POSSE znamená Post Own Site, Share/Syndicate Everywhere. Jednoduše řečeno to znamená, že obsah máte umísťovat na vlastní web a odtamtud sdílet na sociální sítě. Ale neuškodí k tomu dojít malý výlet do historie.
Před příchodem sociálních sítí byly weby a blogy tím hlavním místem, kde se objevoval obsah. Ať už od jednotlivců nebo firem. Na obsah se přiváděla návštěvnost a to bylo také hlavním cílem. Získat co nejvíce lidí na firemní/osobní web, přesvědčit je aby si toho co nejvíce přečetli a aby se na web (či blog) vraceli.
Pak přišly sociální sítě a snadnost zveřejňování obsahu odsunula blogy na pozadí. Na Facebook či cokoliv dalšího je prostě snazší a rychlejší cokoliv “postnout”. Je to sice kratší, než jak to dříve bývalo, ale zase tam toho můžete nasázet daleko víc. Navíc je zde (nebo spíše byl) snazší mechanismus sledování, tedy toho že se někdo přihlásí k odběru toho co vydáváte.
TIP: O POSSE tu už vlastně byla řeč v Jak si usnadnit blogování? Rychle, snadno, šetřit čas a hlavně – vrátit se k blogu místo socnetům. To byl rok 2019. K POSSE jsem se ale vydal spíš až v roce 2022. Je to možné vidět na Pooh.cz v příspěvcích označených jako Old school střípky
Jenže od doby kdy sociální sítě fungovaly se dostaly do stavu spíše nefunkčního – respektive bez peněz nefungují. Vaše příspěvky neukazují, algoritmy tvrdě rozhodují co smí být šířeno a co ne.
Mimo to mají sociální sítě (od samého počátku) zásadní problém v tom, že “váš obsah” vlastně není váš. Algoritmy vás mohou přestat zcela ukazovat, nebo ještě hůře, mohou se kdykoliv rozhodnout, že vám obsah smažou, včetně smazání celého účtu.
Obsah co na sociální sítě věšíte si sice můžete “tak trochu” stáhnout, ale není to v použitelné podobě.
Prakticky všechny sociální sítě navíc brání tomu, aby z nich lidé odcházeli, takže nemají v oblibě odkazy a také znemožňují abyste se kamkoliv přestěhovali, komplikují šíření obsahu z jedné sociální sítě na jiné.
TIP: Velkým pomocníkem pro POSSE mohou být služby jako IFTTT a další podobné. Umožňují automatizovat “Internet”, Tedy například naprogramovat vložení příspěvků na sociální síť automaticky v okamžiku, kdy se objeví něco na webu
To POSSE or not to POSSE
Možná to bude znít nezvykle a nepatřičně, ale z výše uvedených důvodů (našlo by se jich ještě víc) byste měli změnit zásadně taktiku.
Primární místo kam dáváte obsah musí být váš web či blog. Místo, které vlastníte.
Z vašeho webu či blogu poté sdílejte obsah odkazem na další sociální sítě.
Jednoduše to jde dělat u sítí jako Linkedin, Facebook či Twitter. Spíš to nejde dělat u sítí jako je Instagram, YouTube, Pinterest či TikTok. Ale i tam by mělo platit, že fotky či videa máte primárně pod kontrolou – byť nutno dodat, že u videa to je technicky dost komplikované.
Výhoda POSSE je, že můžete zveřejnit jednou a poté sdílet na libovolné a různorodé množství sociálních sítí. V ideálním případě sdílením odkazu, ale tam kde to nejde (viz například Instagram) tak použitím téhož obsahu přímo.
Vedlejší efekt POSSE je i ten, že komukoliv umožníte vidět váš obsah. Nebudete omezení tím, že “jste jen na Facebooku” (například), že LInkedin odmítá ukazovat obsah, dokud se návštěvník nepřihlásí. Ale hlavně, váš obsah bude dostupný i pro lidi, kteří vůbec nemají sociální sítě.
Vhodné je to i s ohledem na vyhledávání a vyhledávače – opět něco k čemu sociální sítě moc nepřispívají, co navíc, zpravidla to jenom spíše komplikují. Pro vyhledávače můžete vlastní web/blog lépe optimalizovat, můžete mít delší obsah než umožňují sociální sítě (než například 280 znaků na Twitteru). A můžete i dobře řídit formu a obsah sdílení tak, aby podporovala primární umístění a nešlo o duplicity.
TIP: Užitečné čtení na téma POSSE je v Pluralistic is two. Cory Doctorow je jedním z těch, kdo POSSE důsledně používají