Na tohle není jednoduchá odpověď a je to proto, že Facebook (kterému Instagram patří) žádné informace o fungování nezveřejňuje. Podstatné ale je, že Instagram má stejný algoritmicky řízený newsfeed, takže
- vidíte jenom zlomek toho co byste vidět mohli
- dosah vašich příspěvků je drasticky uměle omezovaný stejně jako na Facebooku
Pokud si přepnete účet do firemní či tvůrcovské podoby tak alespoň budete moci zjistit kolik vašich sledujících vidí vaše příspěvky – bude to velmi málo a k typickému možnému organickému dosahu (ten je na sociálních sítích 30 až 40 procent) se to nemá šanci dostat.
U Příběhů uvidíte dosah vždy a je několikrát menší než u příspěvků. Samozřejmě zásadní roli bude hrát vaše cílová skupina – pokud máte mládež, jsou Příběhy lepší než příspěvky, pokud máte starší audience, jsou klasické příspěvky lepší.
- firemní a tvůrcovské účty mají více omezený dosah než osobní, Instagram toto nicméně dlouhodobě popírá
- čím více sledujících máte, tím silnější je umělé omezování dosahu
TIP: Se 100 fanoušky máte na Facebooku dosah v desítkách procent. Postupně ale dojdete ke 2 %.
Stejně jako na Facebooku se na Instagramu počítá s tím, že si budete platit abyste byli vidět – z reklamy a připlácení Facebook a Instagram žije. Nemá zájem šířit vaše příspěvky bez placení.
Samotný algoritmus je stále založeny na engagement (zapojení) a původní myšlence Edge-ranku. Více uvidíte účty, se kterými nějakým způsobem více komunikujete/vstupujete do interakcí (a oni s vámi). Proto je velmi důležité abyste vy komunikovali s dalšími účty a také aby jiné účty komunikovaly s vámi – to můžete (a musíte) ovlivňovat obsahem, textem a vším co můžete.
- Komentování, lajkování, sdílení do Příběhů (Jak na Instagramu sdílet příspěvky z jiných účtů na vlastní účet? Jak na Instagramu sdílet fotku?), prohlížení profilu, psaní přímých zpráv, označování – to vše zvyšuje šanci, že daný účet uvidíte.
- Nejvýznamnější jsou první tři výše uvedené, ale může se to kdykoliv měnit
- U videí je zásadní počet zhlédnutí, ale v době automatického přehrávání se to odvíjí do toho jak daleko jste došli než přešli na další příspěvek
- S odstraněním viditelnosti počtu Líbí začal Instagram brát v úvahu uložení (Save) příspěvku (do neveřejných sbírek)
- Jedním z dalších signálů je i vyhledávání účtů
- Přednost mají osobní účty, zejména takové kde si Facebook myslí, že jste v nějakém vztahu – rodina a přátelé
- Instagram i Facebook pro určení “známosti se” používají všechna dostupná data, včetně geolokace
- Přednost dostane účet, který dlouho nic nezveřejnil
Příspěvky nejsou v chronologickém pořadí a přicházejí na přeskáčku. Instagram a Facebook tvrdí, že klíčem je “relevantnost”, ale to je jenom mýtus. Samozřejmě že aktuální příspěvky se budou ukazovat více než staré, ale záleží to i na tom kolik účtů uživatel sleduje a “zda má vůbec co ukazovat”.
Další zajímavostí je, že Instagram bere v potaz i to, jak často konkrétní uživatel otevírá aplikaci a kolik času v ní tráví. Čím častěji se na něj budete dívat, tím více bude váš newsfeed více “chronologický”.
- Zásadní pro relevantnost jsou shody v interakcích s více účty “podobného” charakteru (a tím o podobného obsahu)
- Účty mají určité “skóre” kvality, interakce od “kvalitnějších” účtů ovlivňuje více
- Stále je vhodné pouštět příspěvky v době, kdy jsou vaši fanoušci co nejvíce online
Instagram masivně používá shadowban pro účty o kterých si myslí, že porušují pravidla (a není to ještě na zablokování účtu) nebo je považuje za nevhodné či dokonce nekvalitní. Stále platí, že o této “klatbě” vám neřekne. Shadowban hlavně omezuje nalezitelnost – tedy účet nebude ve vyhledávání, doporučení, atd. Na téma shadowban viz Co je to Instagram shadowban? Jak ho nechytit?
TIP: Jak funguje newsfeed (timeline, informační kanál) na Linkedin? Jak hodně vám filtruje co sledujete? Jak zapnout chronologický newsfeed. a Jak funguje algoritmus na Linkedin? Proč nejsou mé příspěvky vidět?
- Na Instagramu se těžko obejdete bez hashtagu, je to jediná cesta jak být vidět ve vyhledávání, viz Jak zjišťovat potřebné hashtagy k příspěvkům na Instagramu. Kompletní návod. Od zavedení možnosti sledovat hashtagy i toto hraje roli v algoritmu
- Označujte další účty, ať už pomocí @mention nebo ve fotografiích/videích a Příbězích
- Komentáře by neměly mít význam rozdílný podle jejich délky
Instagram nehlídá jestli používáte obsah, který jste již použili, takže klidně a (hodně) recyklujte. Co ale hlídá je jak rychle po sobě zveřejňujete příspěvky, příběhů se to ale netýká (ale kdykoliv může začít mít význam). Tady viz i Jak často zveřejňovat příspěvky na Instagram? A co si počít s Příběhy?
- Příliš rychlé zveřejňování příspěvků škodí dosahu
- Příběhy se dostanou prakticky pouze jenom k fanouškům, mají mizivý přínos k získávání nových
- Algoritmus má nejvíce v oblibě pravidelnost, náhlá změna frekvene přispívání většinou uškodí
- K interakci/zapojení u fanoušků si pomáhejte aktivními přelepkami v Příbězích (anketa, emoji posuvník a otázka jsou nejlepší)
TIP: Příběhy na Instagramu vs. klasické příspěvky. Proč dělat oboje a k čemu slouží. Velký přehled
Algoritmus nerozlišuje mezi fotkami a videem. Na druhou stranu, pokud si více všímáte (interakce) videí, tak vám algoritmus nabídne více videí.
- Na počátku Příběhů jsou také účty se kterými nejvíce interagujete, dá se podle toho občas leccos odhadovat. Ostatně viz V jakém pořadí se zobrazují lidé co viděli můj Příběh (Instagram Stories)?
- Příběhy jsou snazší na vytvoření než klasické Příspěvky, můžete si jimi pomáhat pro lepší skóre
Explore/Objevování má jiný algoritmus než newsfeed u příspěvků či Příběhů – stále by ale mělo platit, že uživatelům je zde nabízen obsah, o kterém si Instagram myslí, že je zajímá.
PS: Další tipy a triky pro Instagram hledejte v ‣ Návod pro Instagram