O štítcích tu byla řeč někdy dávno před třemi lety v Štítky (i hashtagy) jsou dobrá cesta k zprostředkování obsahu i dalším věcem. Je to dost obecné, a i když k tomu přidáte Jednou za čas si dělejte kontrolu rubrik a štítků. Budete dost překvapení, tak to vlastně není až tak dobrý návod jak pracovat se štítky u obsahového webu, tedy se štítky, které chcete přidávat k článkům. Tomu se bude věnovat první díl – v druhém probereme údržbu a v posledním třetím to, jak štítky prezentovat na webu.
Proč přidáváte štítky k článkům
Štítky přidáváte k článkům pro vyhledávací stroje a zároveň pro čtenáře. Z pohledu webu pomocí štítku budujete strukturu paralelní k rubrikám – ta umožňuje nacházet související články, vypsat si všechny články věnující se určitému tématu a pro návštěvníky mírně pomáhá v tom, že najdou ještě další články na téma co je zajímá.
Velmi cenné jsou štítky pro autory a redaktory, snadno pomocí nich najdou související starší články – ty jejichž odkazy chtějí přidat do nového článku. A také ty, do kterých by měli doplnit odkazy na nové články (jiné téma, které najdete v Proč je důležité aktualizovat a prolinkovávat články)
Pro vyhledávače jsou štítky také důležité, umožní lépe pochopit web a jeho obsah, zjednoduší indexování. A to nejpodstatnější, pokud děláte štítky dobře, tak slouží přímo k získávání návštěvnosti – je dost běžné, že v Google najdete stránku štítku – a návštěvník tak nedostane k danému tématu jenom jeden konkrétní článek, ale přehled více článků.
Pravidla pro přiřazení či vytvoření štítků
Napíšete nový článek, dáte mu titulek, perex (podtitulek), mezititulky, obrázky a (samozřejmě) obsah. Zařadíte ho do rubriky (pokud vůbec rubriky používáte) a poté musíte přidat štítky. Může to být trochu komplikace, protože pokud tomuto kroku nebudete věnovat dostatek pozornosti, tak po pár stovkách článků budete mít na webu záplavu až tisíců nesmyslných štítků. Zejména takových, kde jeden štítek bude obsahovat jeden článek.
Štítky popisují klíčové, zásadní věci, kterých se článek týká. Můžete si to zkusit představit jako štítky na pořadačích v kartotéce nebo v knihovně. Nakonec i proto jich nebudete přidávat hodně k jednomu článku ani nebudete chtít mít tisíce štítků.
TIP. Jak ve WordPressu smazat rubriku a co všechno to znamená
Pravidla pro štítky u článků
1) K článku přidávejte ideálně okolo pěti štítků. Nebude vadit, pokud jich přidáte víc, ale velké množství štítků není praktické. Minimální počet je tři, ale může se stát, že ani tohle nebudete moci dodržet. Maximální počet deset. @365tipu tohle vlastně docela porušuje, hlavně tím že štítků bývá hodně – je to tu tak trochu encyklopedie, tak to může být opodstatněné.
2) Přednost má přidání již existujících štítků – většinou vám k tomu pomůže našeptávač v redakčním systému. Je dost jisté, že po určité době si budete většinu hlavních štítku pamatovat z hlavy.
3) Pokud dostanete chuť na vytvoření nového štítku, musíte se ujistit, že do měsíce do něj zcela určitě přidáte minimálně další 2 články a v průběhu dalšího měsíce budete cílit na 5 a více článků na štítek. Nemá smysl vytvářet štítky unikátní na článek, nepomáhá to čtenářům, redakci ani pro SEO.
4) Pokud vytváříte nový štítek, tak se podívejte i na to, zda není možné ho zpětně přidat k již existujícím článkům.
POZNÁMKA: Jeden ze zásadních rozdílů mezi kategoriemi/rubrikami a štítky? Jeden článek by měl být jenom v jedné kategorii. Ale může mít více štítků. Platí také to, že názvy rubriky by měly být ideálně zcela rozdílné od štítků.
5) Štítky musí být krátké, většinou jednoslovní (maximálně dvou slovní).
6) Štítky se ideálně tvoří s ohledem na hledanost – tj. zda dané slovo (či sousloví) je ve vyhledávačích hledáno. Pokud není, štítek nepomůže SEO. Na druhou stranu. může pomáhat redakci. Takže toto “pravidlo” není bezpodmínečně nutné dodržet
7) Používá se jednotné číslo (s výjimkou pomnožných záležitostí nebo situace kdy je více hledaná množná varianta). Používá se čeština s výjimkou termínu, které jsou v angličtině zažité, používané a hledané.
8) U rozhovorů nebo článků o konkrétních lidech či firmách/organizacích vždy přidávejte štítek se jménem člověka/subjektu. Tady možná trochu porušíte pravidlo štítku co musí mít “rychle” dostatek článků. Ale znáte to, výjimky potvrzují pravidlo
Jako štítky s nehodí názvy filmů, knih, divadelních představení.
9) Je nutné dodržovat stále stejnou velikost písmen (“facebook” a “Facebook” jsou dva rozdílné štítky). Ideálně by první písmeno mělo být velké. Vše velkými písmeny jenom u zkratek a názvů firem kde je jméno zkratka (například “IBM”).
POZNÁMKA: Představujte si štítky jako Index na konci knihy.
Pravidla k psaní nových článků a hledání témat
10) Při psaní nových článků a hledání témat je dobré se podívat na SEO/PPC klíčovku – najdete tam štítky, které možná nemáte v článcích pokryté – můžete tedy na dané téma napsat článek (nebo můžete přidat štítky k existujícímu obsahu). Ideální je si při redakční poradě vybrat z klíčovky sadu štítků a na ty vytvořit články. Pomůže vám to i v tom jak sestavit titulek, mezititulky i obsah (právě z pohledu prospěšnosti pro SEO)
11) Pro nové články se u vybraných štítků podívejte na související hledané kombinace/výrazy. Dá se na to použít našeptávač ve vyhledávači nebo Google Trends – nezapomeňte nastavit “Czechia” a můžete se podívat na “posledních 12 měsíců” (příklad pro zdraví). První co zjistíte je, zda není slovo nějak sezónní a o kus níže jsou “related queries” – z těch si lze často vybrat docela dobrý námět/základ pro článek – jsou tam ale dvě formy rising (tedy věcí co právě rostou) a TOP – z dlouhodobého hlediska je užitečnější TOP (na to je nutné přepnout). Podobnou pomůcku od Seznamu najdete jako statistika vyhledávání
TIP: V druhém díle se podíváme na Jak udržovat štítky na obsahovém webu? Co vás pravidelně čeká v rámci údržby a ve třetím Jak na obsahovém webu štítky ukazovat a používat v rámci designu. A vše to patří do ‣ Pomocníka Webdesignera i ‣ ‣ Jak na WordPress