtu.…
TIP#2589: Nezapomínejte na e-maily a telefon pro obnovení v Gmailu. Ale nejenom tam
TIP#2584: Co je to Quishing?
V médiích teď frčí psát o quishingu, takže proč nepřipomenout něco, co probíral jeden ze zdejších tipů už v roce 2021: Jsou QR kódy bezpečné? Co hrozí při používání? (Pokračování textu…)
TIP#2523: Jak (bezpečně) chodit do internetového bankovnictví? Přes vyhledávač v žádném případě!
Připadá vám otázka “Jak chodit do internetového bankovnictví?” zbytečná? Není tomu tak, jde totiž o bezpečnost – konkrétně o to, že když někdo chce jít do své banky na Internetu, tak mu hrozí,…
TIP#2523: Jak (bezpečně) chodit do internetového bankovnictví? Přes vyhledávač v žádném případě!
TIP#2516: Nakupovat na “marketplace” jako tom od Kauflandu, Allegro či AliExpress? Co vám hrozí
Marketplace je chytré zaklínadlo pro online tržiště (obchod), které zprostředkovává prodej mezi kupujícím a prodávajícím – tím není samotné tržiště, takže i když zdánlivě kupujete něco od (například) Kauflandu či Allegro, tak tomu…
TIP#2516: Nakupovat na “marketplace” jako tom od Kauflandu, Allegro či AliExpress? Co vám hrozí
TIP#2513: Od kolika let by mělo (mohlo) mít dítě mobilní telefon? A jaký?
Někdy před pár lety, když vznikla knížka Dítě v sítí, se to tu určitě někde objevilo, ale ne jako samostatný tip. Přitom jde o poměrně časté dilema, které mají rodiče. Dilema, na které…
TIP#2513: Od kolika let by mělo (mohlo) mít dítě mobilní telefon? A jaký?
TIP#2498: Co je to vishing?
Vishing je slovo vytvořené z voice phishing. A protože už phishing je nástroj podvodníků, tak je tomu tak i u vishingu. K phishingu případně viz Co je to phishing a proč tomu říkáme…
TIP#2486: Jak rizikové je někomu sdělovat sériové číslo, IMEI a IMEI2 mého telefonu?
Sdělení sériového čísla, IMEI a IMEI2 vašeho iPhone někomu může představovat riziko, zejména pokud nemáte důvěru v danou osobu nebo organizaci, které tyto informace poskytujete. Zde jsou hlavní obavy: (Pokračování textu…)
TIP#2486: Jak rizikové je někomu sdělovat sériové číslo, IMEI a IMEI2 mého telefonu?
TIP#2325: Jak bezpečně hledat na Google? Ochrana soukromí při vyhledávání
“Bezpečně” hledat na Google? Téma posledních dnů, které má ale několik samostatných (ale zároveň i souvisejících) aspektů. Prakticky všechny jsou již v jiných tipech, ale s ohledem na množící se dotazy a diskuze…
TIP#2325: Jak bezpečně hledat na Google? Ochrana soukromí při vyhledávání
TIP#2322: Jak nenaletět podvodníkům, když něco prodáváte přes Internet. Co nikdy nedělat
Věnoval jsem tomu v září podcast Phishing, rhybaření a jak lidé přicházejí o peníze z účtu či účty na Facebooku, takže pokud máte chuť si poslechnout zhruba čtvrt hodiny, můžete začít tím. Ale…
TIP#2322: Jak nenaletět podvodníkům, když něco prodáváte přes Internet. Co nikdy nedělat