Rok 2022 bohužel přinesl zásadní komplikaci v podobě zákazu prakticky všeho ukládání a zpracování cookies ještě předtím, než se k tomu uživatel vyjádří. Další typické nařízení EU, které řešení šlendriánu bigtechu a dalších přesouvá na provozovatele webů, kteří v drtivé většina případů nic neporušují, nic špatného nedělají a nutnost vyhovět jim způsobí komplikace a náklady.
Pokud máte WordPress (vlastní), tak nejjednodušší řešení je zvolit některé z pluginů, které vám pomohou vše správně nastavit (a hlavně i omezit) a vytvoří i potřebný (pro uživatele obtěžující a zbytečný) vyskakovací consent banner, tedy formulář pro odsouhlasení, nastavení i změny souhlasu.
Complianz – GDPR/CCPA Cookie Consent umí většinu podstatných věcí zadarmo. A v nastavení vám pomůže tím, že zkontroluje stránky vašeho webu, aby se zjistilo jaké cookies jsou používány. Umí hodně pokročilé věci, včetně vygenerování Zásad cookies s řadou konkrétních údajů a pochopitelně i nutného vyskakovacího mechanismu. Pokročilejší funkce jsou placené, osobní použití 45 USD.
Cookie Notice & Compliance for GDPR / CCPA vyžaduje přihlášení aby bylo možné nastavit cookies podle pravidel nově platných od roku 2022. V neplacené podobě ale pouze do 1000 návštěv měsíčně a 30 denní uložení souhlasu, takže prakticky nepoužitelné. Pokud máte 15 USD na měsíc, tak v pohodě.
U všech těchto pluginů si dejte pozor na to, že vám mohou kompletně zaříznout Google Analytics a vy se pak budete divit, že váš web nemá návštěvnost. Uživatelé totiž, minimálně na počátku roku 2022 zpravidla prostě vyskakovací formuláře ignorují. Což neznamaná, že jim tam můžete začít posílat cookies (a nejenom cookies).
U Google Analytics také pozor na to, že klasické (Universal) musíte přenastavit, aby vyhovovaly (alespoň trochu) požadavkům EU. Vyplatí se jít spíše rovnou do GA 4. Nebo Google Analytics vynechat a zvolit nějaké jiné šetrnější řešení.
Doporučení? Omezte vše co nepotřebujete
Co se komplikací s cookies od EU týče, tak je tu jedna věc, kterou se vyplatí dělat. Skutečně omezte vše co nutně nepotřebujete. Vše co “ohrožuje” soukromí, používá cookies a není zásadně důležité pro provoz webu můžete vynechat.
Máte-li na webu například Monster Insights a ještě JetPack, tak je vhodné si vybrat jedno či druhé, není nutné mít oboje – tak jako tak je to založené na Google Analytics (ale oboje využívá vaše data pro “vlastní” potřeby). Můžete určitě vynechat oboje, Google Analytics můžete nasadit jiným pluginem, přímo vložením do kódu nebo, ještě lépe, přes Google Tag Manager.
Sdílecí prvky sociálních sítí (Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram) už roky nikdo nepoužívá (sdílí se přes mechanismy v mobilních telefonech napřímo), takže umisťovat je na web je hodně zbytečné. Jsou to navíc ty nejhorší věcí z pohledu soukromí.
Nepotřebujete Google AMP, které je také zdrojem dalších komplikací.
Pozor na Google Fonts vyskytující se ve většině šablon – cookies sice nenadělují, ale Google tam získává informace o uživatelích a není je tedy možné použít bez souhlasu. Případně se Google Fonts zbavit, velmi snadno je možné je nahradit pomocí fonts.coollabs.io
Další tipy ve kterých zjistíte jak na WordPress
TIP#2592: Ještě stále máte na webu Google AMP? Je to zlo, rychle s tím pryč
Je to vlastně už docela dlouho, co jsem na všech mých webech zrušil podporu Google AMP. Pak jsem delší dobu chtěl napsat tip tomu věnovaný, ale nějak to zapadlo v záplavě jiných tipů.…
TIP#2554: Potřebujete vyměnit obrázek v médiích na vašem WordPressu? Je nutné mít plugin
Jedna z věcí, kterou (neznámo proč) WordPress neumí přímo. Můžete nahrát média (obrázek, fotku, atd) ale když chcete nahrát upravenou verzi, tak to není možné. Přitom je to dost zásadní věc, kterou budete…
TIP#2548: Jak synchronizovat (zálohovat) web přístupný přes FTP na disk ve Windows?
Taková ta úplně klasická věc. Máte někde webový server (třeba právě jako 365tipu.cz) a je dostupný jen přes FTP (SFTP). Chcete si ho zálohovat na disk ve Windows (ať už lokální nebo místní…
TIP#2533: Jak získat štítky z WordPressu pomocí vlastního PHP
Když už byla řeč o tom jak analyzovat duplicitní štítky, tak je vhodné ještě přidat možnost jak exportovat štítky z WordPressu pomocí PHP. Předpokládá to, že máte přístup k vašemu hostingu a můžete…
TIP#2528: Jak ve WordPressu vyhledat duplicitní štítky? AI a Python pomůže
Štítky ve WordPressu jsou tak trochu peklo. Nejen že je třeba je udržovat tak abyste neměli zbytečné štítky (takové co mají žádné nebo minimum článků), ale velmi snadno vznikají různorodé “duplicity”. Hlavně tak…
TIP#2514: Jak ve WordPressu deaktivovat plugin bez přístupu k WP-Admin
Tohle je snadné, ale musíte mít přístup k vašemu hostingu, tedy většinou FTP/SFTP přístup, ale může to být SSH. Prostě tak, abyste se dostali k souborům. (Pokračování textu…)
TIP#2512: Jak z WordPress blogu udělat sledovatelný ActivityPub feed
Automattic před pár týdny vypustil betu ActivityPub pluginu a na počátku září přišla “ostrá” první verze. Použití je přitom snadné a z vašeho blogu/webu na WordPressu vytvoří ActivityPub feed – ten mohou sledovat…
TIP#2505: Uklízíte v databázi ve vašem WordPressu? Co dělat s oEmbed Cache In Post Meta
Jedna maličkost, kterou nejspíš neznáte – kdykoliv do příspěvků umístíte nějaký ten “embedovaný” obsah, tedy například video na YouTube, tak editor stáhne potřebný kód pro embed a uloží do “oEmbed Cache” pro další…
TIP#2500: Otevírat odkazy v novém okně (záložce) či neotevírat?
Otevření odkazu v novém okně či záložce je běžná praxe na mnoha webových stránkách. Ale je to vždy správný krok? Jaká jsou rizika a výhody obou přístupů? (Pokračování textu…)
TIP#2497: Uklízíte v databázi ve vašem WordPressu? Kolik revizí příspěvků tam máte schovaných?
Typická věc vhodná k úklidu jsou revize. Každá změna v příspěvku/stránce totiž uchovává předchozí verzi. A pokud hodně opravujete, ale třeba i postupně píšete, tak těch revizí může být docela dost a mohou…