Je s těmi hashtagy pořád jenom nějaké mrzení. Nedávno se v Praze konala velkolepá akce SingularityU Czech Summit a hned první den se ukázalo, jak těžké je odhalit ten správný hashtag se kterým by bylo vhodné z konference (a o konferenci) tweetovat. #SUCzechSummit nebo #singularityUCzechSummi nebo #singularityU nebo snad #suczech? Minimálně tyhle hashtagy se objevily trochu více a aby toho nebylo málo, tak snad ještě i #singularity a #singularitU.
Celé je to takřka učebnicová ukázka toho, jak je nutné s hashtagy pro konference a akce zacházet. Je potřeba předem a jasně určit jaký hashtag ke konferenci patří. Určit na webu akce, dát vědět účastníkům v materiálech (program, atd), ukazovat na materiálech přímo na konferenci – displejích, transparentech, atd.
Hodně pomáhá, pokud je hashtag shodný s adresou na Twitteru (i Instagramu), je pak jednodušší si to zapamatovat (což mimochodem v tomto případě je @SUCzechSmmit (dost nešťastné spočívající v napojení na Facebook, ale to by bylo o zcela jiném tipu) a nejlepší hashtag by tedy mohl být #SUCzechSummit). Ale i tady (viz i později) je nutné dodat, že ne každá konference bude mít vlastní účet a účet organizátora k těmto účelům vhodný není.
U hashtagů akcí a konferencí je dobré myslet na
- unikátnost, je špatné si vybrat hashtag co používá někdo jiný pro něco jiného (#iac dále naznačené se například používá pro #IamACelebrity. Nejde-li to, tak naštěstí při vyhledávání dost pomůže geografické omezení (což Twitter umí při vyhledávání).
- snadné psaní – lidé ho budou psát na mobilu a měl by být co nejkratší a nekomplikovaný (i s ohledem na mobilní klávesnici).
- to, že pokud je to nutné (či vhodné) může být obsažen rok, takže #IAC18 (Internet Advertising Conference 2018) vs #IAC17. U čehož budete narážet na nejasnost zda jenom dvě či čtyři číslice (méně je lépe).
- to, že výhodou jsou zapamatovatelné (a odvoditelné) hashtagy, ale tohle můžete snadno řešit opravdu tím, že bude hashtag všude vidět,
U hashtagů je jedno zda používáte malá či velká písmena, ale je dobré se držet toho, že velká písmena = zkratka. Co rozhodně do hashtagů nepatří je diakritika, tedy háčky a čárky.
K čemu je vlastně hashtag akce dobrý
Hashtagy pro akce slouží hlavně k tomu, že kdokoliv může vyhledávat tweety (příspěvky), které se akce týkají. Sice by se to dalo řešit zmiňováním účtu konference, ale to je složitější a někdy i nemožné – ne každá akce bude mít samostatný účet na Twitteru.
TIP: V Jaké pomůcky mohu použít pro analýzu účtů na Twitteru? je řeč o řadě pomůcek pro Twitter. Jsou mezi nimi i takové, které můžete použít pro analýzy použití konkrétního hashtagu. Řeč je o tom i v Jak používat hashtagy na Twitteru. Jeden z těch univerzálních nástrojů je například keyhole.co – jak vypadá výstup pro #SUCzechSummit se můžete podívat na obrázku níže. Pozor ale, že prakticky všechny tyto služby ukazují jenom vzorek, ke všem tweetům se bez placení nedostanete
Možnost najít všechny tweety s určitým hashtagem (na Twitteru snadno v tamním vyhledávání) umožňují monitorovat co účastníci (i neúčastníci) o konferencí píší. Můžete jim poděkovat (ideálně přes Like/Líbí), můžete vyřešit nějaký problém co mají, můžete je retweetovat – prostě s tweety pracovat. Stejně tak by fungovalo, pokud by v každém tweetu zmiňovali účet konference, ale to je méně univerzální řešení. Pokud správně nezviditelníte hashtag patřící k akci/konferenci, bude velmi obtížné najít tweety, které se jí týkají.
Hashtag musíte používat na Twitteru i Instagramu, tam fungovat nejenom budou, ale jsou dost nutné pro nalezitelnost. Můžete ho používat na Facebooku, ale tam stále platí, že lidé nevědí co s hashtagy a sám Facebook se stále nenaučil správně hledat (o tom více v Co s hashtagy na Facebooku. Mám na Facebooku hashtagy používat? A jak je používat?)