Banner nejčastěji potkáte v podobě reklamní banner a jde o anglické slovíčko, které se v češtině zabydlelo už před mnoha lety – pravděpodobně proto, že reklamní proužek by se říkalo (a vypadalo) divně (byla to jedna z prapůvodních variant).
Reklamě využívající banner se tedy celkem logicky říká bannerová reklama a je docela zajímavé vědět, že prvopočátek má v říjnu 1994. Tehdy vznikl vůbec první reklamní banner – vidět ho můžete níže. Byl extrémně malý (a monitory tehdy byly také extrémně malé, tedy co se rozlišení týče). První banner se objevil na webu HotWired.com. A má vlastní web thefirstbannerad.com
Bannerová reklama je jednou z možných variant internetové reklamy – vedle využití statického obrázku (JPG, PNG, GIF) může být také animovaná (animovaný GIF, v minulosti masivně Flash, dnes HTML 5) a stejný formát (tedy nějaký ten obdélník či čtverec) využívají video reklamy – těm už ale těžko říkat bannerová. Vedle bannerové reklamy se můžete ještě setkat s čistě textovou reklamou, doprovázenou obrázkem či zcela bez obrázku.
TIP: Online služby pro tvorbu letáků, bannerů, log, obrázků s citáty a tak vůbec
U bannerové reklamy je důležité jaké má rozměry (tedy formát banneru) a pak také jakou má velikost (v kilobajtech). V počátcích byl nejrozšířenější rozměr banner 468×60 bodů, rozměr co na dnešních displejích působí dost zásadně komicky a neviditelně. Rozměry jsou standardizované IAB ale i tady musíte počítat s tím, že různorodých rozměrů a formátu je dnes už hodně velké množství (viz IAB New Ad Portolio).
V Česku případné rozměry a formáty reklamy řeší samozřejmě SPIR (viz například SPIR Standardy online reklamy, naposledy aktualizovaný v roce 2015). Realita (doma i ve světě) je ta, že weby (a inzertní sítě) si v poklidu vytvářejí zcela vlastní formáty reklamy a celé je to komplikovaná džungle.
Povedený přehled rozměrů je k nalezení na Wikipedii ve Web Banner. Pokud si obrázek (je pod tímto odstavcem) otevřete samostatně v prohlížeči na počítači a nastavíte zobrazení 1:1 (100 %), budete mít dobrou představu o tom, jak velké jednotlivé rozměry bannerů jsou.
Vedle rozměrů je u bannerů důležitá i již zmíněná velikost v KB – tedy datová náročnost. Čím větší bannery jsou, tím déle trvá jejich natažení a zobrazení. V kombinaci s obvyklou záplavou reklamních ploch na webech to pak zásadně navyšuje velikost stránky. Zejména na mobilních telefonech to pak může znamenat i to, že pár natažení nějaké stránky může znamenat konec klasického 150 MB měsíčního FUP.