Máte blog, nebo prostě obsahový web. Existuje už možná několik let a za ty roky se na něm nashromáždila spousta obsahu. Je čím dál tím větší, špatně se v něm orientuje, je to více a více náročně na indexování. A dost dobře možná z něj ani vyhledávač nemůže dobře poznat zaměření. Dá se s tím vůbec něco dělat?
Vydejte se čas od času k úklidu starého obsahu.
1) Nečtené, nezajímavé a již neplatné příspěvky/články můžete smazat – pomůžete tak vašemu webu v indexování ve vyhledávačích, nebudete čas od času návštěvníky webu překvapovat starými či hloupými věcmi.
2) To co nemá smysl mazat můžete aktualizovat – doplnit, přidat nové informace, odstranit staré věci, lépe prolinkovat (ať už směrem na další články nebo z dalších článků).
TIP: Jak pracovat se štítky u článků? Kompletní návod jak na štítky u obsahového webu je třídílný velmi důkladný návod na to jak pracovat se štítky.
Podle čeho se rozhodovat?
1) Můžete na to jít čistě technicky – třeba tak, že se v Google Analytics podíváte na roční data a zjistíte, které články mají malá čísla. Ideální v okamžiku, kdy článků máte tisíce a není praktické je procházet ručně. Ve třetím bodě je ještě zmíněno i technické SEO hledisko, tady zda obsah je nějakým způsobem významný ve vyhledávání
2) Můžete na to jít z pohledu čtenářů/návštěvníků – pokud na webu něco visí, musí to být pro čtenáře prospěšné, zajímavé, zábavné.
3) Dobrý pohled je i ten, zda je to prospěšné pro vás jako vydavatele, vlastníka webu – možná je to už starý obsah, který neodpovídá zaměření, je otázka zda je stále relevantní. Ale také, tady se ještě vrátíme k technickému hledisku – na tento obsah vedou zpětné odkazy nebo se umisťuje dobře ve vyhledávačích (což může být i v rámci long-tailu).
4) Hodně zásadní hledisko je, zda je obsah kvalitní, dobrý. Mírně problematické hledisko, protože se obtížně měří. Sem patří i již zmíněná aktuálnost, tedy to zda obsah v článku stále platí.
5) K bodu prvnímu je asi ještě vhodné zmínit obsah, který může způsobovat problémy – duplicitní v rámci vlastního webu nebo vůči jiným webům, něco co není čistě duplicitní, ale píše o tom samém.
TIP: V Udělejte si inventuru obsahu do přehledného seznamu a ten poté používejte pro opakované sdílení se seznámíte s dalším velmi užitečným nástrojem,. V rámci likvidace a změn starého obsahu to můžete využít právě pro vytvoření seznamu pro další práci
Kde získávat data pro rozhodování
Pokud máte Google Analytics, tak právě tam získáte informace o počtu přečtení všech článků (lépe řečeno všem URL) i o tom odkud na ně přicházela návštěvnost. V kombinaci s Google Search Console pak můžete získat i potřebný přehled o datech týkající se vyhledávání.
Rozhodně nezapomeňte ohlídat nemazání článků na které vedou zpětné odkazy i těch, které samy jsou zpětnými odkazy pro někoho jiného. Tvoří podstatnou část vašeho odkazového portfolia a jsou důležité pro Google (a některé další vyhledávací stroje).
Projděte si i údaje o procházení vašeho webu (případně použijte nějaký nástroj co to udělá) – hledejte duplicitní URL, odkazy co už nevedou nikam i návštěvnost co přichází na adresy co už na webu nemáte (Prověřujte čas od času 404 chyby na webu či blogu). Mimo úklidu v článcích byste měli udělat i tento úklid.
TIP: Další tipy pro tvorbu webů, obsahu a blogování najdete v Pomocníku Webdesignera a Jak na WordPress