Návrat animovaných GIFů do sociálních sítí a chatovátek přináší i snahy používat animované GIFy v e-mailu. Nikoliv jen v těch osobních, ale bohužel i ve firemních rozesílkách oslovujících zákazníky nebo uvnitř firem mezi zaměstnanci.
Animované GIFy do e-mailů patří výjimečně a musí k tomu být nějaký zásadní důvod a při jejich použití je nutné velmi dbát na uživatelský komfort a použitelnost. Důvodů je k tomu hodně
- Animované GIFy jsou poměrně velké a velikost posílaného e-mailu tak může přesáhnout přijatelnou míru
- Velké obrázky (velké objemem, tedy v KB či MB) znamenají i delší dobu stahování a na mobilních telefonech vyčerpávají FUP (viz ostatně Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů?)
- Animovaný GIF se může natahovat dlouho a ovlivnit tak použitelnost e-mailu
- Lidé pozitivněji reaguje na e-mail bez animovaných GIFů (studie) a takovým e-mailům také více věří
- Animované GIFy mohou odvádět pozornost od podstatných částí e-mailu i akčních prvků a negativně ovlivnit konverzi
- Animované GIFy nefungují pro uživatele s vypnutými obrázky nebo se zrakovým omezením
TIP: K čemu se hodí PNG/JPG/GIF atd? Jak zvolit správně formát obrázku či fotky?
Užitečný návod jak používat animované GIFy v E-mailech je například v A Guide to Animated GIFs in Email.
Alternativou pro animovaný GIF může být i animované PNG – nevýhody a pravidla jsou stejná.
Nahrazují mimochodem to, že v e-mailech je velmi obtížné použít video – přiložit ho prakticky není možné (velikost) a v řadě případů nejde použít pro potlačování HTML značek nutných pro jeho vložení.
V roce 2020 už navíc nemusíte příliš řešit to, zda animované GIF/PNG e-mailoví klienti podporují.
V žádném případě by animované GIFy neměly být součástí podpisů v e-mailech. Obecně platí, že v podpisech by neměly být žádné obrázky, ale animované GIFY s ohledem na velikost jsou ta nejhorší volba. O obrázcích v podpisu je řeč v Obrázkové podpisy v mailu? V žádném případě
TIP: Deset pravidel jak psát e-maily, aby je příjemci četli a pochopili