Na Substacku je Páteční koktejl z Kolotipy.cz už poměrně dlouho. Je tam jedna testovací věci z Rychlofky a používá se i pro N&N Magazine. Takže se za ten rok a více nashromáždilo docela dost malých postřehů. Tady je máte.
Váš newsletter. může mít obrázek v záhlaví, ale má to dva háčky. Ten první zásadní je, že Substack nepochopitelně vynucuje jenom PNG, což většinou vede k příliš velkým souborům a musíte si na to tedy dávat pozor. Druhý zádrhel je, že to nejde nastavit u konkrétního newsletteru, ale jenom globálně – prostě to co tam nahrajete, tak odejde s odeslaným newsletterem.
Odeslat newsletter můžete ihned, nebo si to naplánovat. Tam jenom pozor, předvolený budete mít zítřejší den a volba data a času není pro lidi, neznámo proč je to série rozbalovacích formulářových prvků.
Substack neumí šablony, takže pokud chcete posílat newsletter s nějakou opakující se strukturou, tak jedině uložit si ji jako draft (pojmenujte si to třeba *TEMPLATE*) a pak použijte copy/paste do nového příspěvku.
Dávejte si pozor na délku newsletteru – Substack naštěstí varuje, když jste moc dlouzí. Proč to dělat zjistíte v Proč mi Gmail zkracuje newslettery? Jak se tomu vyhnout
Vlevo dole vedle tlačítka pro historii verzí lze vyvolat základní informace o délce – počet znaků, slov a vět (poslední dvě v Česku nepoužíváme, ale v USA je to oblíbené). A doba čtení a přednesu (opět vcelku nic neříkající informace). Počet znaků ale nemá nic moc společného s velikosti e-mailu.
Nahrávání obrázků vyžaduje si je připravit předem a hlídat si velikosti (Jak na web vkládat obrázky. Co všechno byste měli vědět. Nejen o velikosti a rozměrech a Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů?). Substack vám v tom nepomůže.
S obrázky toho moc dělat nemůžete tak jako tak. V pravém horním rohu je menu kde je možné doplnit popisek (caption), alt-text a nastavit velikosti. Ty lze nastavit i přetahováním (pravý dolní roh). Není ale možné mít obtékané obrázky, pouze plná šíře nebo vystředěné.
TIP: Pokud se někdy v rámci Substacku tak trochu ztratíte, tak jako vhodné místo kam se vždy vrátit berte Dashboard
Tweety, YouTube, Vimeo, Spotify, SoundCloud je možné vkládat zkopírování odkazu a promění se v náhled na příslušný příspěvek/video.
Odkazy můžete vkládat pomoci Ctrl+K na označeném bloku nebo prostě Ctrl+V pokud máte odkaz ve Schránce. Odkaz se z toho udělá “sám”. Jen to nesmí být například odkaz na Twitter, ten musíte přes Ctrl+K – nějak to tam nezvládli a označený blok to smázne a vsune tam Embed.
Editace newsletteru se sama ukládá a navíc má i historii verzí, takže pokud se vám něco pokazí, není problém se vrátit zpět.
Newsletter má titulek a perex (podtitulek) a teprve poté text. S titulkem co se stane předmětem e-mailu je třeba se naučit správně zacházet. Perex je délkově omezený.
Naučte se dobře formátovací možnosti (lišta nad samotným newsletterem), není jich příliš. Hlavně se počítá pouze s tím, že váš newsletter je posloupnost nadpisů, odstavců, embedů a obrázků. Neumí bloky, neumí obtékání, neumí tabulky. K dispozici je (můžete se naučit i klávesové zkratky):
- Styl – odstavec, nadpis 1 až Nadpis 6 (H1-H6)
- Tučně/Bold
- Šikmé/Italic
- Přeškrtnuté/strikethrough
- Vložení HTML kódu
- Vložení odkaz
- Vloření obrázku
- Citace/Quoute
- Seznamy – číslovaný a odrážkový
- V More je ještě
- Oddělovač/Divide
- Poznámka pod čarou/Footnote
- Blok poezie/Poetry
- Blok kódu
- Několik aktivních prvků/knoflíků
Aktivní prvky určené k přihlášení k odběru se moc nehodí poslat v e-mailu, takže jedna užitečná možnost je nechat newsletter odejít a poté doplnit přihlašovací knoflíky. Nebo to nechte být a dávejte je i do Newsletteru.
Jakmile newsletter odešlete, tak už ho není možné odeslat znovu (dost pochopitelně). Ale je možné ho opravovat (což se, samozřejmě, projeví jenom na webu).
K opravě již odeslaného se dostanete pomocí poněkud skrytého menu.
Newsletter můžete opravdu odeslat (Publish & Send) nebo jenom zveřejnit (Publish). Samotné zveřejnění (vpravo nahoře Publish) slouží k odeslání okamžitému nebo můžete naplánovat. Je možné vypnout/zapnout komentáře a přenastavit náhled na sociálních sítích.
TIP: Na co si dávat pozor při tvorbě e-mailových newsletterů
Vpravo dole uvedené tlačítko Settings) obsahuje možnost odeslat jen testovací e-mail, získat tajný odkaz na draft, nastavení specifické adresy (URI) pro příspěvek a smazání příspěvku.
Užitečná je i funkce Preview – jde přepnout mezi mobil/desktop a web/newsletter. Na Preview (tlačítko Test vpravo nahoře) můžete poslat Secret draft link – kdokoliv se tak může podívat na ještě neodeslaný. Na tom samém místě najdete i možnost Send test email, tedy odeslání testovacího e-mailu.
Na Newsletteru může spolupracovat více uživatelů, nemusí to být pouze jeden člověk. Správu týmu/uživatelů najdete v Nastavení/Settings -> Publication Details. Uživatelé mohou být vidět nebo skrytí, je možné je uvést pod titulkem a jsou k dispozici jen tyto úrovně. Do publikace je zvete přes jejich e-mail.
- owner/vlastník je ten kdo založil publikací
- admin/správce může měnit nastavení a dělat další věci
- contributor/přispěvatel může jenom pracovat s příspěvky
- byline nemohou dělat nic, jen mohou být uvedení mezi autory příspěvku
Budete mít k dispozici statistiky. Pro každý newsletter kolik zhlédnutí, kolik doručení, open rate (míra otevření), na co lidé klikali, jak se k newsletteru dostali. Můžete vidět i historii počtu odběratelů, všechny jejich e-maily a jak aktivní jsou. Dozvíte se i historii klíkání.
POZNÁMKA: Substack umí i videa a podcasty, tento tip se věnuje jenom využití pro newsletter. Stejně tak jako umí placené newslettery, ale to tento tip také neřeší.
Až budete hledat jak umístit Substack na vlastní web, tak musíte v Nastavení/Settings v části Import your email list kde je i Embed email signup. Je to (bohužel) jenom IFRAME a nevypadá to, že by to chtěli napravit.
Nastavení/Settings
V Nastavení/Settings je řada věcí, které si nastavte správně.
Publication name je důležité, objeví se na webu, ale NENÍ to odesílatel. One-line description se týká webu, ne posílání e-mailem. Tags jsou relativně nevýznamné, opět se týkají jenom webu.
About Page si rozhodně vyplňte, kolik textu chcete, mělo by to popisovat váš newsletter.
Welcome E-mail dostane každý, kdo se přihlásí k odběru.
Publication logo je obrázek alespoň 256×256 bodů.
Cover Photo se objevuje na uvítací stránce (ale ne v e-mailu, viz dále). Minimum 600×600, ale možná nebudete chtít něco příliš vysokého.
Receive email replies to your post from může ovlivnit jaké odpovědi e-mailem na newsletter vám přijdou.
Email address for RSS feeds je vhodné vyplnit na váš správný e-mail – Substack generuje RSS pro váš newsletter, což bývá důležité hlavně u Podcastů.
Styl (publication theme) si zkuste projít a vybrat to co vám nejvíc vyhovuje – jsou základní tři rozvržení (Layout) – týkají se pochopitelně jenom webu, stejně tak jako další nastavení zde dostupné. .
V Import je někdy od začátku 2023 nová možnosti Private mode – váš newsletter nebude veřejný, uvidí ho jen odběratelé (a vy je schvalujete).
Také je tam import e-mailů – tam si dejte pozor na to, že může trvat až 72 hodin, než vám naimportované schválí. A také vám je schválit nemusí. Budete-li tam nahrávat CSV, tak v něm nechte pouze e-maily, Substack nic jiného nepoužívá a zbytečně to budete komplikovat.
Velmi důležitá část v Nastavení je Publication Details
- Email Sender name je to co se objeví jako desílalel
- Copyright owner, Mailing address nejsou až tak podstatné
- Email banner, header and footer setting jsou podstatné hodně
- najdete zde totiž možnost nastavit obrázek do záhlaví e-mailu
- text co se uvede na počátku každého e-mailu
- text co se uvede v patičce každého e-mailu
- plus odeslání testovacího e-mailu
- Email opt-out page je to co se zobrazí někomu kdo se odhlásí
- Double opt-in for email signup je pro nás velmi podstatné, toto je nutné zapnout aby ti co se přihlašují potvrdili přihlášení. U novějších (řekněme v roce 2023) zakládaných newsletterů už možná tuto volbu nenajdete (viz například diskuze zde))
- Show bylines on posts zapne/vypne zobrazování autora pod titulkem příspěvků. Informace o autorovi se berou z profilu
- Show images on bylines zapne/vypne zobrazení obrázku autor pod titulkem
- Enable colored links umožní přepnout mezi odkazy barevnými nebo černobíle podtrženými
- Recommended Links umožní vytvořit blok “doporučenýchh odkazů” co se objeví na hlavní stránce (nemá vliv na e-mail)
- Always show image thumbnails má vztah k předchozímu
- Allow listing on Substack.com zapne/vypne zahrnutí newsletteru v rámci Substack.com jako takového, Nedělejte si ale iluze, že by vás tak snad někdo našel
Community můžete vypnout, pokud zapnete, mohou být pod příspěvky komentáře (a je zde možné rozdávat zákazy komentování)
Advertising Analytics je místo kde můžete vyplnit různé trasovací pixely (FB, TW), přidat Google Analyics, Google Tag Manager, ověření pro Google Search Console, ověření pro Facebook. U vložení GA pozor na to, že se vám bude návštěvnost na Substacku počítat do návštěvnosti webu pokud použijete stejné ID. Podrobněji v Aktivujte si Google Analytics i Search Console (včetně Sitemapy)
Notifications/Upozornění si nastavte ať nedostáváte zbytečnosti.
V Custom Domain můžete přidat vlastní doménu na které pak váš Substack newsletter poběží. Stojí to jednorázově 50 USD za každou publikaci.
Export your data vyexportuje příspěvky, e-maily a e-mailové statistiky.
Poslední v nastavení je Danger Zone – smazání publikace, změna subdomény (tedy to co máte na Subtacku před Substack.com) a změna subdomény s přesměrováním ze staré na novou (jde udělat jenom jednou a nic to nestojí)
Profil
Mimo tohoto velmi dlouhé bloku Nastavení/Settings jsou ještě nějaké věci schované pod profilem (klikněte na logo/ikonku vpravo nahoře). Je tam jak Profile tak Settings.
V těchto další Settings najdete přehled všech vašich publikací – jeden profil totiž může být vlastníkem i spolupracovníkem pro více publikací. Je zde také uvedeno jaké další publikace odebíráte. Šikovné je i propojení s Twitterem, byť žádná zásadně užitečná funkčnost se tím nezíská. Lze zde vytvořit i další/novou publikaci. A úplně poslední je smazání účtu a změna e-mailu, pokud to budete potřebovat.
Se Setup your profile se nemusíte moc zabývat, pokud nechcete Substack používat jako příjemce (čtenář, posluchač podcastů). Což můžete, aniž byste ho používali jako tvůrce obsahu.