Stories/Příběhy je formát příspěvků pro sociální sítě charakteristický tím, že jde o obrázky či videa na výšku s (většinou) bohatými možnostmi různých přelepek, textů, animací a pokročilejších funkcí. Vždy zmizí po 24 hodinách od zveřejnění a vytvářejí samostatný news feed/timeline.
POZOR: Příběhy na Linkedin končí na konci září 2021. Bez zájmu uživatelů, ale také bez ochoty Microsoftu je rozvíjet není divu.
Původně funkčnost Snapchatu okopíroval (úspěšně) Instagram a poté se o totéž pokusil Facebook (neúspěšně), WhatsApp (neúspěšně) a mezi posledními i Linkedin (také neúspěšně) a Twitter (také neúspěšně).
Příběhy najdete stejně jako na jiných sociálních sítích v horním pruhu. Kde je také na prvním místě možnost přidávat do vašeho vlastního příběhu. Pozor na to, že pokud máte ve správě hodně Stránek, tak pruh nejprve začíná všemi stránkami a k Příběhům od těch co sledujete se dostanete až po odsunutí do strany.
Neúspěšně hlavně proto, že na dalších sociálních sítích se Příběhy nechytily. Uživatelé je nepoužívají prakticky vůbec nebo minimálně. Na Linkedin a Facebooku je to způsobené i tím, že Příběhy jsou pro mladé, pro kohokoliv na 25 let se nestaly součástí tvorby příspěvků.
Do Linkedin navíc klasicky Příběhy okopírovali ve velmi ochuzené podobě. Chybí bohaté možnosti přizpůsobení a formátování. Zásadní chybou je i absence Příběhů na počítači, dívat se na ně dá pouze v mobilní aplikaci. Což znamená i to, že vkládat nejdou jinak, než v mobilní aplikaci, což přináší další nepraktickou komplikaci.
Technicky mají základní parametry stejné jako jinde – tedy 1080×1920 obrázky (JPG či PNG) a videa 30 fps, 9:16 (H264 či MP4). Vytvářet je můžete živě nebo si je připravit předem. Video je maximálně dvacet sekund.
Bohužel při vytváření velmi rychle uvidíte, že prakticky nic běžného z ostatních platforem na Linkedin nejde. Nejsou zde žádné filtry, minimální nálepky/přelepky (kde citelně chybí vyhledávání), minimální aktivní prvky (zmínka, hodiny, položení otázky).
Omezené je i vkládání textů (pouze dvě velikosti fontů, čtyři fonty, nelze měnit libovolně barvy). Samotné vytváření je typické pro Linkedin – uživatelsky nepřívětivé.
Výsledek je nevzhledné okénko Příběhu. Dost odpovídající celkovému pojetí LInkedin, ale rozhodně ne tomu jak by to mělo vypadat.
TIP: Co jsou to Fleets na Twitteru a jak je používat. Vše o Příbězích/Stories na Twitteru
V Česku nejsou Příběhy na Linkedin stále běžně dostupné (ani prakticky dva roky po spuštění), takže i kdybyste chtěli, tak je využít stejně nemůžete. Nejen že je nemůžete vytvářet, ale ani se na Příběhy nemůžete dívat. Kompletně chybí onen “pruh” s Příběhy v horní části newsfeedu. Na Příběhy můžete narazit v Upozorněních od uživatelů, kteří je mají dostupné – odtamtud si je můžete prohlédnout. Vám samotným to ale možnost vytvářet Příběhy neaktivuje.
Vtipné je, že osobně nemám Příběhy přístupné na Linkedin na iPhone, ale na iPadu přístupné jsou.
Chybí i možnosti cílení – Příběhy se zobrazují pouze první úrovní sledujících/kontaktů a není je možné ani posílat vybraným kontaktům nebo vytvářet seznamy adresátů.
Pomoci Swype je možné do Příběhů přidávat další obsah – typicky odkaz na web, ale opět je zde nesmyslné omezení – funguje to pouze pro Stránky či profily s více než 5 000 spojeními/sledujícími. Nutno dodat, že stejně hloupé omezení jako na Instagramu.
Asi už nepřekvapí, že informace o shlédnutí jsou dostupná pouze po dobu viditelnosti okének Příběhů a dlouhodobější statistiky neexistují, stejně tak jako není k dispozici archiv.
Výsledek přístupu Microsoftu k Příběhům je ten, že je na Linkedin prakticky nikdo nepoužívá. Nejenom v Česku, ale ani ve světe. Pokud budete sledovat velké světové účty, tak využití příběhu je nula.
PS: Ne, žádný známý způsob jak Příběhy pro váš účet (a Stránky) aktivovat znám není. Tedy až na výše zmíněnou vtipnost, že na mobilu je mít nebudete, na tabletu ano. A že poté co na tabletu zveřejníte první okénko Příběhu, tak se vám konečně objeví na mobilu. Ale může jít o korelaci, nikoliv kauzalitu.
Další tipy a triky pro Linkedin
TIP#2633: Pořídit si placený LinkedIn nebo nepořídit? Dostanete něco užitečného?
“Premium účet” na Linkedin je něco, s čím vás bude Linkedin velmi často obtěžovat. A také se na LinkedIn budou předvádět lidé, kteří si ho platí a často to bude předkládáno jako “společenský…
TIP#2625: Sledování nebo navázání spojení na Linkedin?
Sledovat? Navazovat? Je jedno lepší než druhé a čím se liší? Jaké jsou výhody a nevýhody a omezení. (Pokračování textu…)
TIP#2603: Dá se nějak zjistit zda dělám LinkedIn dobře?
Tohle je komplikované. Linkedin neposkytuje prakticky žádné metriky, které by reálně ukazovaly úspěch. Chybí dosah, takže nevíte kolik lidí (účtů) jste oslovili – víte jenom počet zobrazení příspěvků, ale to nic neříká. Počty…
TIP#2596: Co je to SSI od Linkedin. A proč je to nic neříkající číslo?
SSI (Social Selling Index) by mělo být metrikou určenou k hodnocení efektivity aktivit na LinkedIn, ale je to jenom klasický umělý konstrukt a e-peen. Hlavním cílem je, že vás má udržet v marné…
TIP#2578: 26 oblíbených mýtů o Linkedin. Věci které lidé dělají a přitom zbytečně či dokonce kontraproduktivně
Dejme si další řadu mýtů, tentokrát pro Linkedin. V trochu jiném a podstatně delším pojetí. A nutno dodat, že řada z nich je už pokryta v detailnějších tipech, takže některé jsou i doplněné…
TIP#2551: Proč je označování v příspěvcích tak vesmírný opruz? Jak na to?
Starám se o pár “vlastních” účtů na sociálních sítích a pak ještě kupičku “cizích”. Mých klientů, ale i klientů Rubikonu. A pokaždé, když je nutné v příspěvcích označit (tagging) jiné účty či osoby,…
TIP#2545: Kde v Linkedin najdu naplánované příspěvky?
Padlo to před pár dny jako dotaz u klienta, kde že v LinkedIn najít naplánované příspěvky. Protože Linkedin je uživatelsky extrémně nepřívětivé, tak je to dotaz velmi častý – mělo by to totiž…
TIP#2518: Proč na Linkedin (a nejen tam) nepoužívat v příspěvcích vlajky?
Protože je ve Windows nezobrazuje už několik let. A jakkoliv jde o jasnou chybu, Microsoft se nějak stále nemá k tomu, aby ji opravil. Na Androidu, iPhone či Mac OS je zobrazí, ve…
TIP#2506: Kde v Linkedin přepnout mezi Nejnovější vs. nejrelevantnější? A bude to fungovat?
Linked vám předkládá příspěvky algoritmicky. Vybírá co smíte vidět, v jakém pořadí, co vám vůbec neukáže. Běžně bude ukazovat znovu a znovu pořád dokola týden staré věci, případně vám vnucovat věci, které jste…
TIP#2504: Jak hodně důležitá je pravidelnost u blogování/podcastů? Jak často je “málo”?
Ne že by tohle téma už tady nebylo dříve řešeno. Třeba v Jak často přispívat na blog? či Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel a vlastně ještě v Jak…
TIP#2503: Jak na Linkedin vložit Karusel (Carousel) ačkoliv to už Linkedin neumožňuje?
Karusel byl jeden z velmi oblíbených formátů příspěvků na Linkedin. Hlavně proto, že dobře fungovalo, vyvolával vysoké zapojení (uživatelé si v něm listovali) a tím byl prospěšný pro váš účet. Linkedin ale Karusel…
TIP#2494: Pomůže pro lepší dosah sdílet odkazy jako příspěvek s obrázkem?
No, nepomůže. Alespoň na Facebooku rozhodně ne. Je jedno jestli vytvoříte příspěvek co je přímo odkaz nebo příspěvek, kde je odkaz v textu. V obou případech je penalizace stejná, Facebook prostě odkazy odmítá…
TIP#2485: Znáte pravidla netikety? Proč byste neměli křičet na LinkedInu (a nejen tam, samozřejmě)
Jak jste si možná všimli, titulky ani příspěvky na LinkedIn, a vůbec na jakékoli sociální platformě, se obecně nepíší VELKÝMI PÍSMENY. Přemýšleli jste někdy proč? (Pokračování textu…)
TIP#2482: Co když výrazně omezíte počty příspěvků pro socnety? Co když skoro přestanete přispívat? Jde přejít na jinou síť?
Zkusil jsem v červnu a červenci různě experimentovat. Hlavně proto, že Twitter, Facebook i Linkedin příspěvky bez placení skoro neukazují. A chtěl jsem vyzkoušet pár věcí. (Pokračování textu…)
TIP#2464: Mohu na Linkedin v příspěvku použít libovolnou cizí fotografii či video?
Rozmáhá se na Linkedin takový nešvar. A rozmáhá u úspěšných příspěvků od “úspěšných” lidí. Nelámou si hlavu s tím, co do příspěvku dají za fotku či video. Vykrádají fotky známých autorů, vkládají fotky…
TIP#2459: Proč jsou typické příspěvky na Linkedin tak zvláštní? Jak vypadá typický Linkedin příspěvek?
Budete-li se intenzivně věnovat konzumaci obsahu na Linkedin začnete po pár měsících být poněkud přejedení. Obsah je tak nějak zásadně stejný, příspěvky typické a stále se opakující. V řadě případů iritující až hloupé. Neznamená…
TIP#2455: Kam přejít z Twitteru? Jaká je nejlepší náhrada Twitteru?
Musk na konci června, první dny v červenci, opět vymyslel další skvělé způsoby jak zničit Twitter. Ten nejzásadnější v podobě znemožnění přístupu k příspěvkům i profilům bez přihlášení se. Ten druhý v omezení…
TIP#2446: Používat Unicode znaky pro “tučné” či “šikmé” písmo v příspěvcích na Linkedin (a nejen tam)? A jak to funguje?
Je to tak trochu módní vlna. V příspěvcích na Linkedin používat “tučné” písmo, které ale není tučné. Jsou využity znaky z Unicode, které jsou “tučné” (ale můžete i “šikmé”). Zpravidla jsou takto použity…
TIP#2441: Mám opravdu věnovat dvě hodiny denně Linkedin? Denně 200 komentářů?
Linkedin lunatici (jak je trefně nazývá r/LinkedinLunatics) se aktuálně usilovně věnují přesvědčování o tom, že aby Linkedin fungoval, tak mu musíte denně věnovat alespoň dvě hodiny. A také mají novou metriku, že denně…
TIP#2426: Proč na Linkedin nevíme nic o dosahu? Ani o hledanosti hashtagů?
Nekonečná záplava #letsconnet spamu a dalších “populárních” hashtagů pokračuje. Linkedin navíc nedávno změnil algoritmus pro newsfeed, takže mnohem více ukazuje právě sledované hashtagy. (Pokračování textu…)
TIP#2406: Píšete na Linkedin romány? Zkraťte to. Dlouhé věci nikdo nečte
Je to další zvláštní móda. Příspěvky na Linkedin jsou doslova romány, desítky řádek textu, prapodivné formátování, snaha aby příspěvek působil co nejdelší. (Pokračování textu…)
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale odpověď…
TIP#2392: Jakou výhodu přináší pro Linkedin “staircase” formátování příspěvků?
Staircase formátování je teď na českém Linkedin “cool” a přední čeští chrliči písmenek na Linkedin se velmi snaží, aby ho co nejvíce využili. Já se zašel zeptat #chatgpt a pokusil se i nějaké…
TIP#2362: Nevýhody a komplikace newsletteru (zpravodajů) na Linkedin
Návod jak na newslettery (zpravodaje) na Linkedin by tu byl, tam můžete začít. Je k němu ale vhodné doplnit řadu praktičtějších a pokročilejších postřehů. (Pokračování textu…)
TIP#2354: Jak na e-mail zpravodaj (newsletter) v Linkedin? Kompletní návod
Linkedin před nepříliš dávnou dobou doplnili možnost vytvářet zpravodaje/newslettery, tedy články zveřejněné na Linkedin, které ale zároveň odejdou odběratelům – dozví se o novém článku na Linkedin v upozorněních a dorazí jim i…
TIP#2335: Proč dosah není zobrazení a čím se vlastně tyto dvě metriky liší?
Na Linkedin je teď populární “poměřování ega” doprovázené grafy s počty zobrazení osobních profilů. Někde dokonce vznikají žebříčky osobních či firemních účtů podle počtu zobrazení. A ve většině případů tam dotyční tvrdí, že…
TIP#2247: I’m happy to share that I’m starting a new position na Linkedin? Nebuďte ovec a věnujte tomu pár sekund
Linkedin záležitost. Příspěvky s “I’m happy to share that I’m starting a new position as” doplněné o název pozice. A s připojeným obrázkem. Buď jásající lidi a dortík s třešničkou nebo balónky s…
TIP#2242: Jak pomoci růstu a viditelnosti firemního profilu na Linkedin. Kompletní návod
Máte firemní profil na Linkedin? Je dobré ho mít, ale počítejte s tím, že Linkedin je v Česku miniaturní, má velmi málo aktivních lidí (i ten tolik zpochybňovaný Twitter je 3 až 4…
TIP#2188: Co vědět o vkládání obrázků na Linkedin? Jde určit jejich pořadí?
Linkedin umí příspěvky s až devíti fotografiemi, ale protože je to Linkedin, tak po vložení nemůžete změnit pořadí. Prostě se tam nahrají a tak to zůstane. Nemůžete ostatně ani přidat další obrázek, pokud…
TIP#2187: Používáte emotikon pro kalendář 🗓📆📅? Pozor na to jak vypadají u příjemce
Taková trochu zapeklitá situace. Chcete do příspěvku na sociální sítě dát ikonku kalendáře. Běžně se to dělá u pozvánek na akce. Tak si vyberete tu jedinou, kde není vidět datum – protože ty…